Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

CCR: Ordonanța de Urgență pe Codul Administrativ, constituţională

By Madalina Balaceanu , in Justitie Stirile zilei , at 12 februarie 2020

Judecătorii Curții Constituționale (CCR) au respins, miercuri, sesizarea depusă în luna august 2019 de Avocatul Poporului împotriva Codului Administrativ, declarând actul normativ constituțional, potrivit unor surse mainnews.ro.

Avocatul Poporului, Renate Weber, a sesizat CCR în privința OUG a Guvernului Dăncilă pe Codul Administrativ pe 28 august 2019.

Avocatul Poporului, explicațiile care au stat la baza sesizării CCR

Se constată că Guvernul nu a avut niciun motiv să adopte în regim de urgență Codul Administrativ, acesta putând fi dezbătut în Parlament. De asemenea, Avocatul Poporului constată că, în motivarea urgenței, Executivul a arătat că, în Parlamentul procesul de legiferare a eșuat. Altă excepție de neconstituționalitate este eliminarea condiției incompatibilității pentru membrii Guvernului.

– În urmă analizării actului normativ, Avocatul Poporului a constatat, între altele, că în cuprinsul ordonanței sunt reglementate o serie de aspecte care nu au legătură și nu sunt nici interdependente cu motivele invocate de Guvern în susținerea urgenței și situației extraordinare care motivează adoptarea unei asemenea ordonanțe. Avocatul Poporului consideră că manieră aleasă pentru soluționarea situației administrației publice centrale și locale din România nu este adecvată, întrucât mecanismul legislativ al ordonanței de urgență prezintă un regim aparte, care ar trebui să fie folosit în situații extraordinare, urgențe și a căror reglementare nu poate fi amânată. Or, situația care a generat adoptarea acestei ordonanțe de urgență este deja de notorietate și a cunoscut anterior mai multe inițiative legislative, ultima fiind, în acest sens, cea inițiată în Parlamentul României, în cursul anului 2018 (PL-x nr. 369/2018 Proiect de Lege privind Codul administrativ al României), care a încetat prin respingerea definitivă de Camera Deputaților a proiectului de lege.

– Din examinarea argumentelor utilizate de Guvern pentru justificarea demersului legislativ în calitate de legiuitor delegat, Avocatul Poporului constată că se tinde la inversarea raporturilor constituționale dintre Parlament și Guvern. Niciodată situația extraordinară și urgența unui demers legislativ delegat nu pot fi acceptate că o sancțiune a eșecului procesului de legiferare derulat de Parlament, acesta fiind reprezentantul poporului și unică autoritate legiuitoare. Principiul colaborării loiale dintre instituțiile și autoritățile statului nu înlătură funcția de control pe care Parlamentul o are asupra Guvernului și nu inversează acest control.

– Avocatul Poporului constată că din condițiile generale pentru ocuparea funcției de membru al Guvernului a fost înlăturată condiția incompatibilității, ceea ce produce consecințe negative prin fragilizarea statutului membrilor Guvernului și a instituției în ansamblu. Eliminarea condiției de ocupare a funcției de către o persoană aflată într-unul din cazurile de incompatibilitate poate conduce la situații de fapt în care o persoană decăzută din dreptul de a mai exercită o funcţie sau o demnitate publică în aplicarea Legii nr. 176/2010, să fie numită în funcția de membru al Guvernului doar pentru că mai apoi, când se constată interdicția, să înceteze calitatea de membru. Similar, oferirea unui termen de 15 zile după învestire pentru a ieși din situația de incompatibilitate, afectează în mod negativ credibilitatea unei instituții fundamentale a statului, întrucât permite declanșarea procedurilor constituționale prevăzute de art. 103-104 (care implică Președintele României, prim-ministrul și Parlamentul), în considerarea unei persoane aflate într-o situație de incompatibilitate.

Judecătorii CCR au dezbătut pentru prima data subiectul Codului Administrativ pe 21 ianuarie, după cinci luni de la sesizarea făcută de Avocatul Poporului, dar atunci sesizarea a fost amânată pentru completarea documentării.

„Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată direct de Avocatul Poporului, având ca obiect prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, Curtea Constituţională, în temeiul art. 76 din Legea nr.47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi al art. 47 alin. (4) din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, a amânat pronunţarea în data de 12 februarie 2020 pentru a solicita de la Guvernul României o serie de informații suplimentare legate de conținutul Expunerii de motive ce însoțește actul normativ criticat în această cauză”, potrivit comunicatului Curții Constituționale.

Inquam Photos/ George Călin

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *