Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Calea ferată Brașov-Sighișoara: Aktor începe forarea tunelurilor

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 15 februarie 2024

După multiple amânări, Aktor va începe pe 29 februarie lucrările la tunelurile ce trebuie construite în cadrul proiectului de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara. Anunțul a fost făcut de către Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, într-o declarație acordată reporterului Radio România Actualități, Alex Lancuzov. 

La aproape 4 ani de la începerea oficială, lucrările de modernizare a căii ferate Brașov – Sighișoara, prin care trenurile de călători ar trebui să circule cu până la 160 km/h, sunt mult în întârziere. Pe sectorul Apața-Cața, care include tunelurile de la Ormeniș (7 km) și Homorod (5 km), avansul este de doar 20,2%, conform raportării pe la finalul anului trecut. Nici pe sectoarele vecine situația nu este mai roz. Potrivit ultimelor date transmise de CFR Infrastructură, stadiul de execuție este de 24,5%.

În această situație, România ar putea pierde sume importante de bani alocate de Uniunea Europeană prin Connecting Europe Facility (CEF), asta după ce deja a suferit o corecție de 300 milioane euro din cauza contractării cu întârziere a acestor lucrări. Spre deosebire de alte programe operaționale, proiectele încadrate în CEF nu pot fi transferate (fazate) pentru a obține noi finanțări. Prin urmare, statul ar putea fi nevoit să finanțeze de la buget continuarea modernizărilor, în condițiile în care finalizarea lucrărilor până la finalul acestui an, obiectiv evocat de ministrul Grindeanu, nici nu încape în discuție.

Grecii pornesc „cârtițele”

Potrivit secretarului de stat responsabil de sectorul feroviar, Cristian Săvoiu, firma Aktor va începe în sfârșit execuția galeriilor la tuneluri în data de 29 februarie, iar termenul preconizat pentru execuție este de 3 ani.

„Din ultimele informații primite de la antreprenor, la sfârșitul lunii februarie lucrările o să înceapă să se miște. În cursul anului trecut au fost instalate două TBM-uri. Sunt și celelalte două transportate în România. Vor fi patru fronturi de lucru. Există legătura la rețeaua de energie, care a fost problemă, elementele prefabricate… Ultima condiție pentru a putea porni lucrările este timpul favorabil. 29 februarie 2024 este ultima informație, dacă nu apar elemente neprevăzute. O să dureze cam 3 ani toată activitatea”, a declarat Cristian Săvoiu.

Guvernul s-a făcut că uită de CEF

Deși față de termenul inițial (4 ani) este în mare întârziere, constructorul a obținut mai multe extensii prin care termenul de finalizare a fost amânat până în 2026. Potrivit Asociației Pro Infrastructură, o parte din vină o poartă CFR, care a pus la dispoziție o documentație plină de greșeli și lacune, astfel încât constructorul a fost nevoit să modifice mai multe soluții tehnice. În plus, au existat întârzieri și în ceea ce privește exproprierile.

Mare problemă care a generat întârzierea în care ne aflăm este legată tarife. Timp de 2 ani constructorii au fost nevoiți să lucreze în pierdere pentru că executivul nu a reușit să includă proiectele finanțate prin CEF în formula de actualizare a contractelor, o măsură decisă ca urmare a exploziei prețurilor la materialele de construcții. Abia anul trecut, în urma insistențelor comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, problema s-a rezolvat parțial.

Pe de altă parte, nici constructorii nu pot fi absolviți în totalitate de vină. Aceștia au tergiversat depunerea garanției de execuție la încheierea contractelor și au încercat să profite de aproape orice problemă pentru a obține amânări.

Comentarii