Ce autostrăzi și drumuri expres vor fi deschise în 2024. Scenariul ministrului Grindeanu vs scenariul realist
România va încheia anul 2023 cu 80 km noi de autostradă și drum expres, depășind astfel borna celor 1.000 km de drumuri de mare viteză. În total este vorba despre 1.075 km. Ceva mai bine față de anii anteriori, însă totuși departe de promisiunile ministrului transporturilor. Pe lângă „restanțele” de anul acesta, Sorin Grindeanu promite pentru 2024 alți peste 150 km, ceea ce ar însemna în jur de 180 km de autostradă și drum. Potrivit calculelor noastre, într-un scenariu realist-optimist, anul viitor se vor deschide 96 km de autostradă.
Așa cum prognozam în urmă cu un an, România nu va depăși nici în 2023 borna de 100 km noi de autostradă și drum expres. Dacă în privința lotului 3 al Autostrăzii A0 Sud eșecul nu a reprezentat o surpriză, marea ratare se leagă de lotul 1 al A0 Sud. Dat ca aproape sigur până în urmă cu câteva săptămâni de către responsabilii din cadrul MT și CNAIR, acesta nu va fi deschis nici măcar la profil de drum național cu o bandă pe sens.
Lista autostrăzilor și drumurilor expres inaugurate în 2023:
- Autostrada A3, Nușfalău – Suplacu de Barcău (13,5 km) – 21 septembrie
- Autostrada A0 Nord, DN1 – A3 (9,5 km) – 21 noiembrie
- Autostrada A3, Chețani – Câmpia Turzii (15,7 km) – 21 decembrie
- Drumul Expres DX12 Craiova – Pitești, Valea Mare – Colonești (31,7 km) – 23 decembrie
- Autostrada A0 Sud, Vidra – Bragadiru (10 km).
Scenariul ministrului Grindeanu vs scenariul realist
Pentru anul 2024, când vor fi organizate patru rânduri de alegeri, ecuația va fi ceva mai complicată. Mai mult ca sigur se va inaugura drumul de legătură dintre Centura Oradea și Autostrada A3, în lungime de 19 km, din care în jur de 13 km la profil de drum expres. Strabag aproape a finalizat lucrările, iar în funcție de vremea din perioada următoarea va putea inaugura obiectivul. Dacă nu vor fi surprize neplăcute, turcii de la Alsim Alarko vor deschide și cei 6 km „muzeu” din lotul 2 și lotul 1 ale Autostrăzii A0 Sud, inițial până în DN4 și ulterior, probabil undeva în vară, până la Autostrada Soarelui. După ce și-a rezolvat socotelile cu Tronsonul 3 al Drumului Expres Craiova – Pitești, UMB Tehnostrade își va transfera probabil cea mai mare parte a forțelor către Tronsonul 4, pe care trebuie să-l termine anul viitor, conform termenului din contract. Stadiul de execuție este în prezent la aproximativ 40%, însă constructorul poate recupera întârzierile. Tot UMB Tehnostrade ar trebui să termine anul viitor și tronsoanele 1 și 4 ale Autostrăzii Buzău – Focșani. Dacă în privința Tronsonului 4, celebra „cocoașă” de la Focșani, nu ar trebui să existe emoții, în ciuda avansului actual de doar 27%, foarte probabil Tronsonul 1, care cuprinde un pod în lungime de 1,7 km peste râul Buzău, nu va fi deschis.
Scenariul realist pentru 2024: 96 km
- Drumul Expres DEx 16, Legătura Centura Oradea – Autostrada A3 (13 km)
- Autostrada A0 Sud, lotul 2 (6 km)
- Autostrada A0 Sud, Glina – Vidra (16,9 km)
- Drumul Expres Craiova – Pitești, Tronsonul 4 Colonești – Pitești (31,8 km)
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Mândrești Munteni – Focșani Nord (10,9 km)
- Autostrada A0 Sud, Bragadiru – Joița (17,9 km)
Scenariul Grindeanu pentru 2024: 180 km
Există însă foarte multe necunoscute față de modul în care UMB Tehnostrade își va concentra eforturile pe Autostrada Moldova, acolo unde lucrează pe nu mai puțin de 10 tronsoane. Constructorul din Bacău are în lucru și Drumul Expres Brăila – Galați, care cuprinde un viaduct „mamut” de 1,7 km. Lucrările la această structură au început cu întârziere, iar șansele de deschidere pentru 2024 sunt destul de mici. Ministrul transporturilor mizează pentru 2024 și pe operaționalizarea a 6 km din lotul 2 al Autostrăzii A0 Nord, finalizat în acest an. Pentru ca acest lucru să se întâmple este nevoie ca chinezii care lucrează pe lotul 3 să își devanseze proiectarea pentru o porțiune de 2 km și să o execute, astfel încât să existe legătură cu DN2 la Afumați. Teoretic este posibil. De asemenea, conform contractelor, anul viitor ar trebuie să fie gata și primele două tronsoane ale Autostrăzii A7 Ploiești – Buzău. Pentru Tronsonul 1, unde lucrează italienii de la Pizzarotti, aflat acum la 34%, există această posibilitate. Mult mai improbabilă este deschiderea Tronsonului 2, unde bulgarii i-au lăsat să se descurce singuri pe românii de la Coni.
- Autostrada A0, A3 – DN2 (6km din lotul 2 + 2 km din lotul 3)
- Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Dumbrava – Mizil (21 km)
- Autostrada A7 Ploiești – Buzău, Mizil – Pietroasele (28,3 km)
- Drumul Expres Craiova Pitești, Tronsonul 1 Craiova – Robănești (17,7 km)
- Drumul Expres Brăila – Galați (10,7 km)
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Buzău – Vadu Pașii (4,6 km).
Scenariul maximal: 262 km
Cu toate că au termene în anul 2025, există trei porțiuni de autostradă care, cel puțin teoretic, s-ar putea deschide anul viitor. O bucată în lungime de 15 km din Secțiunea Pitești – Curtea de Argeș a Autostrăzii Sibiu – Pitești, dar și tronsoanele 2 și 3 ale Autostrăzii Buzău – Focșani, în lungime totală de aproape 70 km. Prin urmare, există un scenariu fabulos în care în 2024 s-ar deschide în jur de 262 km. Extrem de crezut.
- Autostrada A1 Sibiu – Pitești, parțial Secțiunea 5 (15 km)
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Vadu Pașii – Râmnicu Sărat (30,8 km)
- Autostrada A7 Buzău – Focșani, Râmnicu Sărat – Mândrești Munteni (36,1 km).
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii