Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

ANALIZĂ Ce nu au spus politicienii prezenți miercuri la Cluj despre prima magistrală de metrou din afara Capitalei

By Vîrban Robert , in Analize & Investigatii Politic Stirile zilei , at 6 iunie 2024

O armată de politicieni, în frunte cu premierul Marcel Ciolacu, liderul PNL, Nicolae Ciucă, și nu în ultimul rând primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a inaugurat miercuri începerea unor lucrări preliminare la prima magistrală de metrou din Cluj. În realitate, proiectul este mult întârziat, iar conform informațiilor noastre, sunt șanse minime ca săpăturile pentru cele două galerii, lucrările cele mai importate, să înceapă anul acesta. 

„În sfârșit! Au început lucrările pentru metroul din Cluj” au titrat hotărât, aproape la unison, zeci de televiziuni și publicații naționale. Realitatea din teren este însă cu totul alta decât cea fardată în discursuri de către oamenii politici, prezenți în număr mare în urbea condusă de Emil Boc în încercarea de a marca câteva puncte electorale în ultimele zile de campanie.

Primul pas serios pentru dezvoltarea unei rețele de metrou în Cluj s-a făcut în anul 2021, odată cu aprobarea unei finanțări în acest sens în Planul Național de Redresare și Reziliență. Ulterior, după mai multe tergiversări, primăria condusă de Emil Boc a lansat licitația și în cele de din urmă să încheie, în mai 2023, contractul pentru pentru proiectarea și execuția lucrărilor cu asocierea Gulermak-Alstom-Arcada. Durata înțelegerii este de 7 ani și 8 luni, în timp ce valoarea este de 8,6 miliarde lei. PNRR acoperă doar 1,5 miliarde de lei, în condițiile în care, pe lângă această sumă, Primăria Cluj trebuie să pună la socoteală și achiziția trenurilor. Pentru restul oficialii dau asigurări că vor apela la fondurile europene tradiționale, însă întreaga finanțare pentru metrou este în jur de 2 miliarde de euro, bani pentru care se vor „lupta” inclusiv două magistrale din București M6 (1 Mai –  Aeroportul Otopeni) și M4 (Gara de Nord – Progresul). Diferența va trebui pusă de undeva și cert este că Primăria Cluj nu are nici pe departe asemenea resurse.

Întârzieri majore

La această oră, antreprenorul general al lucrării încă lucrează la realizarea proiectului tehnic, ceea ce înseamnă că deocamdată Primăria Cluj nu avea cum să emită ordin de începere a lucrărilor. Așadar, acestea fiind zise, ce au inaugurat mai exact politicieni prezenți miercuri la Cluj? Este vorba despre câteva lucrări preliminare, de foarte mică amploare, ce pot fi realizate pe baza autorizației de construire, document emis luna trecută de primăria lui Emil Boc.

Până vom vedea însă TBM-urile, așa-numitele cârtițe, cum sapă va mai trece multă apă pe Someș. Potrivit informațiilor noastre, turcii de la Gulermak, cei care se vor ocupa de săpături, au promis să aducă TBM-urile în șantier până la finele anului, un termen considerat extrem de optimist de responsabilii din Ministerul Transporturilor. Rămâne de văzut când se va întâmpla acest lucru. Singurul lucru cert este că ultimele deconturi din PNRR se pot face până în august 2026, ceea ce înseamnă că aproape sigur Primăria Cluj va pierde o parte din finanțare.

Cum arată traseul metroului din Cluj

Noua magistrală de metrou va fi construită cu tehnologie „rail” șină de cale ferată, va avea o lungime de 21 km, 19 stații și un depou suprateran și o capacitate de transport, la un interval de 90 secunde, de 15.200/21.600 pasageri / oră și sens.

Traseul liniei de metrou va începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații vor deservi zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 vor deservi zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și respectiv centrul comercial Vivo. Stațiile 6, 7 și 8 vor deservi cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia va urma magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști.

De aici, o ramură a liniei va continua înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură va deservi cartierele Gheorgheni și Sopor, unde va fi amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie va fi în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.

Sursa foto: Inquam Photos / Cristi Vescan

Comentarii