Monday, May 20, 2024
Jurnalism corect


BREAKING Risc major ca România să piardă 187 milioane euro din PNRR. CNAIR a anulat licitația pentru porțiunea lipsă din A1 Lugoj – Deva

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 10 martie 2022

România riscă să piardă 187 milioane euro din fondurile europene oferite prin Planul Național de Redresare și Reziliență, după ce Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anulat joi, 10 februarie, licitația pentru proiectarea și execuția porțiunii Holdea – Margina din lotul 2 al autostrăzii Lugoj – Deva. Ar fi a doua finanțare europeană pierdută pentru acest proiect, după cea prin POST 2007 – 2013, fazată în POIM 2014 – 2020. Lungimea segmentului este de 9 km, din care 2,13 km sunt de tunel.

Conform angajamentului asumat de Guvern prin PNRR, lucrările la această autostradă ar trebui finalizate până pe 31 august 2026. Acest termen este însă serios pus sub semnul întrebării, ca urmare a anulării licitației. Chiar și într-un scenariu optimist, o licitație de asemenea complexitate este greu de crezut că poate fi finalizată mai devreme de un an. Cea anulată a durat aproape trei ani, iar în final a fost anulată. După emiterea ordinului de începere ar trebui să curgă termenele contractuale. La procedura anulată acestea s-au situat între 38 luni și 48 luni, în condițiile în care constructorii ar fi primit puncte în plus la evaluare dacă ofertau o durată mai redusă.

Mergând în continuare pe acest scenariu, fără să ținem cont de eventuale întârzieri cu emiterea avizelor, probleme cu exproprierile, lucrări neprevăzute sau neseriozitatea constructorului, finalizarea nu ar fi mai devreme de mai 2026, asta doar dacă CNAIR desemnează câștigătoare oferta unui constructor care își asumă termenul cel mai redus. În varianta în care ar câștiga contractul un constructor care s-ar angaja să încheie lucrările în 48 luni, termenul limită al PNRR ar fi depășit.

Cum s-a ajuns aici

Licitația pentru pentru porțiunea Holdea – Margina a fost lansată în iunie 2019, în vremea în care Ministerul Transporturilor era condus de social-democratul Răzvan Cuc. Mult timp licitația a fost suspendată, după victoria la Curtea de Arbitraj de la Paris a vechiului constructor Salini, până când compania de drumuri a reușit să ajungă la un acord cu această firmă. Ulterior procedura s-a reluat, iar dintre constructorii candidați, CNAIR a selectat șase.

La finalul perioadei de depunere a ofertelor, surpriză însă, doar asocierea Mapa Insaat – Cengiz (Turcia) a depus ofertă, în uralele pe Facebook ale titularului de la transporturi, Sorin Grindeanu.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, unul dintre principalele motive pentru care cei cinci constructori candidați nu au depus ofertă a fost legat de răspunsurile „în bătaie de joc” ale CNAIR la solicitările de clarificări. Așa s-a ajuns ca asocierea din Turcia să fie unica rămasă în cursă, până astăzi, când CNAIR a decis că oferta sa este neconformă.

Sursa foto: forum.peundemerg.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW