ARF a demarat atribuirea către operatorii feroviari a noilor trenuri inter-regionale Alstom
Bursa Română de Mărfuri a lansat licitaţiile prin care Autoritatea pentru Reformă Feroviară va pune la dispoziția operatorilor feroviari de călători a noilor trenuri electrice inter-regionale Alstom. Inclusiv operatorii privați pot concura la aceste proceduri.
Potrivit unui comunicat al ARF, licitaţiile vor avea loc prin procedură competitivă, iar criteriul de atribuire este „valoarea compensaţiei unitare lei/tren-km cel mai scăzut”. Termenul limită de depunere a ofertelor şi a documentelor însoţitoare este 4 octombrie 2024.
Aceste contracte au o valabilitate de maximum 5 ani şi vor include un număr de trenuri şi rute de circulaţie, detaliate pe cele două loturi, astfel: CSP-L2 – 13 trenuri şi patru rute, respectiv: Bucureşti Nord – Braşov – Cluj Napoca, Bucureşti Nord – Braşov, Braşov – Deda – Cluj Napoca, Cluj Napoca – Deva – Timişoara Nord, iar CSP-L3 – 12 trenuri şi patru rute, respectiv: Bucureşti Nord – Suceava, Bucureşti Nord – Iaşi, Bucureşti Nord – Galaţi, Iaşi – Cluj Napoca.
Întârzieri pentru Alstom
Contractul pentru primele 20 de rame electrice de lung parcurs a fost încheiat de ARF, în martie 2022, cu subsidiara din România a Alstom. Șase luni mai târziu, Autoritatea a suplimentat comanda către Alstom pentru alte 17 trenuri. Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 37 unități electrice multiple și serviciile de mentenanță aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la 2,42 miliarde lei fără TVA.
Deși ramele ar fi trebuit să fie puse în funcțiune încă de anul trecut, conform termenelor contractuale, acest lucru nu s-a întâmplat. În contextul pandemiei și al războiului din Ucraina, gigantul francez întâmpina dificultăți cu respectarea termenelor din cauza problemelor de aprovizionare cu mai multe materii prime. Abia în decembrie 2023 Alstom a adus în România capul de linie.
Dacă nu vor interveni alte amânări, acesta ar urma să fie pun în circulație abia în luna decembrie a acestui an, asta deși șeful ARF, Ștefan Roșeanu, spera ca acest lucru să se întâmple undeva în această vară. Informația a fost transmis de directorul Alstom România, Gabriel Stanciu, în cadrul unui eveniment de profil organizat de publicația Club Feroviar.
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Comentarii