Calea ferată Brașov – Sighișoara: Aktor se apropie de finalizarea instalării „cârtițelor” care vor săpa tunelul Homorod
După multiple tergiversări, compania Aktor se apropie de finalizarea instalării celor două TBM-uri care vor săpa galeriile tunelului Homorod, în lungime de 5 km, parte a sectorului Apața-Cața al căii ferate Brașov – Sighișoara. Anunțul a fost făcut miercuri de către Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.
„Instalarea TBM – urilor 3 si 4 pentru lucrările la al doilea tunel cu dublu fir pe sectorul magistralei feroviare în curs de modernizare Brașov – Sighișoara se apropie de finalizarea instalării inainte de lansarea frontului de săpare. Tunelurile săpate independent in paralel cu vor avea o lungime de cca 5 km și sunt denumite generic Homorod. Lansarea lucrărilor se va face cu un scurt decalaj față de data anunțată în martie la lansarea tunelurilor Ormeniș”, a transmis Ionuț Săvoiu.
La aproape 4 ani de la începerea oficială, lucrările de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara, prin care trenurile de călători ar trebui să circule cu până la 160 km/h, sunt mult în întârziere. Pe sectorul Apața-Cața, care include tunelurile de la Ormeniș (7 km) și Homorod (5 km), avansul este de doar 34,5%. Nici pe sectoarele vecine situația nu este mai roz, în condițiile în care avansul este de 30,9%.
În această situație, România ar putea pierde sume importante de bani alocate de Uniunea Europeană prin Connecting Europe Facility (CEF), asta după ce deja a suferit o corecție de 300 milioane euro din cauza contractării cu întârziere a acestor lucrări. Spre deosebire de alte programe operaționale, proiectele încadrate în CEF nu pot fi transferate (fazate) pentru a obține noi finanțări. Prin urmare, statul ar putea fi nevoit să finanțeze de la buget continuarea modernizărilor, în condițiile în care finalizarea lucrărilor până la finalul acestui an, obiectiv evocat de ministrul Grindeanu, nici nu încape în discuție.
Grecii au pornit „cârtițele”
Când aproape că nu ne mai așteptam, grecii de la Aktor au reușit, în luna martie, să pornească marți prima „cârtiță”, denumită „Eleni”, care forează în munte unul dintre tunelurile gemene Ormeniş, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoş şi Ormeniş, segmentul sudic al tronsonului de cale ferată ce va străpunge dealurile din zonă.
O a doua pereche de tuneluri, denumită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoş şi Homorod. Tunelurile vor fi conectate prin galerii de legătură: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniş, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod, conform sursei citate.
Pasajele subterane Ormeniş și Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă şi este planificată să fie cuprinsă între 30 metri lângă zonele de intrare şi 70 m lângă zona cu suprasarcină mare.
Cele patru galerii vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptuşelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania Herrenknecht. Un TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, şase zile pe săptămână şi o zi de întreţinere.
Comentarii