Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Îngrijorare în Moldova după ambiguitățile lui Grindeanu privind „Autostrada Unirii”

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 30 mai 2022

Este din nou în pericol „Autostrada Unirii”? Aceasta este o întrebare aflată acum în mințile mai multor cetățeni din Moldova și nu numai, după ce, într-o emisiune la Digi 24, ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu a fost destul de ambiguu în legătură cu acest proiect infrastructură, pe bună dreptate considerat, cel mai important din istoria României. 

Deși în Planul Național de Redresare și Reziliență este asigurată finanțarea pentru circa 60 kilometri, aflați în capetele sectorului montan al A8, Târgu Mureș – Târgu Neamț, iar sectorul Târgu Neamț – Iași – Ungheni se află la rândul său în proiectare, Sorin Grindeanu pune acum sub semnul întrebării fezabilitatea realizării acestui proiect.

„Pe capetele din A8 sunt moderat-optimist, pentru că acolo vorbim de un studiu de fezabilitate pe întreg tronsonul care are studiu şi de impact de mediu ceea ce înseamnă inclusiv traversarea Carpaţilor prin anumite zone de rezervaţie naturală şi de aia am această rezervă”, a argumentat Grindeanu.

Adrian Covăsnianu: O diversiune pe care am mai întâlnit-o

După cum remarcă fostul secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Adrian Covăsnianu, afirmațiile făcute de Sorin Grindeanu se înscriu în aceeași notă în care foștii titulari PSD de la transporturi, Răzvan Cuc și Lucian Șova, încercau să justifice favorizarea altor proiecte în detrimentul „Autostrăzii Unirii”.

„Domnul ministru ne induce ideea precum ceilalți miniștri care au întârziat/blocat/suspendat investiția în autostrada A8 că e greu să se construiască autostrăzi peste Carpați și că adițional avem de traversat și ‘zone de rezervație naturală’! Această diversiune am mai întâlnit-o în perioada 2016-2020 când respectivul narativ caracteriza incapacitatea și impotența autorităților centrale de construi autostrăzi în Moldova!”, a subliniat Adrian Covăsnianu, pe pagina sa de Facebook.

În același timp, Covăsnianu a ținut infirme teza potrivit căreia nu s-ar putea construi prin rezervații naturale.

„Se poate construi în rezervații naturale. Recomand autorităților să aplice legea, implicit OUG 105/2020 (ce actualizează Legea 291/2018) pe textul căruia am lucrat în 2020 în calitate de consilier onorific împreuna cu CNAIR”, a explicat Adrian Covăsnianu.

În ce stadiu se află „Autostrada Unirii”

„Autostrada Unirii” ar urma să aibă o lungime de 311 km, fiind împărțită în două segmente. Târgu Mureș – Târgu Neamț, în lungime de 211 km, presupune traversarea munților. În prezent se află în derulare un contract pentru actualizarea studiului de fezabilitate. Sunt în desfășurare proceduri pentru obținerea acordului de mediu pentru loturile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Moțca – Leghin, cuprinse în PNRR, după care vor putea fi lansate licitații pentru proiectarea și execuția lucrărilor. Pe cel mai dificil sector, între Miercurea Nirajului și Leghin, lipsesc foraje, pe care firma de proiectare Acciona nu mai are de gând să le realizeze, având în vedere pierderile deja acumulate prin acest contract.

Celălalt tronson, Târgu Neamț – Iași – Ungheni, va avea o lungime de aproximativ 100 km, urmând să străbată un relief mai puțin dificil. Este în derulare un contract pentru studiul de fezabilitate și proiectul tehnic. Termenul de predare al întregii documentații este în prima jumătate a anului 2023, însă, având în vedere întârzierile deja acumulate de 4-5 luni, cel mai probabil, acesta nu va fi respectat.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW