Statul român va prelua falimentara Blue Air
Ministerul Finanţelor inițiat procedura prin care statul român va prelua 75% din acțiunile Blue Air, după ce compania aviatică low-cost nu și-a îndeplinit obligațiile de plată către banca de stat Eximbank.
Compania Blue Air și-a suspendat toate zborurile începând cu data de 6 septembrie, după ce conturile i-au fost poprite de Administrația Fondului de Mediu. Deși, la presiunea politicienilor, instituția statului a ridicat poprirea, compania aviatică nu a mai putut să își reia zborurile din cauza situației economice dezastruoase. Sute de mii de români au rămas cu banii plătiți pe bilete, șansele să-i recupereze fiind extrem de mici.
Povestea tunului de la Blue Air
În august 2020, pe fondul restricțiilor de mobilitate impuse din cauza pandemiei de coronavirus, Guvernul condus la acea vreme de Ludovic Orban a aprobat o Ordonanță de urgență privind acordarea unui ajutor de stat în valoare de 300,7 milioane lei sub forma unor garanții la un credit luat de Blue Air de la Eximbank, bancă unde principalul acționar este Ministerul Finanțelor. Cu alte cuvinte, statul s-a angajat să achite datoriile Blue Air către stat, în cazul în care compania nu efectuează plățile.
Blue Air nu și-a îndeplinit însă obligațiile, astfel că statul a devenit bun de plată. Potrivit unui răspuns transmis în iulie 2022 de Ministerul Finanțelor la solicitarea România Liberă, statul român a plătit deja 57 milioane lei către Eximbank în contul datoriilor neachitate de către Blue Air, bani pe care teoretic ar trebui să îi recupereze de la compania aviatică.
Șase „epave” și o pădure, acceptate drept garanții
Deși în textul Hotărârii de guvern se precizează negru pe alb faptul că Blue Air trebuie să constituie în favoarea statului garanții de cel puțin 100% din valoarea împrumutului, cât și a dobânzilor și comisioanelor aferente acestuia, executivul a acceptat o listă de bunuri cu valoare insignifiantă.
Este vorba despre patru avioane Boeing 737-500 (24942; 24943; 24940; 24778) și alte două Boeing 737-300 (24453; 24909). Cea mai nouă dintre aceste șase aeronave are 31 ani iar cea mai veche 33 ani și 3 luni. Luând în considerare că TAROM a scos recent la vânzare șase avioane 737-300 cu vechime similară la prețuri între 860.000 dolari și 1,37 milioane dolari este limpede că valoarea aeronavelor Blue Air nu poate depăși 6 milioane euro. Este însă posibil ca această cifră să fie destul de optimistă. Potrivit publicației de specialitate Boardingpass.ro, doar două dintre aceste avioane sunt în stare de funcționare.
Blue Air a garantat și cu un teren cu o suprafață de circa 9,4 hectare, situat în Pădure Băneasa, dar a cărui valoare de piață nu poate fi foarte mare din cauza faptului că nu este construibil.
Totodată, statul va prelua și 75% din pachetul de acțiuni la Blue Air. Problema este însă că, în realitate, compania nu reprezintă decât o uriașă gaură, în condițiile în care datoriile însumează circa 230 milioane euro.
Comentarii