Monday, November 25, 2024
Jurnalism corect


🇷🇴 Prezență vot alegeri prezidențiale click

Legislația achizițiilor publice, modificată printr-o Ordonanță de Urgență adoptată de Guvern. Ofertele nu vor mai fi secretizate

By Raluca Ionescu-Heroiu , in Politic Stirile zilei , at 10 iulie 2020 Etichete: , , ,

Guvernul PNL a adoptat, joi,  o Ordonanță de Urgență prin care se modifică legislația achizițiilor publice. Documentul are 40 de pagini și prevede măsuri “flexibilizate a sistemului achizițiilor publice’.

Proiectul de Ordonanță de Urgență poate fi citit AICI.

Ofertele la achiziții publice nu vor mai fi secretizate

Una din modificări vizează Legea 98 din 2016 privind achizițiile publice. La articolul 57, după alineatul trei, se introduce un nou alineat

Modificarea la care se face referire prevede interzicerea secretizării actelor în cazul licitațiilor. Astfel, se pot secretiza doar datele clasificate, informațiile personale, secretele tehnice și cele comerciale, plus datele protejate prin drepturi de proprietate intelectuală. Conform articolului, fundamentările privind prețuri sau costuri sunt confidențiale doar dacă sunt însoțite de dovezile care le atestă caracterul de confidențialitate. În acest fel, nu mai pot fi secretizate date precum prețul oferit sau perioada de livrare.

  • “(4) Operatorii economici indică și dovedesc în cuprinsul ofertei care informaţii din propunerea tehnică şi/sau fundamentari/justificări de preț/cost sunt confidenţiale întrucât sunt: clasificate, date cu caracter personal, secrete tehnice sau comerciale sau sunt protejate de un drept de proprietate intelectuală. Informațiile indicate de operatorii economici din propunerea tehnică şi/sau fundamentări/justificări de preț/cost ca fiind confidențiale trebuie să fie însoțite de dovada care le conferă caracterul de confidențialitate, dovadă ce devine anexă la ofertă, în caz contrar nefiind aplicabile prevederile alin. (1)”, arată proiectul.

În toamna anului trecut, Primăria Capitalei a acceptat ca firma turcă Durmazlar să secretizeze datele privind participarea la licitația pentru achiziția a 100 de tramvaie. La scurt timp, producătorul român Astra Arad a contestat licitația. Conform Libertatea,  Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a obligat primăria să anuleze anunțul prin care îi declara pe turci drept câștigători. Mai mult, Curtea de Apel a decis definitiv, în luna iunie 2020, ca primăria Capitalei să reanalizeze ofertele pentru această licitație a cărui contract valora 180 de milioane de euro.

Nota de fundamentare a proiectului

În nota de fundamentare a proiectului, Guvernul invocă riscul pierderii unor fonduri europene de peste 2,1 miliarde de euro, întârzierea unor proiecte de investiții majore și litigiile care întârzie constant graficul de realizare a unor proiecte finanțate din fonduri UE.

– Având în vedere necesitatea adoptării unor măsuri urgente pentru perfecționarea și flexibilizarea sistemului achizițiilor publice, în caz contrar existând riscul diminuării gradului de cheltuire a fondurilor alocate, inclusiv a fondurilor europene, consecința cea mai gravă în acest caz reprezentând-o amânarea/întârzierea implementării unor proiecte de investiții majore, cu impact social și economic la nivel național sau local;

– Luând în considerare că atragerea fondurilor europene reprezintă o prioritate pentru România, atât la nivelul Guvernului, cât și la nivelul structurilor de specialitate implicate în coordonarea și gestionarea acestor fonduri, având în vedere potențialul lor de a susține dezvoltarea pe termen scurt, mediu și lung a economiei și a societății românești, în general;

– Având în vedere că existența litigiilor în materia achizițiilor publice este un factor constant de întârziere a graficului de implementare a proiectelor finanțate din fonduri europene, modificările legislative deja implementate privind termenele de soluționare a proceselor și existența unor complete specializate în materia achizițiilor publice fiind primii pași în asigurarea celerității și eficientizarea procedurilor, oferind o anumită predictibilitate cu privire la orizontul de timp în care aceste cauze se soluționează, orice întârziere fiind generatoare de costuri suplimentare;

– Ținând cont de faptul că proiectele de infrastructură sunt investiții publice de importanță strategică pentru România, care asigură creșterea calității vieții, conectivitatea cu coridoarele de transport transeuropene și creșterea mobilității populației și a mărfurilor, iar întârzierea implementării proiectelor de infrastructură are impact direct asupra pierderii de sume alocate României prin Programul Operațional Infrastructură Mare, context care impune reglementarea în regim de urgență a unor măsuri pentru diminuarea acestei categorii de risc,

– Având în vedere că pentru anul 2020 riscul de dezangajare la nivelul tuturor programelor operaționale este în valoare de 2.154,81 milioane euro, iar cele mai mari valori ale riscului de dezangajare sunt înregistrate la nivelul Programului Operațional Infrastructură Mare cu valoarea de 778,17 mil euro, Programului Operațional Regional cu valoarea de 740,13 mil euro și a Programului Operațional Capital Uman cu o valoare de 382,16 mil euro, iar riscul de dezangajare acționează imediat la sfârșitul anului calendaristic prin dezangajarea sumelor din bugetul alocat României,

– Având în vedere măsurile luate la nivelul întregii Uniuni Europene, precum și la nivelul României, în contextul epidemiei de coronavirus COVID 19, prin instituirea stării de urgență și, ulterior, a stării de alertă prin Legea nr. 55/2020, precum și faptul că la această dată se estimează că, din cauza restricțiilor pentru limitarea răspândirii coronavirusului, se vor produce efecte și după încetarea stării de alertă, astfel că va exista un impact negativ asupra implementării contractelor de lucrări, care va conduce în mod implicit la creșterea riscului de dezangajare, aceasta constituind o situație extraordinară care necesită luarea de măsuri urgente,

– Având în vedere că elementele sus menționate, care vizează interesul public și strategic, sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație de urgență și extraordinară în vederea îndeplinirii condiției favorizante privind achizițiile publice și asigurarea corelării cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 65/2020 privind unele măsuri pentru digitalizarea sistemului de coordonare și gestionare a fondurilor europene structurale și de investiții pentru perioada de programare 2014-2020, a cărei reglementare nu poate fi amânată, iar în lipsa reglementării în regim de urgență a acestor măsuri există riscul de pierdere a sumelor alocate României în cadrul perioadei de programare 2014-2020, de neatingere a obiectivelor programelor operaționale și de neîndeplinire a condiției favorizante privind achizițiile publice pentru perioada de programare 2021-2027, fapt care ar putea conduce la imposibilitatea declarării de cheltuieli până la îndeplinirea acestei condiții, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.

sursa foto: Inquam Photos/ Octav Ganea

 

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW