Brandurile occidentale au plecat din Rusia, dar nu şi produsele lor
Camioanele care transportă Coca Cola trec peste graniţă în Rusia, turiştii se întorc din străinătate încărcaţi cu cele mai noi modele Zara, iar magazinele online locale achiziţionează stocurile de mobilă ale IKEA. Este posibil ca mărcile occidentale să fi părăsit ţara din cauza invaziei ruse în Ucraina, dar nu şi produsele lor, relatează Reuters.
În ciuda faptului că firmele europene, nord-americane şi japoneze au părăsit Rusia din cauza acţiunilor sale în Ucraina, impactul asupra consumatorilor ruşi este minim, deşi termenele de livrare pot fi mai lungi şi unele bunuri mai scumpe.
Principala modificare a fost aceea de aprovizionare, dar produsele rămân disponibile atât online, cât şi în magazine.
Cumpărătorii trebuie doar să ştie unde să caute.
În mod esenţial, marea majoritate a mărfurilor în cauză nu fac obiectul sancţiunilor, iar aceste fluxuri transfrontaliere sunt legale. Şi Moscova este bucuroasă să-i lase să intre, indiferent de ruta pe care o iau.
Disponibilitatea continuă a mărcilor arată provocarea cu care se confruntă companiile în controlul lanţurilor de aprovizionare, atunci când ies de pe piaţă.
Zara în Minsk
Proprietarul Zara, Inditex, a închis cele 502 de magazine ruseşti ale sale, după ce Moscova a trimis trupe în Ucraina, apoi le-a vândut grupului Daher din Emiratele Arabe Unite.
Acum, importurile la scară mică şi vânzătorii online îi ţin în viaţă, a arătat o analiză Reuters a şase magazine online majore şi conversaţii cu o duzină de cumpărători şi vânzători.
Albina, în vârstă de 32 de ani, a dus o valiză goală la Minsk vara trecută şi s-a întors 24 de ore mai târziu cu haine Zara, Bershka şi Massimo Dutti, în valoare de 33.000 de ruble (442 de dolari), pentru ea şi prietenii săi.
În timp ce majoritatea mărcilor occidentale care au oprit operaţiunile ruseşti s-au retras şi din Belarus – ţară aliată convinsă a Moscovei – Inditex nu a făcut-o.
Compania nu a răspuns la întrebarea despre acest lucru.
Albina a declarat pentru Reuters că a cumpărat şi haine din Paris şi Dubai şi a folosit o platformă de vânzători online.
”Sunt pagini pe Instagram, pe Telegram, sunt fete pe care le cunosc, care s-au mutat să locuiască în Europa sau Istanbul sau Dubai. Ei colectează comenzi, să spunem în Istanbul, iau 15%-30% (ca comision), apoi le livrează aici şi plătiţi pentru livrare”, a spus ea.
Rubla puternică de anul trecut şi lira turcească slabă au ajutat consumatorii ruşi. Dinamica monedei a fost parţial responsabilă pentru o creştere de şapte ori a livrărilor din Turcia pe CDEK Forward, un serviciu de livrare de pe site-uri de comerţ electronic străine, a declarat directorul său de marketing, Dinara Ismailova, pentru Reuters.
”De îndată ce mărcile au spus că pleacă, a început un fel de panică, iar volumele şi comenzile au crescut brusc”, a spus Ismailova.
În ceea ce priveşte livrările mici, private, cifra de afaceri a CDEK Forward s-a dublat în termeni monetari anul trecut, 80% din aceasta provenind din haine, în timp ce cifra de afaceri a mărfurilor s-a triplat.
”Este comparabil cu dacă ai mers personal la un magazin Zara din New York, ai cumpărat ceva acolo şi le-ai trimis prietenilor tăi din Moscova”, a spus Ismailova.
Piețe online
Pe măsură ce lanţurile de aprovizionare s-au rupt, Rusia a legalizat aşa-numitele importuri paralele, permiţând comercianţilor cu amănuntul să aducă produse din străinătate fără permisiunea proprietarului mărcii comerciale.
Site-urile de comerţ electronic vând o gamă largă de mărfuri importate, iar vânzătorii fac reclamă adesea că aduc produse din străinătate.
Liderul pieţei Wildberries vinde stocuri vechi de la mărcile Inditex şi are aproape 17.000 de produse în catalogul său Zara.
O sursă apropiată Inditex a spus că acestea erau stocuri de lichidare care se aflau în Rusia când şi-a suspendat activităţile acolo.
Wildberries nu a răspuns la o solicitare de comentarii.
Un produs occidental omniprezent vândut de Wildberries şi de Ozon şi Yandex Market este Coca-Cola, adesea promovată ca fiind importată, astfel încât cumpărătorii să ştie că este veritabilă.
În timp ce Coca-Cola a încetat să producă şi să vândă băuturi în Rusia anul trecut, alţii le-au importat, cu etichete pe cutii şi sticle care arată că au sosit din Europa, Kazahstan, Uzbekistan şi China. Â
O particularitate a acestui aranjament este că preţurile variază.
Într-un supermarket din Moscova, trei cutii de Coca-Cola erau la vânzare la trei preţuri diferite, importate din Danemarca, Polonia şi, respectiv, Marea Britanie.
Un angajat senior la un mare retailer a explicat cum s-au adaptat companiile.
”Au fost stabilite rapid contacte şi au fost semnate noi contracte cu noi parteneri, noi fluxuri monetare şi lanţuri logistice de aprovizionare cu companii turceşti, poloneze şi kazahe”, a spus el, sub rezerva anonimatului.
Coca Cola este disponibilă din şi mai multe ţări acum.
”Totuşi, ca de obicei, cumpărătorul este cel care plăteşte mai mult pentru aceste noi inconveniente”, a adăugat angajatul.
Importuri „prietene”
Pe măsură ce se dezvoltă noi rute, costurile suplimentare de logistică, de călătorie şi de scalare vor scădea şi, deşi comerţul rămâne relativ ineficient, aceste noi relaţii sunt aici pentru a rămâne, a declarat Ram Ben Tzion, CEO al platformei de verificare digitală Publican. Mecanismele de import paralel au fost consolidate şi extinse, ceea ce înseamnă că aproape totul este accesibil şi încă va fi în viitor”, a spus Ben Tzion, arătând cozile de camioane de la graniţă şi noi entităţi care apar în statele din apropiere.
Coca Cola poate observa cu uşurinţă ”creşterea cererii” din ţările vecine cu Rusia, de unde provin majoritatea importurilor paralele. Nu este în interesul lor să facă ceva în privinţa asta „, a explicat Ben Tzion.
Coca-Cola a refuzat să comenteze.
Ţările ”prietenoase” care nu impun sancţiuni, au intensificat exporturile către Rusia, arată datele lor comerciale.
Rusia însăşi a încetat să mai publice astfel de cifre.
Comerţul China-Rusia a atins anul trecut un record de 1,28 mii de miliarde de yuani (186 miliarde dolari), în timp ce exporturile Turciei către Rusia au crescut cu 61,8%, până la 9,34 miliarde dolari, iar cele ale Kazahstanului au crescut cu 25,1%, până la 8,78 miliarde dolari.
Rutele informale de aprovizionare ar putea duce la intrarea în Rusia a mai multor bunuri de proastă calitate, pe măsură ce autorităţile de reglementare pierd supravegherea, a spus Ben Tzion.
Reacții
Unele mărci se confruntă cu ani de zile de luptă cu copiile şi importurile neautorizate. Între timp, rivalii ruşi ai Coca-Cola au crescut capacitatea de îmbuteliere şi au lansat noi băuturi Cola.
Gigantul suedez de mobilă IKEA şi-a vândut stocurile către Yandex Market, divizia de comerţ electronic a gigantului tehnologic Yandex (YNDX.O), când a părăsit Rusia.
Proprietarul mărcii IKEA, Inter IKEA Group, a declarat că a vândut stocurile rămase pentru o sumă nedezvăluită, către Yandex, în timp ce a renunţat la IKEA Retail Rusia.
Yandex Market spune că îi pune în contact direct pe clienţi cu furnizorii care au vândut anterior produse prin magazinele IKEA.
Dar foştii furnizori sunt, de asemenea, gata să vândă articole IKEA uşor modificate sub diferite denumiri.
Se face deja reclamă la un set de lenjerie de pat numit ”ARUA (analog IKEA BERGPALM)”.
IKEA a spus că caută bunuri care sunt promovate ca fiind similare cu IKEA online.
Deşi se deschid noi oportunităţi pentru firmele ruseşti, fixaţia clienţilor faţă de mărcile occidentale poate împiedica eforturile de a stimula producţia locală.
”De-a lungul timpului, forţele pieţei vor continua să introducă pe piaţă produsele cu care sunt obişnuiţi ruşii şi, deşi există o aspiraţie de a trece la ”Fabricat în Rusia”, va fi foarte dificil să-i convingi pe oameni să se conecteze cu coca-cola rusească”, a spus. Ben Tzion.
Comentarii