Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Concluziile oficialilor de la transporturi: Ucraina s-a folosit de război pentru a adânci canalul Bîstroe, încălcând convențiile internaționale – SURSE

By Vîrban Robert , in Politic Stirile zilei , at 20 februarie 2023 Etichete: ,

Autoritățile ucrainene au folosit ca pretext acceptul oferit de România pentru tranzitul în perioadă de război pe Canalul Bîstroe pentru a începe lucrări de dragare care s-au dovedit a fi destinate adâncii șenalului și nu întreținerii lui, a fost concluzia ședinței de la Ministerul Transporturilor, potrivit surselor Mainnews.ro. 

Ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, a discutat și cu Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, care a afirmat că executivul comunitar nu va accepta, sub niciun pretext, încălcarea de către Ucraina a convențiilor internaționale și bilaterale legate de mediu.

Conform informațiilor noastre, Grindeanu este extrem de nemulțumit de modul în care Ministerul Afacerilor Externe a gestionat această problemă.

„Am discutat direct cu Adina Vălean și voi discuta cu premierul, deoarece diplomația română și-a dovedit din nou limitele!”, a transmis Sorin Grindeanu în cadrul întâlnirii avute la minister.

Grindeanu îl va informa luni pe premierul Nicolae Ciucă despre evoluția situației și îi va pune la dispoziție datele prezentate de companiile din domeniul naval aflate în coordonarea Ministerului Transporturilor.

Concluziile Ministerului Transporturilor

Potrivit informațiilor noastre, obținute din ședința de la Ministerul Transporturilor, autoritățile ucrainene ar fi dragat până la 7 metri Canalul Bîstroe, ceea ce nu înseamnă simple lucrări de întreținere, așa cum a transmis sâmbătă Ambasada Ucrainei.

Aceste lucrări de adâncire, cred oficialii români, ar fi dus la scăderea debitelor pe brațul Sulina, ceea ce afectează deplasarea navelor de transport. Aceștia spun că dragajele pentru a asigura debitele pe Bâstroe provoacă retragerea apei de pe canalele adiacente din Delta Dunării și afectează atât flora și fauna, cât și transportul de pasageri.

În același timp, ucrainenii ar deversa materialul dragat în Marea Neagră, iar curenții maritime aduc aceste aluviuni pe Bara Sulina, ceea ce provoacă scăderea adâncimilor. Deja pe Bara Sulina a scăzut adâncimea cu 70 cm.

Războiul ca pretext

Responsabilii din cadrul Ministerului Transporturilor cred că autoritățile ucrainene s-au folosit de contextul războiului pentru a obține acordul de tranzit pentru nave terțe pe Canalul Bâstroe, în condițiile în care executivul de la Kiev a aprobat înainte de 24 februarie 2022 lucrări pentru navigația pe Canalul Bîstroe.

Navele statelor riverane pot tranzita doar respectând adâncimile inițiale ale Canalului Bîstroe (4,2 metri). Intrarea unor nave terțe din zona maritime conduce, de fapt, la necesitatea adâncirii șenalului.

Potrivit Convenției de la Belgrad din 1948, singurul canal navigabil acceptat în Delta Dunării este Canalul Sulina.

Comentarii