Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


O puternică firmă din Polonia va livra României 20 de trenuri inter-regionale

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 2 octombrie 2024

Compania PESA (Polonia) a rămâs definitiv cu contractul privind achiziția de către statul român a 20 de trenuri inter-regionale, după ce Curtea de Apel București a respins contestația depusă de Alstom. Termenul de livrare este de 2 ani.

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a lansat în noiembrie 2023, o nouă licitație privind achiziția a 20 de rame electrice inter-regionale, cu posibilitatea de a suplimenta comanda inițială cu alte 9 unități, după ce prima procedură a fost anulată din lipsă de oferte.

Valoarea totală a proiectului este de 1,1 miliarde de lei fără TVA (223,7 milioane de euro), dintre care 830,4 milioane de lei reprezintă valoarea ramelor (167,9 milioane de euro) și 276 milioane de lei (55,8 milioane de euro), serviciile de mentenanță. Finanțarea este asigurată prin Planul Național de Redresare și Reziliență.

În decembrie 2023, ARF a încheiat contractul cu PESA, însă achiziția a fost dată peste cap după ce Alstom, celălalt producător înscris la licitație, a câștigat la Curtea de Apel București. Prin urmare, Autoritatea a fost nevoită să reevalueze ofertele, iar în mai 2024 a desemnat din nou câștigătoare oferta firmei din Polonia.

Trenurile vor fi dotate cu instalație de climatizare

Trenurile electrice sunt compuse din trei vagoane și asigură 191 de locuri pe scaune. Unitățile sunt prevăzute cu sistem de semnalizare și siguranță ERTMS nivel 1 și nivel 2, precum și cu sistemul național PZB90. Din punct de vedere al confortului pasagerilor, ramele dispun de sisteme de climatizare, conexiune wi-fi, o zonă bar/bistro, o zonă pentru călători cu dizabilități, cu două amplasamente conform standardelor în vigoare, precum și de o zonă destinată distribuirii automate de bilete și aparate de compostat.

Ramele electrice inter-regionale vor fi utilizate pe următoarele rute: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova; Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău- Pașcani-Iași/Suceava; Galați – Marășești – Bacău – Pașcani – lași/Suceava; Galați-Brăila – Făurei – Fetești – Constanța (Mangalia); (Mangalia) – Constanța – Fetești – Brăila – Mărășești – Bacău -Pașcani – Iași/Suceava; (Giurgiu) București – Ciulnița – Călărași.

Conform analizei de exploatare a liniilor în curs de electrificare, Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, extinderea serviciilor, după finalizarea electrificării, trenurile vor fi operate și pe următoarele rute de circulație: Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov; Cluj Napoca – Alba lulia – Simeria- Târgu Jiu – Craiova – Calafat.

Contract pentru alte 62 de trenuri regionale

Aceeași firmă din Polonia va trebui să livreze statului român alte 62 de trenuri electrice regionale. Contractul a fost încheiat anul trecut, însă a fost atacat în instanță tot de Alstom, care a avut câștig de cauză. În cele din urmă, potrivit Club Feroviar, subsidiara din România a producătorului francez a decis să nu mai conteste.

Termenul pentru livrarea primei unități este de 2 ani de la semnarea contractului, iar pentru întregul pachet de 3 ani și 6 luni.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW