Tuesday, February 20, 2024
Jurnalism corect


CNAIR recunoaște că Podul de la Brăila nu va fi gata în 2022

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 21 noiembrie 2022 Etichete: , , ,

Prin intermediul unui comunicat de presă transmis luni, 21 noiembrie, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au recunoscut că Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila nu va fi dat în folosință până la finele acestui an. 

Lucrările la Podul de la Brăila, proiect ce cuprinde și construirea a 21 km de drumuri de legătură, au debutat oficial în decembrie 2018 și ar fi trebuit să fie finalizate, conform contractului, în termen de 3 ani, teoretic în decembrie 2021.

Inițial constructorii au lucrat doar la construirea podului pentru că statul nu a reușit să elibereze la timp traseul pentru drumurile de legătură. Abia în martie 2021 Ministerul Transporturilor a elaborat prima autorizație de construire pentru 6 km, în vreme ce pentru restul de 15 km documentul a fost emis la finalul lunii mai 2021. Practic termenul de finalizare estimat inițial – decembrie 2021 – iese din discuție. Dar care este totuși termenul de predare?

Pe parcursul anului, atât premierul Nicolae Ciucă cât și ministrul de resort, Sorin Grindeanu, au transmis în repetate rânduri că lucrările sunt în grafic, astfel încât podul să poată fi dat în trafic până în decembrie, iar întregul proiect finalizat anul viitor.

Între timp, între constructor, Asocierea WeBuild (fosta Astaldi) – IHI, și reprezentanții companiei de drumuri au apărut neînțelegeri referitoare la contract. La începutul lunii octombrie, Grindeanu a „inspectat” șantierul, însă și-a nuanțat discursul. Ministrul a renunțat la optimismul arătat în lunile anterioare și a încercat să paseze întreaga responsabilitate pentru un eventual eșec către constructor.

Ritmul de lucru a fost însă modest, așa încât deschiderea podului în acest an iese din discuție. Potrivit companiei de drumuri, în acest moment nu sunt finalizate nici lucrările de construcție a podului propriu-zis, iar cele de la drumurile de legătură sunt la un stadiu fizic de aproximativ 40%.

Între timp, WeBuild a câștigat la Curtea de Apel București un proces intentat contra CNAIR, astfel că perioada de execuție a fost extinsă cu 193 zile. Nu este deocamdată prea clar cărui termen de finalizare se adaugă această perioadă de timp. Într-un comunicat emis luni, infirmând practic tot ce au susținut în ultimul an, reprezentanții companiei naționale susțin că de fapt lucrările ar fi trebuit finalizate încă din decembrie 2021, astfel că, punând la socoteală extensia, constructorul tot s-ar afla în întârziere.

„Chiar cu extensia de timp de 193 de zile acordată pentru finalizarea lucrărilor prin decizia intanței de apel, constructorul este în continuare în întârziere pe întregul proiect. În plus, această extensie (obținută ca urmare a acțiunii în instanță a WEBUILD S.P.A) se poate referi doar la o secțiune a obiectivului (partea de pod) și nu la întregul contract. CNAIR așteaptă motivarea instanței pentru a putea stabili exact ce presupune extensia de timp în cauză, au precizat reprezentanții CNAIR.

Podul suspendat peste Dunăre de la Brăila

Podul suspendat va avea o lungime totală de de 1.974,3 metri, o deschidere centrală de 1.120 metri și două deschideri laterale de 489,65 si 364,65 metri. Gabaritul pe verticală al podului va fi de 38 metri de la nivelul de inundații maxim, îndeplinind astfel criteriile de navigație pe Dunăre.

Sistemul de suspendare cuprinde un cablu principal şi tiranţi verticali de legatură între tablier şi cablul principal, iar blocurile de ancorare sunt integrate în teren şi sunt localizate în afara digurilor Dunării.  

Laţimea totală a podului suspendat de la Brăila va fi de 31,7 metri. Calea pe pod va avea 22 metri şi va fi alcatuită din patru benzi de circulaţie de câte 3,5 metri laţime fiecare, patru benzi de încadrare de câte 0,5 metri laţime, două acostamente de 1,5 m lăţime şi o zonă mediană cu lăţimea de 3 metri La acestea se adaugă, de o parte şi de alta, două benzi adiţionale pentru trafic pietonal, biciclete şi întreţinere, trotuarele având laţimi de câte 2,8 m fiecare.

Date contract:

Constructor: Asocierea Astaldi – IHI Infrastructure System

Valoarea contractului: 2,375 miliarde de lei fără TVA

Sursa de finanțare: Fonduri europene (POIM) și cofinanțare cu bugetul de stat

Durata: 12 luni proiectare și 36 de luni execuție

Garanție: 10 ani

Data emiterii ordinului pentru proiectare: 2 martie 2018

Data emiterii ordinului pentru execuție: 21 decembrie 2018

Comentarii


    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW