Sunday, November 24, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Nicolae Ciucă, un nou mandat la MApN: Ce obiective are pentru următorii trei ani

By Matthew Garvey , in Politic Stirile zilei , at 25 decembrie 2020

Nicolae Ciucă va continua în fruntea Ministerului Apărării Naționale în Guvernul condus de Florin Cîțu și susținut de PNL, USR-PLUS și UDMR. MApN își propune pentru anii 2021-2024 să dezvolte cadrul politic și juridic din domeniul apărării și securității naționale, să crească relevanța strategică a României în cadrul NATO și UE, să consolideze parteneriatul strategic cu SUA sau să contribuie la îmbunătățirea calității vieții personalului din MApN.

Pentru a atinge aceste obiective, statul ar trebui să aloce pentru finanțarea Apărării minim 2% din PIB, din care cel puțin 20% ar trebui să ajungă pentru înzestrare și modernizare, iar 2% pentru cercetare, dezvoltare și inovare.

Ce obiective are MApN pentru anii 2021-2024

MApN are următoarele obiective pentru următorii trei ani, după cum reiese din programul de guvernare al Executivului condus de Florin Cîțu:

I. Dezvoltarea cadrului politic și juridic din domeniul apărării și securității naționale

Dezvoltarea Acordului Politic Național privind creșterea finanțării pentru Apărare care va cuprinde definirea angajamentelor și a responsabilităților structurilor cu rol legislativ și executiv în probleme de securitate/apărare națională

II. Creşterea relevanţei strategice a României în cadrul NATO şi UE

Asigurarea parametrilor stabiliţi în context NATO pentru finanţarea apărării (minim 2% din PIB, din care cel puțin 20% pentru înzestrare şi modernizare, respectiv 2% pentru cercetare, dezvoltare și inovare); dezvoltarea capacităţii de apărare națională şi a nivelului de reacţie; asigurarea ofertei naţionale relevante pentru implementarea iniţiativelor NATO în planul dezvoltării capacităţii colective de reacţie a Alianţei; participarea la iniţiative şi proiecte aliate vizând dezvoltarea de capabilităţi aliate comune; participarea la misiuni şi operaţii NATO; contribuţia la implementarea prezenţei aliate înaintate pe teritoriul altor aliaţi estici şi gestionarea provocărilor de securitate de pe flancul sudic al NATO din ce în ce mai complexe și diverse, adăugând, pe lângă amenințările convenționale, amenințări cibernetice și hibride, cu factor mare de multiplicare, generat de tendința exponențială a evoluției tehnologice (inteligența artificială, megadate, tehnologia cuantică, drone, etc)

III.Consolidarea parteneriatului strategic cu SUA

În ideea continuităţii şi coerenţei, precum și în contextul direcționărilor prevăzute de Carta albă a apărării 2020, pe linia politicii de apărare se va urmări intensificarea dialogului politico­militar în cadrul parteneriatului strategic cu SUA, în perspectiva consolidării palierului strategic. Sprijinul și asistența oferită de partea americană rămân esențiale pentru îndeplinirea obiectivelor politicii de apărare

IV. Intensificarea cooperării bilaterale în domeniul apărării

În vederea consolidării profilului strategic al României, mijloacele specifice politicii de cooperare internaţională în domeniul apărării, prin care se va acţiona, vizează cooperarea:

• cu partenerii strategici, în primul rând cu SUA;
• în cadrul organizaţiilor/ organismelor internaţionale la care România este parte (NATO, UE, ONU și OSCE);
• bilaterală cu statele membre NATO şi/ sau UE;
• cu statele partenere, cu care sunt încheiate acorduri de cooperare în domeniul apărării și/sau industriilor de apărare și cu care au fost identificate domenii de interes comun, precum și cu state din regiuni de interes cu care există potenţial pentru dezvoltarea unor programe de cooperare, în special în domeniul tehnicomilitar și cercetare-dezvoltare-inovare;
• în cadrul iniţiativelor regionale

V. Continuarea demersurilor privind dezvoltarea capabilităților prin implementarea prevederilor Programului Armata României 2040 și a Planului multianual de înzestrare a Armatei României, principalele linii de interes imediat fiind:

elaborarea și implementarea planurilor de acțiune subsecvente și identificarea, împreună cu Guvernul României, de soluții focalizate în special pe cooptarea industriei românești în implementarea planului multianual de înzestrare și retehnologizarea acesteia pentru asigurarea unei reziliențe militare industriale pragmatice;

• demararea contractului Corvete multifuncționale și monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;

• contractarea celui de­al treilea sistem HIMARS în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare

• contractarea a 6 sisteme radar de contrabaterie AN/TPQ­53 în cadrul programului de înzestrare Sistem Lansator Multiplu de Rachete cu bătaie mare;

• derularea procedurii de achiziție pentru Sistem de instalații mobile de lansare rachete antinavă (SIML);

• derularea contractului multianual pentru „Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 Standard din dotarea Ministerului Apărării Naționale în configurația IAR-99 SM” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea
Ministerului Apărării Naționale”);

• derularea procedurii de achiziție pentru „Revitalizarea și eliminarea obsolescenței sistemelor aeronavelor IAR-99 ȘOIM din dotarea Ministerului Apărării Naționale” (parte a programului ”Revitalizarea și modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naționale”);

• derularea a 2 acorduri­cadru pentru 2.902 platforme de transport și 363 remorci și semiremorci, cu monitorizarea îndeplinirii obligațiilor offset asumate de furnizorul străin;

• derularea contractelor subsecvente pentru achiziționarea de rachete SPIKE ER pentru Forțele Aeriene și asigurarea unei participări semnificative a industriei naționale de apărare în contractele subsecvente;

• alocarea resurselor financiare necesare participării ACTTM/MApN, alături de operatori economici din industria națională de apărare la proiecte NATO și UE în domeniul cyber, CBRN, UAV, în concordanță cu prioritățile prevăzute în Carta Albă a Apărării 2020;

• inițierea altor programe de achiziții necesare îndeplinirii obligațiilor asumate de România în cadrul procesului NATO de planificare a apărării;

• în funcție de alocările bugetare și derularea programelor deja inițiate, vor fi efectuate demersuri pentru pregătirea inițierii și/sau derulării altor programe de înzestrare în vederea asigurării de noi capabilități structurii de forțe ale Armatei Române

VI. Elaborarea și îmbunătăţirea cadrului normativ specific domeniului apărării şi calității vieții personalului

Abordarea sistemului medical militar din cadrul sistemului de apărare, ordine publică și siguranță națională, ca domeniu integrat, ce necesită noi evaluări conceptuale și legislative, în contextul transformării NATO/UE și al combaterii pandemiilor.

Concomitent, o atenție deosebită va fi acordată revizuirii cadrului normativ aplicabil la nivel național sau intern MApN pe linia soluționării problemelor sociale ale personalului armatei, veteranilor, invalizilor, văduvelor de război și văduvelor veteranilor de război, cadrelor  militare în rezervă/retragere, a veteranilor, răniților și invalizilor care au participat la acțiuni militare, precum și a urmașilor celor decedați în acțiuni militare

Sursă foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW