Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Autostrada Filiași – Lugoj : CNAIR a încheiat contractul pentru studiul de fezabilitate al lotului 2

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 4 iulie 2023

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a încheiat marți, 4 iulie, cu firma Egis contractul pentru realizarea studiului de fezabilitate necesar construirii lotului 2, Drobeta Turnu Severin – Domașnea, parte din „Autostrada Sudului”. Acesta este abia al doilea contract încheiat pentru A6 dintre cele patru scoase la licitație, primul fiind pentru lotul 1 Filiași – Drobeta Turnu Severin cu DP Construct. 

CNAIR a anulat pe 22 martie procedura privind realizarea studiului de fezabilitate necesar construirii drumului de mare viteză Craiova – Lugoj, câștigată inițial de Egis, motivul invocat fiind legat de o presupusă suprapunere de traseu cu viitorul drum de mare viteză Craiova – Târgu Jiu, care ar urma să treacă prin apropierea orașului Filiași. Cu puțin timp înainte, în februarie 2022, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, îl acuzase pe predecesorul său în această funcție, Cătălin Drulă, de impunerea unui termen mult prea lung (3 ani și 6 luni), subliniind faptul că acest contract ar trebui divizat în loturi.

Numai că, traseul drumului Craiova – Lugoj nu era stabilit. Acesta ar fi urmat să fie definitivat tocmai prin acest studiului de fezabilitate pentru care CNAIR a lansat licitația. Deci nici vorbă de suprapunere. Proiectantul ar urma să analizeze variantele de traseu, evident, ținând cont și de celălalt proiect.

Grindeanu s-a grăbit să lanseze altă licitație

Zis și făcut pentru CNAIR. Pe 18 aprilie 2022, așa cum anterior anunțase și ministrul transporturilor, compania de drumuri a lansat o altă licitație, tot pentru realizarea unui studiu de fezabilitate, de această dată între Filiași și Lugoj.

Procedura a fost împărțită în patru loturi, spre deosebire de precedenta, în care întregul traseu urma să fie atribuit unui singur proiectant. Motivul invocat a fost legat de accelerarea proiectului. Termenele au fost stabilite între 18 și 26 luni, ceva mai scurte decât precedentul, dar pentru că documentația cerută nu mai este la fel de detaliată.

Numai că socoteala din Palatul CFR nu s-a potrivit cu cea din târg. Între timp, chemat să judece legalitatea anulării primei licitații, Consiliul Național de Soluționarea Contestațiilor a decis că s-a făcut ilegal și a obligat CNAIR să o reia. Oamenii din subordinea lui Sorin Grindeanu n-au făcut nimic în acest sens și au mers înainte cu noua licitație.

Timpul ne-a arătat că decizia de a anula prima licitație, alată în faza finală, nu numai că nu a accelerat nimic, ba chiar a întârziat proiectul. Au trecut mai bine de 15 luni iar CNAIR a încheiat contracte doar pentru două dintre cele patru loturi – Filiași – Drobeta Turnu Severin și Drobeta Turnu Severin – Domașnea.

Contractul încheiat marți cu Egis are valoarea de 35,76 milioane de lei, fără TVA, termenul de predare a documentației fiind de 26 luni.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW