Zero kilometri de cale ferată modernizată și un singur tren nou. Bilanțul catastrofal al autorităților pe 2023 în domeniul feroviar
În anul 2023 nu au fost inaugurat niciun segment nou de cale ferată modernizată, în timp ce doar un singur tren nou a fost adus în țară, însă nici măcar aceasta nu a fost pus în funcțiune, arată o analiză realizată de Asociația Pro Infrastructură.
În timp ce la nivel Uniunii Europene transportul feroviar a început să revină la gloria de altădată, în contextul în care statele membre și-au asumat atingerea neutralității climatice până în 2050, în România drumul de fier continuă să rămână cenușăreasa infrastructurii, iar bilanțul pe anul 2023 nu face decât să confirme acest lucru.
Dacă în zona infrastructurii rutiere, de bine de rău, anul trecut s-a încheiat cu circa 80 km noi de autostradă și drum expres, în cea feroviară rezultatul este zero. Nici măcar un singur tronson de cale ferată modernizată nu a fost inaugurat în 2023, arată Asociația Pro Infrastructură. Așadar, România rămâne cu doar 570 km de cale ferată reconstruită, din care cam 470 km permit circulația cu 140-160 km/h, iar cele mai mici viteze pe liniile reabilitate sunt 80-90 km/h pe 48 km între Comarnic și Predeal.
„În loc de un sprint final în 2023 am avut un an obișnuit pe șantierele feroviare, adică ritm de melc. Din stadiile procentuale publicate de CFR în noiembrie 2022 si noiembrie 2023, reiese cam 1% avans mediu lunar la proiectele care merg bine și sub 0,5% pe lună la cele care merg mai prost”, arată Pro Infrastructură.
Lot feroviar | Stadiu noiembrie 2022 (financiar) | Stadiu noiembrie 2023 (financiar) | Estimare finalizare iunie 2023 | Estimare finalizare noiembrie 2023 | Întârziere aprobată pâna în noiembrie 2023 |
subtronsonul 2a: km 614-Cap Y Bârzava” Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA | 79.85% (68.31%) | 90.12% (77.33%) | mar 2024 | apr 2024 | 46 luni |
subtronsonul 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu” Astaldi S.p.A., FCC Construccion SA | 82.44% (76.38%) | 88.25% (82.33%) | aug 2024 | oct 2025 | 65 luni |
subtronsonul 2c : Ilteu – Gurasada : RAILWORKS (ALSTOM, AKTOR, ARCADA) | 58.85% (56.98%) | 67.65% (63.85%) | feb 2024 | dec 2025 | 60 luni |
tronsonul 3: Gurasada – Simeria. : FCC- Astaldi | 70.90% (64.55%) | 82.00% (73.74%) | ian 2024 | sep 2024 | 48 luni |
Secţiunea: Braşov – Sighişoara. Subsecţiunile: 1. Braşov – Apaţa şi 3.Caţa – Sighişoara.” Asocierea Railworks (Alstom, Arcada, Aktor,Euroconstruct Trading 98) | 19.28% (13.63%) | 24.15% (21.58%) | dec 2025 | apr 2027 | 24 luni |
Subsecţiunea 2 (Apaţa-Caţa) – Aktor | 13.50% (12.04%) | 19.85% (18.69%) | feb 2026 | oct 2026 | 23 luni |
Modernizarea linie CF Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră – Lot 1 Redeschiderea circulaţiei feroviare pe pod peste râul Argeş, între Vidra şi Comana : PORR | 36.04% (50.03%) | 89,06% (82,44%) | mar 2024 | 9 luni | |
Semnalizare ERTMS Sighisoara- COSLARIU : ALSTOM | 98.60% (88.08%) | 99.15% (88.08%) | |||
Semnalizare ERTMS Simeria- COSLARIU : ALSTOM | 94.20% (84.83%) | 97.20% (89.44%) |
Sursa: Asociația Pro Infrastructură
Asociația dă vina pe autorități
În opinia reprezentanților Pro Infrastructură, o bună parte din vina pentru aceste întârzieri este a autorităților responsabile, Ministerul Transporturilor și CFR Infrastructură, care nu au reușit să rezolve problemele birocratice, fapt din cauza căruia constructorii au primit extensii de termene.
„De ce nu se plătesc penalități în urma acestor întârzieri masive? Simplu: ele sunt certificate de consultant și aprobate de CFR ca fiind din vina CFR, a MT și a guvernului. Să luăm doar câteva exemple de pe Simeria-Ghioroc: castrul Micia, descărcare arheologică lipsă, după 6 ani; cetatea Vărădia, vestigiile din 3 epoci istorice trebuiau mutate dar sunt încă la locul lor strămoșesc, după 6 ani; linie de înaltă tensiune la Vețel, nemutată după 6 ani; defrișări amânate mai bine de 5 ani în gura tunelului Bătuța, din lipsa scoaterii din fondul forestier. Pâlcul de copaci a blocat niște lucrări masive la elementele de sprijin și lotul respectiv (2b) este acum întârziat 65 de luni, fix cât a stat păduricea în loc, ce coincidență”, arată asociația.
Un singur tren nou, adus în 2023
Anul 2023 a fost slab și în materie de livrări de material rulant. Cu toate că ar fi trebuit să sosească și să fie puse în funcțiune primele rame Alstom din contractul pentru achiziția a 37 de unități încheiat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară, doar una singură dintre acestea a fost adusă în țară. Trenul se află încă în perioada de testare și nu a fost recepționat.
„Nici la materialul rulant nu stăm mai bine cu absorbția fondurilor europene: din zecile de trenuri InterRegio și Regio pe care Uniunea Europeană s-a angajat să ni le plătească pe POIM 2014-2020, un singur tren a ajuns în țară și nici acela nu a putut fi recepționat la timp, fiind momentan în teste!”, arată Asociația Pro Infrastructură.
Comentarii