Autostrada A0 Centura București Nord: Italienii de la Pizzarotti, desemnați din nou câștigători la licitația pentru lotul 1
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat marți, 9 august, asocierea Impresa Pizzarotti – Retter câștigătoarea licitației pentru proiectarea și execuția lotului 1 din secțiunea nord a autostrăzii A0 Centura București.
Inițial contractul fusese atribuit firmei Nurol Insaat din Turcia, însă Pizzarotti a avut câștig de cauză în instanță, astfel că responsabilii din CNAIR au fost nevoiți să reevalueze ofertele. Pe 21 octombrie 2021 italienii au fost desemnați câștigători însă procedura a fost din nou contestată în instanță, CNAIR fiind obligată la o nouă reevaluare. Acum, dacă nu vor mai fi depuse contestații sau acestea vor fi respinse, compania națională de drumuri poate încheia contractul.
Valoarea ofertei făcute de asocierea Pizzarotti – Retter este de 815 milioane lei fără TVA, finanțarea contractului fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile și bugetul de stat.
Termenul de predare al lucrării este de 34 de luni, din care 12 luni perioada de proiectare și 22 de luni perioada de execuție a lucrărilor. Garanția ofertată de Pizzarotti este de 10 ani.
Rușinea de pe lotul 1 din A10
Dacă este vorbim despre mari lucrări de infrastructură întârziat, inevitabil vom merge cu mintea la lotul 1 al autostrăzii A10 Sebeș – Turda. Pentru această porțiune de șosea de mare viteză CNAIR a încheiat în noiembrie 2014 un contract de proiectare și execuție cu Impresa Pizzarotti. Conform înțelegerii, autostrada ar fi trebuit predată „la cheie” de constructor în termen de 22 de luni.
Mobilizarea în teren a fost extrem de slabă, cu excepția zilelor în care șantierul era vizitat de șefii de la drumuri, însoțiți de alaiul de jurnaliști. În loc să finalizeze lucrările până în septembrie 2016, așa cum se angajaseră prin contract, italienii s-au folosit de toate tertipurile legale pentru a nu fi penalizați. Ba mai mult, aceștia au condiționat continuarea lucrărilor de achitarea datoriilor pe care statul le avea față de ei în urma unui litigiu privind un sector de autostrada din A3.
Așa s-a ajuns că deschiderea circulației, pe 14,8 km din cei 17 km, cu restricții de viteză, a avut loc abia în decembrie 2020, cu doar câteva zile înainte alegerile parlamentare. Pe 29 iunie 2021 Pizzarotti a deschis nodul Sebeș în integralitate, însă nici până acum nu au reușit finalizarea tuturor lucrărilor.
Autostrada A0 Centura București
Noul inel de centură al Capitalei, construit la profil de autostradă, va avea 100,7 km și este împărțit în două secțiuni, nord și sud.
Secțiunea de Sud
Lotul 1 Glina – Vidra
Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Lungime: 16,93 km
Valoare contract: 830,6 milioane lei fără TVA
Data semnării: 26 august 2019
Termen: 12 luni proiectare și 30 de luni execuție
Garanție 5 ani
Stadiu: 42,79%
Lotul 2 Vidra – Bragadiru
Constructor: Alsim Alarko Sanayi Tesisleri ve Ticaret AS
Lungime: 16,3 km
Valoare contract: 750,8 milioane lei fără TVA
Data semnării: 9 martie 2019
Termen: 12 luni proiectare și 30 de luni execuție
Garanție: 5 ani
Stadiu: 58,32%
Lotul 3 Bragadiru – Joița
Constructor: Aktor – Euro Construct Trading 98
Lungime: 17,965 km
Valoare contract: 750,8 milioane lei fără TVA
Data semnării: 14 aprilie 2019
Termen: 12 luni proiectare și 30 de luni execuție
Garanție: 5 ani
Stadiu: 9,95%
Secțiunea de Nord
Lotul 1 DJ 601A – Corbeanca
Constructor desemnat: Impresa Pizzarotti
Lungime: 17,5 km
Valoarea ofertată: 815 milioane lei fără TVA
Termen: 12 luni proiectare și 22 de luni execuție
Garanție 10 ani
Lotul 2 Corbeanca – Afumați
Constructor: SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Lungime: 19 km
Valoarea estimată a contractului: 831,9 milioane lei fără TVA
Termen: 12 luni proiectare și 22 de luni execuție
Garanția ofertată: 10 ani
Lotul 3 Afumați – Cernica
Constructor desemnat: Nurol Insaat VE Ticaret (Nu a fost semnat contractul din cauza unor contestații)
Lungime: 8,6 km
Valoarea ofertată: 428,8 milioane lei fără TVA
Termen: 12 luni proiectare și 18 de luni execuție
Garanția ofertată: 10 ani
Lotul 4 Cernica – A2
Constructor: Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade
Lungime: 4,47 km
Valoarea estimată a contractului: 312,6 milioane lei fără TVA
Termen: 12 luni proiectare și 18 de luni execuție
Garanție 10 ani
Stadiu: Etapa de obținere a acordului de mediu
Sursa foto: Inquam Photos / George Călin
Comentarii