CFR Călători contestă licitația pentru repartizarea a 13 trenuri Alstom, pierdută la diferență de un ban în fața unui operator privat
CFR Călători va contesta hotărârea comisiei de achiziție desfășurată prin Bursa Română de Mărfuri privind repartizarea a 13 rame electrice noi, produse de Alstom.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a desemnat firma Interregional Călători, patronată de afaceristul Iulian Gaga, câștigătoarea licitației privind alocarea a 13 trenurilor electrice inter-regionale Alstom, achiziționate de statul român.
Potrivit unui comunicat transmis de ARF, valoarea compensației unitare oferite de Interregional Călători 24,99 lei/tren-km este de 24,99 lei, în timp ce operatorul de stat CFR Călători a oferit cu un ban mai puțin 24,98 lei/tren-km. Pentru pachetul CSP-L2 vor fi alocate 13 rame electrice (12+1 rezervă). Anual, aceste rame vor efectua 14.600 de rute (dus-întors), cu un total de 4.028.408.64 tren-km.
CFR: „Oferta a fost de 24.84 lei/km și nu 24.99 lei/km”
Duminică, CFR Călători a anunțat că va contesta rezultatul procedurii, desfășurată prin Bursa Română de Mărfuri, în condițiile în care, oferta operatorului feroviar de stat a fost de 24.84 lei/km și nu 24.99 lei/km, așa cum se menționează în hotărârea de atrbuire.
„Referitor la licitația organizată de către Bursa Română de Mărfuri (B.R.M) pentru atribuirea de către Autoritatea de Reformă Feroviara (ARF) a contractului de achiziție “Servicii publice de transport feroviar de călători prin punerea la dispoziție a materialului rulant nou achiziționat de ARF, respectiv a trenurilor electrice inter-regionale, denumite RE-IR, destinate transportului interregional feroviar de călători”, aferente Contractului de servicii publice lot 2, CSP -L2, pachet prin care vor fi alocate un număr de 13 rame electrice pentru operarea pe 4 rute, CFR Călători precizează că, în termenul legal, va înainta contestație la Hotărârea comisiei de achizitie prin care a fost declarat câștigător operatorul privat de călători INTERREGIONAL CALATORI SRL. Motivul: contestația are în vedere faptul că în conformitate cu ultima oferta acceptată de către sistemul organizat de către B.R.M, oferta CFR Călători a fost de 24.84 lei/km și nu 24.99 lei/km așa cum retine Hotărârea mai sus invocată, preț la care operatorul INTERREGIONAL CALATORI SRL nu putea fi declarat, sub nici o forma, câștigător în dauna CFR Călători”, a transmis CFR Călători.
Serviciile din acest al doilea contract vor acoperi rute magistrale electrificate din nord-vestul și centrul țării, contribuind la îmbunătățirea serviciilor feroviare ce deservesc municipiile București, Cluj-Napoca, Brașov, Arad, Timișoara, Alba Iulia, Sfântu Gheorghe, Miercurea Ciuc și Deva.
Aceste contracte au prevăzută o valabilitate de maximum 48 luni și, respectiv, 50 de luni, și vizează patru rute: București Nord – Brașov – Cluj Napoca, București Nord – Brașov, Brașov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timișoara Nord.
„Precizăm că, începând cu 24 decembrie 2023, la nivelul tuturor statelor membre ale Uniunii Europene, contractele de servicii publice pentru transportul feroviar de călători se atribuie prin proceduri competitive, în conformitate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1.370/2007. Reamintim că licitația a fost derulată prin intermediul platformei electronice independente de licitații a Bursei Române de Mărfuri, iar procedura de achiziție al celui de al treilea lot (CSP-L3) va continua la începutul anului viitor”, a transmis ARF.
Trenurile Coradia sunt capabile să atingă 160 km/oră
Contractul pentru primele 20 de rame electrice de lung parcurs a fost încheiat de ARF, în martie 2022, cu subsidiara din România a Alstom. Șase luni mai târziu, Autoritatea a suplimentat comanda către Alstom pentru alte 17 trenuri. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei fără TVA.
Deși ramele ar fi trebuit să fie puse în funcțiune încă de anul trecut, conform termenelor contractuale, acest lucru nu s-a întâmplat. În contextul pandemiei și al războiului din Ucraina, gigantul francez întâmpina dificultăți cu respectarea termenelor din cauza problemelor de aprovizionare cu mai multe materii prime. Abia în decembrie 2023 Alstom a adus în România capul de linie.
Cu o lungime de 121 metri, fiind formate din șase vagoane, trenurile Coradia Stream sunt capabile, acolo unde infrastructură permite, să atingă viteza de 160 km/oră. Acestea au 10 uși duble pe fiecare parte și 351 de locuri.
Noile trenuri vor circula pe rutele:
- București Nord – Constanța
- București Nord – Brașov – Arad – Timișoara
- București Nord – Brașov – Cluj
- București Nord – Brașov – Deda – Cluj
- București Nord – Brașov
- București Nord – Iași
- București Nord – Suceava
- București Nord – Galați
- București-Nord – Craiova – Târgu Jiu- Petroșani – Simeria
- București-Nord-Craiova-Timișoara-Arad
- Cluj-Timișoara
- Cluj-Suceava-Iași.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea