Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Sorin Grindeanu s-a plimbat cu trenul până la Constanța. Bilanțul catastrofal al ministrului transporturilor pe sectorul feroviar

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 14 iunie 2024

Ministrul transporturior, Sorin Grindeanu, a călătorit vineri cu trenul de la București la Constanța. Aceasta este prima călătorie pe calea ferată făcută de Grindeanu de la instalarea în funcție. 

Dacă în zona infrastructurii rutiere, de bine de rău, anul trecut s-a încheiat cu circa 80 km noi de autostradă și drum expres, în cea feroviară rezultatul este zero. Nici măcar un singur tronson de cale ferată modernizată nu a fost inaugurat în 2023, arată Asociația Pro Infrastructură. Așadar, România a rămas cu doar 570 km de cale ferată reconstruită, din care cam 470 km permit circulația cu 140-160 km/h, iar cele mai mici viteze pe liniile reabilitate sunt 80-90 km/h pe 48 km între Comarnic și Predeal.

„În loc de un sprint final în 2023 am avut un an obișnuit pe șantierele feroviare, adică ritm de melc. Din stadiile procentuale publicate de CFR în noiembrie 2022 si noiembrie 2023, reiese cam 1% avans mediu lunar la proiectele care merg bine și sub 0,5% pe lună la cele care merg mai prost”, arată Pro Infrastructură.

În opinia reprezentanților Pro Infrastructură, o bună parte din vina pentru aceste întârzieri este a autorităților responsabile, Ministerul Transporturilor și CFR Infrastructură, care nu au reușit să rezolve problemele birocratice, fapt din cauza căruia constructorii au primit extensii de termene.

„De ce nu se plătesc penalități în urma acestor întârzieri masive? Simplu: ele sunt certificate de consultant și aprobate de CFR ca fiind din vina CFR, a MT și a guvernului. Să luăm doar câteva exemple de pe Simeria-Ghioroc: castrul Micia, descărcare arheologică lipsă, după 6 ani; cetatea Vărădia, vestigiile din 3 epoci istorice trebuiau mutate dar sunt încă la locul lor strămoșesc, după 6 ani; linie de înaltă tensiune la Vețel, nemutată după 6 ani; defrișări amânate mai bine de 5 ani în gura tunelului Bătuța, din lipsa scoaterii din fondul forestier. Pâlcul de copaci a blocat niște lucrări masive la elementele de sprijin și lotul respectiv (2b) este acum întârziat 65 de luni, fix cât a stat păduricea în loc, ce coincidență”, arată asociația.

Un singur tren nou, adus în 2023

Anul 2023 a fost slab și în materie de livrări de material rulant. Cu toate că ar fi trebuit să sosească și să fie puse în funcțiune primele rame Alstom din contractul pentru achiziția a 37 de unități încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, doar una singură dintre acestea a fost adusă în țară. Trenul se află încă în perioada de testare și nu a fost recepționat.

„Nici la materialul rulant nu stăm mai bine cu absorbția fondurilor europene: din zecile de trenuri InterRegio și Regio pe care Uniunea Europeană s-a angajat să ni le plătească pe POIM 2014-2020, un singur tren a ajuns în țară și nici acela nu a putut fi recepționat la timp, fiind momentan în teste!”, arată Asociația Pro Infrastructură.

Între timp, a mai fost adus un tren, însă niciunul nu a fost pus în folosință.

Doar cinci vagoane și două locomotive, modernizate de CFR Călători

De asemenea, România are la dispoziție fonduri din PNRR pentru modernizarea sau reconversia a 75 de locomotive, respectiv modernizarea a 139 de vagoane. Deocamdată, nicio unitate nu a fost pusă la punct.

Singurele realizări, dacă le putem numi așa, reprezintă modernizarea de către CFR Călători, în regie proprie, a șase vagoane și două locomotive. Da, ați citit bine, șase vagoane și două locomotive, în condițiile în care operatorul național ar avea nevoie, conform declarațiilor directorului Traian Preoteasa, de cel puțin 500 de vagoane puse la punct.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW