Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Al patrulea tren de metrou Alstom pentru Magistrala 5 a ajuns în Depoul Berceni

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 16 octombrie 2024

Compania Alstom a livrat către Metrorex cel de-al patrulea tren de metrou, denumit „Sălaj”, dintre cele 13 unități comandate de statul român pentru Magistrala M5 Drumul Taberei. 

„În ordine alfabetică: Giurgiu, Ilfov, Sălaj și Teleorman. Nu este o lecție de geografie, ci enumerarea trenurilor noi de metrou care se află deja în depoul Berceni al Metrorex – unde a sosit și cel de-al patrulea tren nou produs de Alstom. Reamintim că trenurile de metrou Metropolis pentru Magistrala 5 poartă nume de județe, conform cerinței beneficiarului”, au transmis reprezentanții Alstom.

Alte două trenuri – Sibiu și Cluj – au primit săptămâna trecută undă verde pentru a fi livrate, la recepția preliminară din fabrică și urmează să ajungă în țară în cursul lunii decembrie. Între timp, trenul Giurgiu – primul tren sosit – continuă programul obligatoriu de testare și obținerea Agrementului feroviar, în vederea autorizării de punere în circulație cu pasageri.

Întârzieri cu livrarea noilor trenuri de metrou

După ce au îndurat 10 ani până la inaugurarea magistralei de metrou, bucureștenii din Drumul Taberei vor mai avea puțin de așteptat până când să beneficieze de cele 13 trenuri noi, pentru achiziția cărora Metrorex va plăti 103,2 milioane euro.

Încheiat în decembrie 2020, înțelegerea dintre compania aflată în subordinea Ministerului Transporturilor și subsidiara din România a gigantului francez Alstom prevedea ca primul tren să fie livrat în 2 ani, iar întregul lot în maxim 3 ani și 6 luni.

Trenuri puține = aglomerație

În prezent, pe Magistrala 5 Drumul Taberei circulă rame Bombardier luate de pe magistrale 1 și 3, astfel încât intervalul de succedare este în cel mai bun caz de 6 minute, ceea ce creează aglomerație la anumite ore.

După sosirea noilor trenuri, sistemul de automatizare și siguranță a traficului, montat tot de Alstom, va putea funcționa la capacitatea de proiectare, astfel încât intervalul se succedare va putea scădea până la 90 secunde.

Prima licitație, anulată de corupție

Prima tentativă a Metrorex de a achiziția trenuri pentru Magistrala 5 datează din anul 2014. Câștigată de Construcciones y auxiliar ferrocarriles (CAF), licitația avea să fie anulată, după ce procurorii Direcției Naționale Anticorupție au descoperit că un angajat al Metrorex i-a divulgat ilegal informații unui reprezentat al producătorului spaniol.

Cei doi au fost condamnați definitiv la 1 an și 6 luni de închisoare cu suspendare de Curtea de Apel București. Mai multe detalii aici.

Comentarii