Stirile zilei

Conflict în Marea Roșie: Cum afectează atacurile Houthi economia Europei?

Atacurile Houthi asupra navelor din Marea Roșie au perturbat transportul maritim în Canalul Suez, o rută vitală care transportă 12% din traficul global de containere între Asia și Europa. Această perturbare prelungită reprezintă un nou risc pentru economia europeană, care se confruntă deja cu provocări legate de inflația ridicată și cu potențialul de a face să deraieze planurile băncilor centrale de a reduce ratele dobânzilor în acest an, notează Reuters.

Impactul macroeconomic al perturbărilor cauzate de atacurile Houthi în Marea Roșie pare să fie mic sau neglijabil. Ministerul Economiei din Germania a indicat că singurul impact notabil asupra producției a fost reprezentat de câteva cazuri de prelungire a termenelor de livrare. Șeful Băncii Angliei, Andrew Bailey, a exprimat un sentiment similar, declarând că situația nu a avut efectul anticipat, deși recunoaște incertitudinile care persistă.

Până în prezent, atacurile din Marea Roșie nu au afectat principalii indicatori economici ai Europei, susțin jurnaliștii de la Reuters. Cifrele privind inflația din decembrie au arătat o ușoară creștere, influențată de efectele statistice anticipate, de factori punctuali și de presiunea asupra prețurilor serviciilor. Potențialele efecte ar putea deveni mai clare odată cu publicarea datelor preliminare ale PMI pentru luna ianuarie și a estimării inflației în zona euro pentru aceeași lună, la 1 februarie. Președintele BCE, Christine Lagarde, ar putea aborda situația în conferința de presă de după ședința de stabilire a ratei dobânzii de joia viitoare.

De ce nu se răsfrânge încă asupra economiei?

Performanțele sub așteptări ale economiei mondiale, care lasă o marjă de manevră în sistem, reprezintă un motiv cheie pentru lipsa unui impact imediat al problemelor din Orientul Mijlociu asupra economiilor, inclusiv asupra Europei. În ciuda îngrijorărilor, prețurile petrolului nu au crescut datorită ofertelor constante și a creșterii lente a cererii, după cum a subliniat directorul executiv al Agenției Internaționale pentru Energie, Fatih Birol.

„Nu mă aștept la o schimbare majoră a prețului petrolului, deoarece avem o cantitate amplă de petrol care intră pe piață”, a spus el.

Gigantul german de logistică DHL a declarat că încă mai are disponibile capacități de transport aerian de marfă – ceea ce nu este o opțiune pentru toată lumea – deoarece economia globală „nu este încă pompată cu adevărat”. Condițiile economice reduse fac dificilă pentru companii transferarea creșterilor de costuri către consumatori, cum ar fi cele generate de redirecționarea în jurul Africii, ceea ce le determină pe multe dintre ele să accepte presiuni asupra marjelor.

Retailerul de mobilă IKEA a declarat chiar că va respecta reducerile de prețuri planificate și că dispune de stocuri pentru a absorbi orice șoc al lanțului de aprovizionare. Atâta timp cât acest lucru rămâne valabil pentru suficiente companii, perturbările nu vor mișca cadranul inflației prețurilor de consum.

Pot factorii de decizie politică europeni să treacă cu vederea această situație?

Potrivit jurnaliștilor Reuters, nu – deoarece, cu cât perturbarea durează mai mult, cu atât este mai probabil să se răsfrângă asupra situației economice mai largi, chiar dacă treptat.

Folosind o estimare a FMI privind impactul creșterii costurilor de transport, Oxford Economics a estimat, într-o notă din 4 ianuarie, că majorarea prețurilor la transportul de containere ar adăuga 0,6 puncte procentuale la inflație peste un an. BCE se așteaptă ca inflația din zona euro să scadă de la 5,4% în 2023 la 2,7% în acest an.

„Deși acest lucru sugerează că o închidere susținută a Mării Roșii nu ar împiedica scăderea inflației, ar încetini viteza cu care aceasta revine la normal”, a concluzionat Oxford Economics. Acesta nu a considerat însă că acest lucru ar împiedica o pivotare așteptată către rate ale dobânzii mai mici.

foto: Inquam Photos/Alberto Grosescu

Articole Recomandate

Back to top button