Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

ANALIZĂ Cât de importantă este notorietatea candidaților pentru Primăria București

By Preda Maria , in Analize & Investigatii Politic Stirile zilei , at 30 aprilie 2024 Etichete: , , , , , ,

Alegerile pentru funcția de primar al municipiului București au intrat în linie dreaptă. Dacă principalii trei candidați – Nicușor Dan (independent susținut de ADU), Cristian Popescu Piedone (PUSL) și Gabriela Firea (PSD) duc în aceste zile campanii pentru a-și mobiliza cât mai bine electoratul, ceilalți participanți încă se chinuie să se facă cunoscuți în fața potențialilor votanți. Chestiunea notorietății este deosebit de importantă, iar un nivel ridicat reprezintă o condiție obligatorie pentru un scor bun la alegeri, a explicat sociologul Alfred Bulai într-o analiză pentru Mainnews.ro. 

Potrivit unui sondaj de opinie realizat de Inscop Research, Nicușor Dan conduce sondajul în cota notorietății, cu 98,5%, urmat de Gabriela Firea cu 98,2% și de Cristian-Popescu Piedone, cu 97,9%. Așadar, un scor strâns între primii trei, și o diferență majoră față de următorii doi candidați: Sebastian Burduja (PNL) – 60,4% și Mihai Enache (AUR) – 21,2%.

Se observă, astfel, decalajul între al treilea și al patrulea candidat, de aproximativ 38 de procente, dar și diferența dintre Sebastian Burduja și Mihai Enache, de 39,2%.

Alfred Bulai: „E cam greu să te voteze lumea dacă nu te cunoaște”

Într-o analiză Main News, sociologul Alfred Bulai a fost întrebat cât de importantă este notorietatea candidaților înscriși în cursa pentru Primăria Capitalei, dar și semnificația clară a acestor cifre.

Două lucruri: Partea proastă este că e cam greu să te voteze lumea dacă nu te cunoaște, deci prima condiție este să ai notorietate. Primii trei candidați sunt și cei care stau cel mai bine în toate sondajele, indiferent de ordine, pentru că 97-98% este imens, maxim posibil, niciodată nu este 100%. Sigur, pe de altă parte, dacă există deja notorietate, există și niște opinii vizavi de aceste persoane, deci schimbările nu sunt atât de dramatice, pentru că oamenii știu despre cine e vorba și au atitudini pozitive sau negative. 

Cei care nu au notorietate au șanse să o câștige, tocmai pentru că sunt candidați, adică să fie cunoscuți. E posibil ca unul dintre ei să crească în opțiuni tocmai pentru că poate fi descoperit, dar nu e o chestiune obligatorie, în sensul în care notorietatea se câștigă, nu doar din postura de candidat. Și notorietatea e de trei feluri: de nume, de imagine și identitate politică. Dacă mă întrebați pe mine, nu prea știu exact cum arată o parte din candidați, nu cei trei, evident; adică dacă îl văd și nu are nume, trebuie să mă uit cine este exact, ceea ce este o problemă pentru un om politic.

Ceea ce pot să vă spun este că, în general, candidații sunt aleși din cei cu notorietate mare, pentru că înseamnă că o mare parte din oameni îi urăsc, dacă măcar nu îi iubesc, deci conflictul – dialogul este între cei care contează. Depinde de strategie electorală și de imagine (n.r. – pe care o abordează) candidații care au nevoie rapid de notorietate, pentru că notorietatea s-ar traduce măcar peste 70% la începutul campaniei”, a răspuns Alfred Bulai.

Alfred Bulai: „Notorietatea se poate câștiga dacă știi să ai acțiuni de campanie”

Întrebat fiind dacă decalajele din sondaje mai pot fi recuperate și dacă da, în ce manieră, Alfred Bulai a explicat faptul că timpul nu le este prieten lui Sebastian Burduja și lui Mihai Enache , iar cei doi nu mai pot crește într-o manieră organică. Campania electorală propriu-zisă devine, astfel, singurul mijloc prin care cei doi mai pot câștiga vizibilitate până la alegerile locale din 9 iunie.

Notorietatea se poate câștiga dacă știi să ai acțiuni de campanie sau evenimente care să creeze emoție puternică și să existe dispute publice legate de ei. Deocamdată, domnul Burduja e de mult pe scena politică, nu e de alaltăieri; domnul Cîrstoiu era în postura de a intra pe scena politică fără să îl știe lumea. 

Dar aici nu vorbim despre ce poate să facă în mod natural, ci pur și simplu de strategie de campanie pe care o are. Nu văd altceva decât chestii clasice, declarații, comunicate, care sigur că ajută, dar așa nu se poate crește rapid. Lumea nu e atât de interesată de campania electorală, e nevoie de mult efort pentru a convinge pe cineva să te voteze. E un pas mare, mult peste notorietate.

Iar domnul Enache, mă iertați, e departe de a face ceva, în afară de a trimite o carte în cutia poștală ca în anii 80, nu e cea mai deșteaptă chestie. Nu pare în niciun caz o strategie care să fie eficientă, din punctul meu de vedere chiar o să fie altele mult mai spectaculoase în perioada asta. Mai e doar luna mai, din care o săptămână e moartă. Suntem în pragul campaniei electorale, nu mai avem foarte mult timp.

Deci nu există șanse pentru acești doi candidați. E clar că lupta e între cei trei, despre care știm și, mă rog, e un anumit gen de situație, unul este primar, altul a fost primar, Piedone a fost și el primar la mai multe sectoare – sunt din zona din care va proveni următorul primar. Că vor mai crește și cei din sfera asta de notorietate mică, da, sigur, vom mai auzi numele lor, dar fiindcă nu văd ceva spectaculos… nu văd ceva să iasă în evidență, e o retorică obișnuită.

Disputele publice acum sunt doar între cei trei, Piedone se înjură cu Firea, Nicușor Dan cu Piedone. Pe ceilalți nu îi bagă nimeni în seamă, nici ei nu atacă, cu Burduja e o situație penibilă, nu poate să o atace pe Firea, dacă îl atacă pe Nicușor nu îl bagă Nicușor în seamă că nu contează, la fel și Piedone. Nu vă așteptați să fie o super strategie, dat fiind cum s-a ajuns aici.

Problema este că votanții AUR s-au dus în mare parte către Piedone că e mult mai spectaculos, corespunde genul lui de comportament politic cu stilul AUR. Ăsta e și motivul pentru care Piedone nu o să coboare sub 90%. Sunt oamenii care votează cu Piedone și alții care sunt tot de la AUR, care nu ar merge la PSD și mai repede ar merge la Piedone care pare mai anti-sistem decât toată lumea. Din punctul meu de vedere e o problemă pentru PSD și PNL la București”, a explicat sociologul Alfred Bulai.

Sebastian Burduja, intens promovat în media

Cu toate acestea, Sebastian Burduja, beneficiază în aceste zile de o foarte bună promovare în spațiul mediatic. Conform Barometrului vizibilității miniștrilor, candidatul susținut de liberali, care în prezent ocupă funcția de ministru al energiei, se află pe poziția secundă în acest clasament, care măsoară promovarea în presa scrisă și în mass media, imediat în spatele premierului Marcel Ciolacu.

Sursa foto: Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu

Comentarii