Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


CNAIR semnează contractele cu Dorinel Umbrărescu pentru tronsoanele 3 și 4 ale Drumului Expres Craiova – Pitești, deși sunt contestații în instanță / Cătălin Drulă: Acesta este o practică întâlnită și în Germania

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 16 septembrie 2020 Etichete: ,

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a decis semnarea contractelor pentru proiectarea și execuția tronsoanelor 3 și 4 din Drumul Expres Craiova -Pitești (DX 12) cu o asociere de firme controlate de Dorinel Umbrărescu, cu toate că încă sunt contestații nesoluționate pe rolul Curții de Apel București. Decizia, una inedită în România, este acoperită de legea 101/2016, prin care autoritățile pot încheia contractele după deciziile Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC), fără a mai aștepta verdictul definitiv al instanței.

CNSC a respins pe 24 august contestațiile formulate de China Railway și Mapa Insaat la licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești. De asemenea, pe 27 august, CNSC a respins pe 27 august contestațiile China Railway, Mapa Insaat și Rizzani de Eccher pentru tronsonul 4. Ulterior, aceste companii au contestat decizia la Curtea de Apel București.

Potrivit G4Media, ambele contracte vor conține o clauză, care prevede că plata lucrărilor executate se va face după decizia finală a instanței. În plus, potrivit înțelegerii încheiate cu Dorinel Umbrărescu, în eventualitatea în care deciziile CNSC sunt întoarse de instanță, contractele devin nule de drept și se revine la situația actuală.

Cătălin Drulă: Acesta este o practică întâlnită și în Germania

Contactat de Mainnews.ro, deputatul Cătălin Drulă, membru în Comisia pentru Transporturi, a declarat că decizia CNAIR este justă în condițiile în care prețul oferit de firmele lui Dorinel Umbrărescu a fost cel mai redus.

„Mi se pare justificată semnarea contractului, mai ales că ofertantul este pe primul loc de departe la capitolul preț. Legislația permite ca după decizia CNSC să fie semnat contractul, dar autoritățile care țin de transporturi nu și-au asumat, fapt ce a dus la întârzieri foarte mari”, a afirmat Cătălin Drulă

Întrebat în legătură cu eventualele consecințe ale răsturnării deciziei de către instanță, deputatul a explicat că statul ar putea plăti eventuale despăgubiri, însă acestea vor fi acoperite din beneficiile aduse de finalizarea mai devreme a proiectului.

„Din legea achizițiilor publice și directiva achizițiilor publice nu rezultă că ar trebui oprit acest contract. În cazul în care instanța de recurs ar casa decizia CNSC, contractul ar rămâne în vigoare. Ofertantul care ar avea câștig de cauză la recurs, ar putea doar să obțină niște daune. În primul rând, costurile pentru pregătirea licitației și apoi o parte din profitul pe care l-ar fi putut avea. Acesta este o practică întâlnită și în Germania. Dat fiind importanța acestor achiziții și pentru că nu poți sta prin instanțe un an sau doi, prejudiciul produs societății fiind enorm. Într-un studiu de fezabilitate sunt identificate beneficii: timpii se vor scurta, scăderea numărului de accidente, consumul de combustibil, uzura, etc. Așa se calculează un beneficiu pe an. Faptul că noi nu începem contractul însemnă pierderi în fiecare lună, iar spre exemplu o lună poate însemna și 30 milioane euro”, a declarat Cătălin Drulă. 

Tronsonul 3 Slatina – Colonești

Constructor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade

Cost: 670,7 milioane lei fără TVA

Finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile

Lungime: 31,75 km

Durata: 36 luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție

Garanția lucrărilor: 10 ani

Tronsonul 4 Colonești – A1 

Constructor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade

Cost: 617 milioane lei fără TVA

Finanțare: Fonduri Europene Nerambursabile

Lungime: 31,88 km

Durata: 36 luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 24 luni perioada de execuție.

Garanția lucrărilor: 10 ani

Stadiul lucrărilor

Drumul Expres Craiova – Pitești are o lungime de 121,115 km și este împărțit în patru tronsoane.

În prezent, pe tronsonul 1 Craiova – Robănești, în lungime de 17,7 km, italienii de la Tirrena Scavi sunt destul de slab mobilizați în teren, stadiul de execuție fiind de 13,6%.

Pe de altă parte, pe tronsonul 2 Robănești – Balș – Valea Mare, lung de 39,85 km, unde efectuează lucrări firmele lui Dorinel Umbrărescu, mobilizarea este excelentă, stadiul lucrărilor fiind de 27% pe lotul 1 și 23.37% pe lotul 2.

Foto: peundemerg.ro

Marile contracte încheiate de CNAIR cu Dorinel Umbrărescu

Varianta de Ocolire Bacău (A7)

Lungime: 30,8 km din care 16,269 km la profil de autostradă

Valoarea contractului: 668,3 milioane de lei fără TVA

Data semnării: 22.12.2018

Durata Contractului: 6 luni proiectare, 30 de luni execuție și 84 de luni perioada de garanție

Zimbor – Poarta Sălajului (A3)

Lungime: 12,24 km

Valoarea contractului: 680,4 milioane de lei

Data semnării: 26.06.2020

Durata contractului: 12 luni proiectare, 24 de luni execuție și 120 de luni perioada de garanție.

Robănești – Balș – Valea Mare (DX 12)

Lungime: 39,85 km

Valoarea contractului: 1,45 miliarde de lei

Data semnării: 3.12.2018

Durata contractului: 12 luni proiectare, 24 de luni execuție și 84 de luni perioada de garanție

Sursa foto: peundemerg.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *