Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Autostrăzile, în vâltoarea luptei politice. Societatea civilă avertizează autoritățile să nu repete greșeala din 2019

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 11 octombrie 2021

Criza politică afectează până și cele mai importante proiecte de infrastructură din România. Cristian Pistol, proaspăt numit în funcția de director al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere, a amenințat vineri, 8 octombrie, firma Aktor cu rezilierea contractului pentru lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda, deși lucrările au intrat pe ultima sută de metri. 

Lucrările la lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda au început în decembrie 2014 iar, conform prevederilor contractuale, ar fi trebuit încheiate în octombrie 2016. Problemele pe acest lot au curs lanț, de vină fiind atât compania de drumuri, cât și constructorul grec, care a întâmpinat dificultăți financiare. Însă mare parte dintre aceste sincope par a fi acum rezolvate. Mobilizarea Aktor a crescut considerabil după ce pachetul majoritar de acțiuni al firmei a fost preluat de grupul olandez Reggeborgh, avansul lucrărilor a depășit stadiul de 90% iar deschiderea traficului ar trebui să fie doar o chestiune de timp, în condițiile în care principalele puncte critice ale lotului au fost aproape rezolvate.

Dilema lui Cristian Pistol

Prezent vineri într-o vizită pe șantierul lotului 2 al autostrăzii Sebeș – Turda, directorul general al CNAIR, Cristian Pistol a criticat vehement activitatea constructorului Aktor și a amenințat cu rezilierea contractului.

„Am verificat lucrările la punctele critice pe care le ştiam deja, si anume km. 19, km. 26 şi km. 40, unde avem mari întârzieri. Totodată, pe tot lotul de autostradă există probleme inclusiv din punct de vedere al siguranţei circulaţiei: nu avem montat parapete median pe mare parte a lotului, marcajele sunt aproape inexistente, la fel şi gardul de protecţie împotriva animalelor. Promisiunile în ceea ce priveşte punerea în circulaţie a acestui sector s-au succedat de la un an la altul, începând cu decembrie 2019. Voi fi foarte ferm în a lua anumite decizii, iar dacă antreprenorul nu va reuşi să se încadreze în termenele avansate, voi lua în calcul inclusiv varianta rezilierii”, a declarat Cristian Pistol.

Numit în funcția de șef al CNAIR de Florin Cîțu, cel pe care l-a servit și din postura de consilier personal, Cristian Pistol se află acum într-o poziție ingrată. Pe de o parte trebuie să critice activitatea fostei conduceri USR PLUS a Ministerului Transporturilor și a fostei șefe a CNAIR, Mariana Ioniță, iar pe de altă parte ar trebui să asigure derularea proiectelor.

Pro Infrastructură: Vrem să credem că este doar o declarație nefericită

Afirmațiile lui Cristian Pistol sunt contrazise chiar de Asociația Pro Infrastructură, principalul ONG care se ocupă de monitorizarea lucrărilor de infrastructură.

„Vrem să credem că este doar o declarație nefericită motivată de lupte politice meschine anti-infrastructură și anti-cetățeni, și nu o intenție adevărată care ar fi dezastruoasă acum în prag de inaugurare, la stadiu fizic de peste 90% și după 7 (ȘAPTE!) ani de chin în execuție. Să ne înțelegem: este PERFECT FEZABIL ca lotul de 24,25 km să fie dat în trafic în acest an, în decembrie, cel mai târziu, iar asociația noastră a susținut tot timpul că se poate deschide circulația în 2021, chiar dacă pe un singur sens, pe câteva sute de metri, în zona Oiejdea”, arată API într-un comunicat.

Reprezentanții API arată că ultimul strat de asfalt, cel de uzură, a fost așternut pe 21 din 24 km ai lotului, marcajele rutiere au fost realizate în proporție de 50% iar parapetele de protecție au fost instalate pe mare parte din traseu. Singurele puncte importante rămase nedefinitivate sunt o zonă fără balast stabilizat la nodul Teiuș, debleul Oiejdea, unde este deja binder pe un sens și supratraversarea de la Sâncrai, care urmează să fie definitivată în perioada imediat următoare.

Scenariul Cuc

În pofida faptului că stadiul lucrărilor ar permite deschiderea lotului în perioada imediat următoare, istoria recentă ne spune că varianta rezilierii contractului nu ar trebui exclusă.

Pe 28 august 2019, la solicitarea ministrului transporturilor de la acea vreme, Răzvan Cuc, compania de drumuri a reziliat contractul pentru lotul 3 al autostrăzii Lugoj – Deva,la un stadiu fizic al lucrărilor de 99%, fără o explicație plauzibilă. Decizia a dus la amânarea deschiderii traficului până în luna decembrie a aceluiași an, care a fost posibilă doar datorită schimbării de la nivelul Guvernului, și la pierderea garanției de 4 ani a lucrărilor, timp în care orice defecțiune va fi remediată pe cheltuiala statului. În plus, statul riscă să plătească despăgubiri de zeci de milioane de euro firmei spaniole Comsa, care s-a adresat instanței de arbitraj.

CITEȘTE ȘI: Un an de la rezilierea contractului pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva. România riscă să plătească despăgubiri de zeci de milioane de euro

Lotul 2 Sântimbru – Aiud (A10)

Constructor: Asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading’98 SRL

Valoare ofertată: 549,3 milioane lei fără TVA

Lungime: 24,25 km

Data semnării contractului: 14 noiembrie 2014

Durata: 4 luni proiectare + 18 luni execuție

Garanție: 4 ani

Data emiterii ordinului de începere a lucrărilor: 2 decembrie 2014

Termen de finalizare contractual: octombrie 2016

Sursa foto: Facebook / Asociația Pro Infrastructură

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *