ARF ar putea plăti în euro cele 20 de trenuri inter-regionale, finanțate prin PNRR / Contestația Alstom, admisă de CNSC
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis contestația depusă de Alstom la licitația pentru achiziția a 20 de rame inter-regionale în care subsidiara din România a gigantului francez a solicitat modificarea mai multor cerințe din caietul de sarcini, inclusiv posibilitatea depunerii ofertelor în euro.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat pe 28 noiembrie, o nouă licitație privind achiziția a 20 de rame electrice inter-regionale, după ce prima procedură a fost anulată din lipsă de oferte. Valoarea estimată a contractului este de 1,2 – 2,3 miliarde lei fără TVA, finanțarea proiectului fiind asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.
Evaluarea ofertelor se va face pe baza celui mai bun raport calitate-preţ:
• Calitate (30%):
– 16% – plusvaloare: număr de locuri pe scaune – peste 200 de locuri
– 14% – programul de livrare: sub 24 luni
• Cost pe durata de viață (70%):
– prețul de achiziție a 20 de rame electrice inter-regionale RE-IR
– costul de întreținere, pentru cele 20 de rame electrice pe o
perioada de 30 ani (mentenanța)
– costul consumului de energie pe o perioadă de 30 ani.
ARF – obligată să modifice cerințele
Cerințele nu au fost însă pe placul Alstom, care a sesizat Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, unde a obținut câștig de cauză. Cel mai important producător european de material rulant a cerut și obținut posibilitatea depunerii ofertei în euro, ceea ce îi va aduce economii serioase de hedging, impunerea unui număr de uși de acces în raport cu numărul de pasageri pe care îi va deservi (50 pasageri/ușă față de o ușă/vagon) și impunerea drept condiție de participare la licitație a unor trenuri capabile să atingă 200 km/h.
Pe unde vor circula
Ramele electrice inter-regionale vor fi utilizate pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău- Pașcani-Iași/Suceava; Galați – Marășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați-Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău -Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.
Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova- Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova – Calafat.
Pe lângă livrarea ramelor, contractul presupune și servicii privind: mentenanţa și reparațiile, instruirea personalului în ceea ce priveşte exploatarea, operarea trenurilor și a aplicațiilor software, transportul, asigurarea, punerea în funcţiune şi asistenţa tehnică în perioada de garanţie.
Perioada de mentenanţă și servicii de reparații este de 15 ani, necesară funcționării respectivelor trenuri. Astfel, contractul de achiziţii are prevăzută o clauză de revizuire, respectiv posibilitatea suplimentării perioadei de mentenanţă cu încă 15 ani, fără organizarea unei proceduri competitive, prin încheierea unui act adiţional.
Comentarii