Tuesday, October 19, 2021
Jurnalism corect


Autostrăzile României, încotro? Avetismentul directorului Asociației Pro Infrastructură – INTERVIU

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 10 octombrie 2021

În ultimii cinci ani, peste 10.000 de persoane și-au pierdut viața sau au fost grav rănite în accidente rutiere, unul dintre factorii care au dus spre aceste tragedii fiind starea proastă a infrastructurii rutiere. Întreaga rețea de autostrăzi a României totalizează la această oră doar 910 km, însă fondurile ce pot fi accesate de la Uniunea Europeană, coborate cu o finanțare adecvată din Bugetul de Stat, ar putea schimba tabloul în următorii ani, cu condiția ca instituțiile de resort să-și facă bine treaba. 

În acest context, am discutat cu Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, despre principalele proiecte de infrastructură rutieră aflate în derulare.

Cele mai importante declarații

Deschideri 2021: Sebeș – Turda lotul 2 (24,25 km) + 2,2 km din lotul 1 + 4 km din lotul 3 și Ungheni – Târgu Mureș (4,5 km de autostradă + 4,7 km drum de legătură), Pasajul Mogoșoaia (deja inaugurat), Centura Mihăilești, o portțiune din Centura Satu Mare.

Tronsonul 2 din DEx Craiova – Pitești: Ar fi vorba de o deschidere parțială.

Autostrada A0 sud: Cel mai probabil, anul viitor o să fie gata o bucată din lotul 2, între DN5 și DN6.

A1 Sibiu – Pitești: Este posibil ca anul viitor să fie deschisă secțiunea 1.

Autostrada A7: Nu vor fi gata toți cei 400 km, cum ne-am asumat în PNRR.

„Autostrada Unirii”: Proiectantul măcar să livreze pe capete documentația. Dacă se pierde timpul, există riscul să pierdem banii din PNRR.

A3 Biharia – Chiribiș: Probabil că se va rezilia.

Întregul interviu

MN: Ce autostrăzi vor fi deschise în acest an?

IC: Cel mai probabil anul acesta va fi deschis lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda, chiar dacă nu va fi gata. Însemană 24,25 km, alături de care se vor deschide aproape 4 km din lotul 3 și 2,2 km în capătul lotului 1. Ar mai fi un lot lângă Târgu Mureș, ce cuprinde 4,5 km de autostradă și vreo 4,5 km de drum național cu două benzi pe sens.

MN: Poate fi deschis traficul în acest an pe tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova – Pitești?

IC: Teoretic, vorbim de inaugurare la sfârșitul lui decembrie, înainte de termene. Ar fi vorba de o deschidere parțială. Sunt foarte mici șansele să avem deschiși 40 km pe tronsonul 2 Craiova – Pitești. Între anumite noduri se poate inaugura. Din ce știm noi, constructorul (n.r. – UMB) nu ar vrea să inaugureze decât cu recepție, ceea ce înseamnă că ar trebui să finalizeze lucrările în trei luni.

Foto: Tronsonul 2 DEx Craiova – Pitești / Sursa: Captură video MND

MN: Alte inaugurări în acest an?

IC: S-a deschis Pasajul Mogoșoaia. Se va deschide Centura Mihăilești, de vreo 3 km. Este posibil să fie inaugurată o porțiune din Centura Satu Mare. La Giurgiu sunt niște probleme și cel mai probabil nu se va deschide anul acesta.

MN: Pe autostrada A0 Centura București sud au început lucrările. Cum apreciați mobilizarea constructorilor?

IC: Nu o să fie gata prea curând. Cel mai probabil, anul viitor o să fie gata o bucată din lotul 2, între DN5 și DN6. Există șanse pur teoretice de deschidere a întregului lot, dar din cauza constructorului este foarte puțin probabil. În 2023 ar trebui să fie gata tot A0 sud. S-au mai rezolvat din probleme cu terasamentele, este timp să mutăm și stâlpii, este timp până în vara anului 2023 să circulăm pe cei 50 km.

MN: Cât de necesar este proiectul drumurilor radiale despre care se tot discută în ultima vreme?

IC: Sunt foarte necesare. Centurile sunt pentru traficul de tranzit iar radialele sunt pentru traficul local. Oamenii trebuie să iasă din oraș și să intre. Este foarte important să se implice și autoritățile locale.

MN: Pe autostrada A1 Sibiu – Pitești se lucrează la secțiunile 1 și 5. În urmă cu câteva luni ați vorbit despre posibilitatea deschiderii traficului pe secțiunea 1 până la finalul anului viitor. Este în continuare posibil?

IC: Viaductul peste Valea Tălmăcel, lângă localitatea Tălmaciu, care, dacă ne uităm peste graficul de execuție, ar trebui să fie gata în 2023. Este un viaduct foarte migălos, construit în consolă. Acesta este punctul critic, dar mai sunt și alte lucrări. Este posibil ca anul viitor să fie gata jumătate din viaduct. Dacă mergem pe acest scenariu, traficul se poate deschide anul viitor.

Foto: Viaduct peste Valea Tălmăcel / Sursa: Captură video Ioan Adrian Ghica

Pe Secțiunea 5 abia au început lucrările, însă nu rup norii. Este o secțiune foarte dificilă. Din 30 km sunt vreo 7 km doar de structurii, fără să calculăm overpass-urile. Probabil că ne vom duce în anul 2024, însă e prematur să facem o prognoză exactă.

MN: Autostrada A7, ale cărei secțiuni între Ploiești și Pașcani sunt incluse în PNRR. Când ar putea începe primele lucrări?

IC: Pe A7 avem licitație lansată doar între Ploiești și Buzău. Sunt foarte multe oferte depuse care trebuie analizate. Cel mai bun caz, vom avea contracte semnate peste un an. Au fost proiecte mult mai simple care au stat trei ani în licitații. Chiar aici pe A7, unde pentru contractele de studii de fezabilitate și proiectare licitațiile au durat trei ani de zile. În cel mai fericit, la începutul anului 2023 am putea vedea primele lopeți pe acest lot. Însă lucrările nu vor fi gata pe toți cei 400 km, cum ne-am asumat în PNRR (n.r. – până în 2026). Eu sper să fie măcar cei 60 km de la Ploiești la Buzău.

MN: Autostrada Unirii. Guvernul a inclus în PNRR tronsoanele Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț. Cu toate acestea porțiunea de mijloc, cea mai dificilă, nu are finanțare, aici existând și mari probleme cu documentanția tehnică. Ce este de făcut pentru a debloca acest proiect?

IC: Documentația pentru tot A8 este în chinurile facerii. Trebuie să se livreze documentație cât de cât matură pe capete. După aia contractul se poate rezilia. Măcar să livreze pe capete, cum s-a făcut și la Sibiu – Pitești. Apoi dacă nu se va rezilia, se va livra o „mizerie”.

MN: Ținând cont de întârzierile repetate ale proiectantului Acciona de a livra studiul de fezabilitate pentru A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț, este posibil ca România să piardă finanțarea din PNRR pentru aceste capete?

IC: Dacă se va mai pierde timpul și nu se va „pune biciul” pe proiectant să livreze studiul pentru capete, există acest risc, mai ales că proiectul tehnic nu este inclus în acest contract. Se va pierde timp și cu realizarea proiectului tehnic.

Inquam Photos / Octav Ganea

Sursa: Inquam Photos / Octav Ganea

MN: Autostrada Transilvania. Ce se mai întâmplă cu lotul Biharia – Chiribiș, câștigat de Trameco? 

IC: Biharia – Chiribiș este mai aproape de reziliere. Constructorul solicită niște lucrări suplimentare, fapt ce generează și niște costuri suplimentare mai mari decât ce se poate achiziționa în contract. Este vorba despre o cerere de suplimentare a costurilor undeva la 48% din valoarea contractului. Aici fie constructorul renunță la aceste solicitări și găsește niște soluții mai ieftine pentru a consolida terenul, ori se scoate din contract porțiunea respectivă. Deocamdată constructorul este în afara contractului. Trebuie să vină, conform cu ce a licitat, cu proiectul tehnic. Însă proiectul tehnic nu este aprobat pentru că vine cu costuri mult mai mari față de ce a licitat. Compania (n.r. – CNAIR) nu poate să accespe așa ceva pentru că este ilegal. Probabil că se va rezilia.

Sursa foto: Inquam Photos / Casian Mitu

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW