CFR Călători pune miercuri în circulație primul tren nou cumpărat de România în ultimii 20 ani
CFR Călători va introduce în circulație, începând de miercuri, 20 noiembrie, rama electrică Coradia Stream, prima livrată de Alstom în baza contractului pentru achiziția a 37 de unități. Acestea sunt primele trenuri noi cumpărate de statul român din anul 2004, atunci când în țara noastră au ajuns celebrele „Săgeți albastre” Siemens Desiro.
CFR Călători va opera trenul Alstom pe ruta București Nord – Ploiești Vest – stațiunile de pe Valea Prahovei – Brașov ca tren Interregio și cu tarif aferent acestui rang de tren. Astfel, un bilet pe distanța București Nord – Brașov costă 63 lei la clasa a II-a și 91 lei la clasa I. Pasagerii au posibilitatea să cumpere deja bilete la acest tren.
În data de 20 noiembrie, trenul va avea următorul orar: IR 16005 București Nord plecare 09:30 – Brașov sosire 12:00/ IR 16006 Brașov plecare 15:20 – București Nord sosire 17:53, iar în perioada 21 noiembrie – 14 decembrie 2024 va circula după următorul program: IR 16001 București Nord plecare 05:40 – Brașov sosire 08:08 / IR 16002 Brașov plecare 08:43 – București Nord sosire 11:12.
În ciuda întârzierilor de până acum, ARF preconizează că toate cele 37 de trenuri vor intra în circulație până la finele anului 2025. În cadrul aceluiași contract va fi asigurată și mentenanța trenurilor pe o durată de 15 ani.
Trenurile Coradia sunt capabile să atingă 160 km/oră
Contractul pentru primele 20 de rame electrice de lung parcurs a fost încheiat de ARF, în martie 2022, cu subsidiara din România a Alstom. Șase luni mai târziu, Autoritatea a suplimentat comanda către Alstom pentru alte 17 trenuri. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei fără TVA.
Deși ramele ar fi trebuit să fie puse în funcțiune încă de anul trecut, conform termenelor contractuale, acest lucru nu s-a întâmplat. În contextul pandemiei și al războiului din Ucraina, gigantul francez întâmpina dificultăți cu respectarea termenelor din cauza problemelor de aprovizionare cu mai multe materii prime. Abia în decembrie 2023 Alstom a adus în România capul de linie.
Cu o lungime de 121 metri, fiind formate din șase vagoane, trenurile Coradia Stream sunt capabile, acolo unde infrastructură permite, să atingă viteza de 160 km/oră. Acestea au 10 uși duble pe fiecare parte și 351 de locuri.
Noile trenuri vor circula pe rutele:
- București Nord – Constanța
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
- București Nord – Brașov – Cluj
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj
- București Nord – Brașov
- București Nord – Iași
- București Nord – Suceava
- București Nord – Galați
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria
- București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad
- Cluj-Timișoara
- Cluj-Suceava-Iași.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii