Thursday, June 13, 2024
Jurnalism corect


CCR a admis sesizarea Înaltei Curţi referitoare la legea pensiilor speciale / Actul normativ se întoarce în Parlament

By Ana Teșcan , in Justitie Stirile zilei , at 2 august 2023 Etichete: , , , ,

Curtea Constituţională Română a admis sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) în legătură cu reforma pensiilor speciale, se arată într-un comunicat de presă remis miercuri, 2 august. Judecătorii constituționali au stabilit că unele articole din lege sunt neconstituționale, astfel că legea se întoarce în Parlament. 

Camera Deputaţilor a adoptat miercuri, 28 iunie, în calitate de for decizional, proiectul de lege privind modificarea modului de calcul al pensiilor speciale.

Înalta Curte de Casație și Justiție a comunicat oficial, la 29 iunie, decizia Secțiilor Unite de a ataca la Curtea Constituțională legea privind reforma pensiilor speciale, dar și cea privind interzicerea cumulului pensie-salariu pentru anumite categorii de salariați.

„În esență, Curtea a constatat că diminuarea bazei de calcul a pensiilor de serviciu din sistemul justiției, precum și omisiunea reglementării unor dispoziții tranzitorii efective în privința creșterii, pe de o parte, a ponderii vechimii efective în funcție, și, pe de altă parte, a vârstei de pensionare necesare acordării pensiei de serviciu afectează componenta funcțională/instituțională a principiului independenței justiției în substanța sa. De asemenea, se încalcă exigențele de calitate a legii prin lipsa unor reglementări tranzitorii clare, precise și previzibile cu privire la actualizarea pensiilor de serviciu și la eliminarea creșterii cu 1% a valorii de 80% care se aplică asupra bazei calcul a pensiei de serviciu pentru fiecare an care depășește vechimea standard de 25 de ani”, a transmis CCR.

Motivele de neconstituționalitate invocate de ÎCCJ pentru legea pensiilor speciale:

  • Caracterul eterogen al legii și nesocotirea principiului unicității reglementării.
    Încălcarea art.1 alin.(5) privind principiul legalității coroborat cu art.147
    alin.(4) din Constituția României referitor la caracterul obligatoriu al
    deciziilor Curții Constituționale.
  • Încălcarea prevederilor art.75 alin.(1) cu referire la art.73 alin.(3) lit.l) din
    Constituția României, prin nerespectarea ordinii de sesizare a celor două
    Camere ale Parlamentului.
  • Încălcarea art.1 alin.(3) și (5) din Constituție sub aspectul clarității și
    previzibilității normei juridice.

De asemenea, instanța supremă a constatat că se impune examinarea următoarelor motive de neconstituționalitate intrinsecă:

  • Încălcarea art.124 alin.(3) prin raportare la art.1 alin.(3) și (5) din Constituție referitoare la independența justiției și la statul de drept.
  • Încălcarea art.44 din Constituție și art.1 din Protocolul adițional nr.1 la Convenția europeană pentru apărarea drepturilor omului și libertăților fundamentale, prin dispozițiile art.I pct.2 din Lege, cu referire la abrogarea alin.(2) al art.211 din Legea nr.303/2022 și ale art.I pct.4 din Lege, cu referire la art.211 alin.(41) din Legea nr.303/2022.
  • Încălcarea principiului egalității în drepturi prevăzut de dispozițiile art.16 coroborat cu art.53 din Constituție.
  • Încălcarea dispozițiilor art.1 alin.(5), art.16 alin.(1) și art.56 alin.(2) din Constituție prin prevederile art.XIII din Lege cu referire la art.101 din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal.
  • Încălcarea art.1 alin.(4) din Constituție privind principiul separației și echilibrului puterilor, referitor la cooperarea loială și respectul reciproc între autoritățile statului, inclusiv prin raportare la dispozițiile art.147 din Constituție.

Motivele de neconstituționalitate invocate de ÎCCJ pentru legea privind interzicerea cumulului pensie-salariu:

  • Caracterul eterogen al legii și nesocotirea principiului unicității reglementării. Încălcărarea art.1 alin.(5) privind principiul legalității coroborat cu art.147 alin.(4) din Constituția României referitor la caracterul obligatoriu al deciziilor Curții Constituționale.
  • Încălcarea prevederilor art.75 alin.(1) cu referire la art.73 alin.(3) lit.l) și n) din Constituția României, prin nerespectarea ordinii de sesizare a celor două Camere ale Parlamentului.

Reforma pensiile speciale, obligatorie în PNRR

Pentru a debloca tranșa a treia de fonduri de fonduri, în cuantum de 3 miliarde euro, din Planul Național de Redresare și Reziliență, autoritățile trebuie să realizeze reforma pensiilor speciale, adică acele pensii care în prezent nu se calculează după principiul contributivității.

Cu alte cuvinte, aceste sisteme de pensii – magistrați, militari, polițiști, diplomați – trebuie făcute sustenabile. Opțiunile pentru guvernanți nu sunt foarte multe, unele dintre ele fiind cuprinse într-un raport realizat de experți ai Băncii Mondiale. Pe scurt, acestea se referă la creșterea vârstei de pensionare, extinderea perioadei față de care se stabilește baza de calcul a pensiei, reducere procentului aferent bazei de calcul și supraimpozitarea. Pe scurt, tăierea pensiilor.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW