Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Autostrada A0 Centura București Sud: Lucrările la lotul 3 avansează în ritm de melc 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 4 octombrie 2022

La un an de la emiterea ordinului de începere, lucrările la lotul 3 al Autostrăzii A0 Centura București se află într-un stadiu de circa 15-18%. Potrivit reprezentanților Asociației Pro Infrastructură, constructorul Aktor este extrem de slab mobilizat, lucrează haotic și înregistrează mari sincope în aprovizionarea cu materiale.

Noul inel de centură al Capitalei, construit la profil de autostradă, va avea 100,7 km și este împărțit în două secțiuni, nord și sud. Dacă pe secțiunea de sud, după mai multe tergiversări, lucrările au demarat pe toate cele trei loturi, pe nord întârzierile sunt și mai mari. Doar pe lotul 2 sunt începute lucrările, iar lotul 4 se află în proiectare. Loturile 1 și 3 nu au constructori desemnați, licitațiile nefiind finalizate.

Mari probleme cu Aktor

Încheiat la începutul anului 2019, având un termen ca termen de finalizare 2 ani și jumătate, contractul pentru proiectarea și execuția lotului 3 din secțiunea de sud a A0 înregistrează una avans al lucrărilor abia de 15-18%. De vină, spun reprezentanții Asociației Pro Infrastructură,  pentru această situație este constructorul Aktor, care a întârziat mai bine de un an cu predarea proiectului tehnic și nici cu lucrările nu se mișcă mai bine. Firma din Grecia are reputație destul de proastă în România. De circa opt ani de la semnarea contractului se tot chinuie să finalizeze lotul 2 al autostrăzii Sebeș – Turda.

„Constructorul grec (Aktor) pur și simplu nu reușește să se mobilizeze corespunzător, lucrând haotic, cu mari sincope în aprovizionarea cu materiale. Nici din birou nu s-a descurcat bine: are ordin de începere aferent proiectării din 23.05.2019, dar a acumulat întârzieri majore de aproximativ un an și a încasat penalizări, proiectul pentru eliberarea autorizației de construire (PAC) fiind aprobat abia în 11.06.2021 pe baza căruia a primit AC în 01.07.2021. Nu e de mirare că șantierul a ajuns la un stadiu fizic de 15-18% la un an de la emiterea ordinului de începere lucrări din 25 octombrie 2021”, au transmis reprezentanții asociației.

În același timp, reprezentanții API au avertizat că, în ritmul actual, lucrările la acest lot să se prelungească dincolo de anul 2024.

„Noi tot sperăm ca antreprenorul să se trezească, să-și aducă aminte că are termen contractual 30 de luni să pună autostrada în teren și să NU aplice regula de trei simplă: 20% într-un an, restul de 80% în 4 ani! Este absolut evident că grecii vor rata inaugurarea în 2023 și, dacă nu se trezesc din amorțeală, au șanse să rateze și 2024. Și poate-și aduc aminte să închidă șantierul și la Oiejdea pe Autostrada A10, acolo unde au promis că termină în primăvară. Dar ce mai contează încă 9 luni de întârziere la un singur deal?”, arată Asociația Pro Infrastructură.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW