Saturday, April 13, 2024
Jurnalism corect


Cetățenii mai multor localități din Ilfov, separați de București prin Autostrada A0. Ce soluții se întrevăd la orizont

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 11 ianuarie 2024 Etichete: , , ,

Autostrada A0 începe să prindă contur, însă pe lângă beneficiile de necontestat pe care le aduce, creează la pachet și inconveniente cetățenilor mai multor localități din județul Ilfov. Unii dintre aceștia, cum sunt cei din Corbeanca și Berceni, au ajuns să fie separați de Capitală prin drumul de mare viteză. Odată cu deschiderea întregii secțiuni de sud a autostrăzii, posibil anul acesta, scenariul s-ar putea repeta și pentru alți locuitori. 

Primul astfel de caz a fost semnalat de către locuitorii din comuna Corbeanca, care odată cu finalizarea lotului 2 al A0 Nord s-au văzut practic cu localitatea secționată. Strada Codrului, cea care face legătura între cartierul Petrești-Pădure și centrul localității a fost practic închisă de autostradă.

Norocul, dacă îl putem numi așa, este că acea porțiune de autostradă, deși finalizată, nu este dată în circulație pentru că depinde de descărcarea ce va fi asigurată prin lotul 1, aflat abia în etapa de proiectare. Prin urmare, autoritățile din județul Ilfov au putut ajunge la un acord cu CNAIR pentru ca autovehiculele să poată traversa autostrada.

Această găselniță rezolva problema doar pe termen scurt pentru că după punerea în folosință și a lotului 1 problema va reveni. Confruntate cu presiuni din partea cetățenilor, autoritățile locale dau asigurări că vor construi un pasaj suprateran. Rămâne de văzut dacă acesta va fi gata până în anul 2026, termenul pe care îl au italienii de la Pizzarotti pentru terminarea lotului 1.

Pietonii din Berceni sunt ai nimănui

Un pasaj care supratraversează A0 a construit la intrarea în comuna Berceni, însă aceasta a făcut mai mult rău decât bine. Construcția este destinată doar traficului rutier, ceea ce înseamnă că pietonii și bicicliștii nu au pe unde trece. În plus, zona nu este nici măcar iluminată.

„La Berceni s-a construit acel pasaj care asigură continuitatea drumului județean, însă minim minimorum. Este doar asfalt. Nu are iluminat, nu are trotuar, nu are piste de biciclete. Practic îi încurajează pe cei 15.000 de locuitori din Berceni să vină cu mașina în Capitală, pe contrasens față de politicile din vestul Europei, unde se pune pe primul loc transportul în comun, pietonal, cu bicicleta, cu trotineta…”, a explicat Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

În opinia sa, vina aparține în principal autorităților locale, care au semnat avizele pentru emiterea autorizației de construire fără să ia în calcul toate aceste probleme.

„Chiar dacă studiul de fezabilitate este vechi, contractul pentru proiectare și execuție s-a semnat în 2018-2019. Atunci s-au cerut din nou avize de la autoritățile locale. Era un moment foarte bun să se spună că este nevoie de altceva. Nu s-a întâmplat. (…) Autoritățile locale au dormit în post. Când s-a dat autorizație de construire pentru autostradă este nevoie de un aviz de la comunitățile intersectate. Berceni, Glina, Corbeanca și toate localitățile intersectate au emis un aviz în care au spus că sunt de acord cu acest proiect al autostrăzii. Dacă ar fi avut în acel moment obiecții și ar fi scris în acel aviz să fie prevăzute și trotuare sau iluminat, nu se putea emite autorizație de construire pentru autostradă până nu se rezolva acea solicitare suplimentară. Din păcate, autoritățile locale nu și-au folosit acest glonț de argint.”, a declarat fostul secretar de stat.

Scenariul s-ar putea repeta

Aceleași probleme ar putea apărea și în alte localități din zonă.

„Situații similare vor apărea și pe celelalte loturi. Chiar am avut o discuție la care a participat și constructorul lotului 1 Nord. Din ce am înțeles, s-a propus mai departe către compania de drumuri un pasaj suplimentar la Corbeanca care să asigure conectivitatea localității spre DN1 și o translatare a unui alt pasaj, cu spațiu un pic mai lat pentru trotuare. Odată ce se vor deschide și celelalte tronsoane posibil să mai avem astfel de situații, la Glina, la Domnești. S-a gândit în același mod. Compania de drumuri a zis că o interesează autostrada”, a explicat Horațiu Cosma.

Ce soluții se întrevăd

În opinia sa, unica varianta pentru rezolvarea acestor probleme ar fi ca autoritățile locale să își asume răspunderea pentru construirea unor pasarele pietonale sau a  unor pasaje de mici dimensiuni pentru transportul alternativ.

„Compania de drumuri se vede cu sacii în căruță. Nu mai are niciun interes să rezolve situația. Cel mai realist scenariu este cel prin care autoritățile locale își asumă responsabilitatea și vin cu investiții suplimentare acolo. O pasarelă pietonală sau un pasaj mai simplist pentru piste de biciclete și pietonal”, a explicat Horațiu Cosma.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Buda

Comentarii


    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW