A patra încercare a Primăriei Capitalei de a achiziționa autobuze electrice
După eșecul înregistrat în primele trei ocazii, Primăria Capitalei va încerca încă o dată achiziția a 100 de autobuze electrice din gama de 12 metri. Primarul general Nicușor Dan, a anunțat luni, 23 mai, în cadrul unei conferințe de presă, transmiterea către Agenția Națională pentru Achiziții Publice (ANAP) a documentației necesare lansării achiziției.
Administrația Firea a alocat sume insuficiente – motivul anulării primelor două licitații
Prima licitație, lansată în martie 2019, a fost anulată după ce după ce ambele oferte, Bozankaya – Sileo şi un importator al autobuzelor chinezesţi Byd, au fost declarate neconforme. Suma de 219,5 milioane lei fără TVA, prevăzută de municipalitate, a fost insuficientă chiar și pentru producătorii low cost din China și Turcia, acesta fiind de fapt și motivul eșecului.
În martie 2020, primăria condusă de Gabriela Firea a lansat o nouă licitație, repetând greșeala de la prima procedură. Valoarea estimată a achiziției a fost menținută la 219,5 milioane, cele trei oferte depuse, două din Turcia și una de la un importator de tractoare, fiind declarate neconforme și licitația anulată.
Supercondensatorii – cauza anulării celei de-a treia licitații
În aprilie 2022, PMB a anulat și cea de-a treia, organizată de administrația Nicușor Dan. entru această licitație municipalitatea alocase estimativ 304,6 milioane lei fără TVA, cu 85 milioane lei mai mult față de primele două proceduri, ocolite de marii producătorii. Chiar și așa, au fost depuse doar oferte neconforme, de vină fiind o condiție extrem de restrictivă impusă prin caietul de sarcini – echiparea autobuzelor atât cu baterii, cât și cu supercondensatori, într-o formulă care să fie deja omologată.
Potrivit Asociației Metrou Ușor, supercondensatorii reprezintă un sistem de stocare a energiei recuperate la frânare, în acest mod fiind redus consumul energetic. Acest sistem este utilizat frecvent la autobuzele hibrid (de exemplu Citaro C2 Hybrid de la STB). În cazul autobuzelor cu baterii, această dotare nu are sens, întrucât bateriile îndeplinesc deja acest rol.
Societatea civilă trage un semnal de alarmă: Risc de pierdere a banilor europeni
Într-un punct de vedere publicat joi, 28 aprilie, reprezentanții Asociației Metrou Ușor atrag atenția asupra riscului major de pierdere a fondurilor alocate de Uniunea Europeană.
„Incompetența cu care această achiziție este derulată de către administrația PMB pune în pericol finanțarea proiectului. Pe 31 decembrie 2023 expiră finanțarea pentru toate proiectele cu fonduri europene finanțate din bugetul 2014 – 2020. După această dată, PMB va trebui să suporte toate cheltuielile cu aceste vehicule din bugetul propriu și riscă să returneze bani către UE”, arată reprezentanții AMU.