Thursday, May 23, 2024
Jurnalism corect


Cele 100 de fețe ale lui Marcel Ciolacu. Decriptaj al mesajelor transmise de premier – ANALIZĂ 

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 26 octombrie 2023 Etichete: ,

De când a îmbrăcat sacoul de premier, Marcel Ciolacu și-a revizuit radical discursul. Din omul politic care transmitea mesaje doar către activul de partid și baza electoratului PSD, el s-a transformat într-un personaj care se adresează unor pături mult mai largi. Într-o declarație acordată pentru Mainnews.ro, Dumitru Borțun, profesor la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA, a explicat că premierul vrea să se poziționeze ca un om de stat, ceea ce ar putea indica o posibilă intenție de a candida la alegerile prezidențiale, programate la finele anului viitor. 

Vorbește, precum o fac liderii USR, despre reforme, infrastructură, reduceri de cheltuieli. Apoi, inspirat de AUR, duce la rang de proiect legislativ o temă falsă legată de făina de greieri. Tot în direcția electoratului partidului extremist s-a uitat probabil și când a lansat subiectul legat de Canalul Bîstroe. Merge în zone de conflict – Ucraina și Israel – pentru a poza în lider curajos, cu anvergură internațională. Nu îi uită nici pe pensionari, baza electoratului PSD, cărora le promite majorări de pensii. Este „noul” Marcel Ciolacu. Sfătuit probabil de consilieri, premierul comunică în cheie pozitivă pentru fiecare categorie de electorat, spre deosebire de mulți dintre predecesorii săi.

Dumitru Borțun: Este o strategie de creare a unui om de stat

Dumitru Borțun, profesor la Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice din cadrul SNSPA, susține că premierul vrea să se poziționeze ca un om de stat, ceea ce ar putea indica o posibilă intenție de a candida la prezidențiale. În urmă cu aproape o săptămână, europarlamentarul Mihai Tudose, unul dintre apropiații lui Marcel Ciolacu, a vorbit deschis despre un asemenea scenariu.

„Este o strategie de creare a unui om de stat. În ce scop? Mai greu de spus. S-ar putea să fie doar pentru a face ceea ce trebuie să facă un premier. Un premier nu este un lider de partid. Este șeful unui guvern al unei țări. Poate să fie și în vederea unei participări la alegerile prezidențiale. Atunci vrea să se profileze ca un om de stat. Care este diferența dintre un om politic și un om de stat? Un om politic nu vede mai departe decât interesele partidului. Acesta este orizontul. După ce se preocupă de interesele lui, ale familiei se gândește și la partid. Un om de stat se gândește la țară și la viitorul națiunii. Are o gândire de timp global. Ciolacu are în ultimul timp mesaje care țin de un om preocupat de soarta țării, nu de soarta partidului”, a explicat Dumitru Borțun.

Pufuleți și bere de Buzău – rețeta lui Ciolacu

Ciolacu s-a făcut remarcat, în ultimele săptămâni, și prin postări legate de cumpărături. Prima dată s-a fotografiat în timp ce își lua dintr-un magazin o pungă de pufuleți, după care, câteva zile mai târziu, a mers într-un hipermarket pentru a face cumpărături. Cea de-a doua acțiune nu prea i-a ieșit cum probabil plănuiau consilierii săi de imagini, în condițiile în care a fost taxat pe rețelele de socializare de mai multe persoane, care îi reproșau că nu a cumpărat mare lucru cu suma de 100 lei, bugetul pe care și-l planificase.

Chiar și așa, strategia este una foarte bună, crede Dumitru Borțun, pentru că îi vine natural șefului PSD, care și-a început cariera cu o covrigărie situată în Piața Centrală din Buzău.

„Este comportamentul unui om politic popular, ceea ce nu înseamnă populist. Multă lume confundă. Cum văd un om care vrea să fie popular spun că e populist. Fiind de stânga, îi stă bine. Dacă era de dreapta, puteai să spui că face marketing politic. Este în rol. Nu era în rol Adrian Năstase. Când a încercat să o facă o făcea foarte rigid. Dar la Ciolacu este firesc”, susține Dumitru Borțun.

Arogant cu jurnaliștii

Pe de altă arte, premierul pare tot mai arogant și agresiv cu jurnaliștii care îi pun întrebări incomode. Nu este o idee prea bună, consideră profesorul Dumitru Borțun, care amintește în acest sens de felul în care a deraiat fostul premier Adrian Năstase.

„Este o strategie proastă și care le erodează din credibilitate și din simpatie. Pentru oamenii simpli sunt haioși. Dar când se repetă și constați că faptele lor politice, deciziile lor de guvernare nu sunt la înălțimea șmecheriei pe care o afișează încep să devină penibili. Nu uitați cât de penibil a fost Adrian Năstase la faza aceea „să îmi numele ouăle”. El voia să facă cu ochiul unui strat al electoratului de foarte de jos, pentru care nu avea mesaj. Dar când pui astfel vorbe în gura unui om care avea ținută de premiant, este lipsă de competență politică. (…) Nu se poate. Trebuie să rămâi în rolul în care te-au perceput oamenii”, a explicat profesorul Dumitru Borțun.

Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW