Saturday, April 13, 2024
Jurnalism corect


Autostrada Unirii: Întârzieri majore în elaborarea documentației pentru sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 9 mai 2022

Proiectarea autostrăzii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni bate pasul pe loc. Deși firma Consitrans, cea care se ocupă de realizare documentației, avea ca termen data de 7 mai 2022 pentru predarea studiului de fezabilitate, acesta nu este încă finalizat. Contactați de Mainnews.ro pentru a oferi lămuriri, reprezentanții Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere au transmis că noul termen agreat cu antreprenorul este data de 29 august 2022. 

Potrivit fostului secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, AMC1 (analiza multicriterială 1) a fost evaluată de experții Jaspers și s-au emis observații consistente de două ori de care proiectantul trebuie să țină cont.

Autostrada Unirii va avea o lungime de 311 km, fiind împărțită în două segmente: Târgu Mureș – Târgu Neamț (211 km) și Târgu Neamț – Iași – Ungheni (100 km). De asemenea proiectul cuprinde și construirea unui nou pod peste Prut, la Ungheni.

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat, în aprilie 2021, contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate și a proiectului tehnic necesare construirii autostrăzii A8 Târgu Neamț – Iași – Ungheni cu firma Consitrans. Valoarea înțelegerii este de 58,8 milioane lei fără TVA. Termenul prevăzut pentru predarea întregii tuturor documentelor este de 25 luni, calculat de la data emiterii ordinului de începere – 7 mai 2021.

Politicienii intervin peste specialiști

Inițial, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a lansat licitația pentru actualizarea studiului de fezabilitate și realizarea proiectului tehnic necesare construirii autostrăzii A8 Târgu Neamț-Iași-Ungheni cu o durată de predare a documentației de 38 luni.

Unii jurnaliști s-au isterizat în legătură cu termenul, care în opinia lor, ar fi fost mult prea ridicat. Tema a fost preluată de mai mulți politicieni din Moldova,, printre care Costel Alexe și Mihai Chirica, iar Lucian Bode, ministru al transporturilor la acea vreme, a ordonat conducerii CNAIR reducerea termenului. Zis și făcut. La scurt timp, ca prin farmec, termenul a scăzut la 25 luni. Acesta a fost singura modificare a caietului de sarcini, în rest totul a rămas la fel, inclusiv sumele estimate.

Societatea civilă specializată a atras încă din acel moment că termenul real de predare nu are cum să fie 25 luni, deși reprezentanții Consitrans și-au pus semnătura pe contract. Din nefericire au avut dreptate, iar întârzierile la acest proiect vital pentru degrevarea traficului în zona Iași, dar și pentru conectarea cu Transilvania și Republica Moldova sunt deja extrem de importante, fiind greu de crezut că vor fi recuperate.

 

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com
    MainNews

    FREE
    VIEW