Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Traseele turistice cu autobuze supraetajate revin în București. Ce alte achiziții de vehicule pregătește STB / Adrian Criț: Vrem microbuze electrice – INTERVIU

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 13 aprilie 2023 Etichete: , , , , ,

Societatea de Transport București va relua, după 4 ani de pauză, cursele pe trasee turistice cu autobuze supraetajate, după ce compania a făcut recepția a șase astfel de vehicule, achiziționate la mâna a doua. În plus, pe lângă programele de modernizare deja anunțate, STB dorește să ia sub formă de leasing operațional microbuze electrice din gama de 8 metri, care să fie utilizate în timpul nopții, atunci când cererea de transport este mai redusă. Toate aceste informații au fost dezvăluite în exclusivitate de directorul general Adrian Criț, într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro. 

Cele mai importante declarații făcute de Adrian Criț: 

Noi achiziții: Suntem în pregătire să luăm în leasing operațional microbuze pentru transportul de noapte.

Modernizarea tramvaielor Tatra: Suntem în prospectare de piață.

Probleme la aerul condiționat montat pe tramvaie: Am dat în judecată acea companie.

Autobuze supraetajate: S-a făcut recepția.

Redăm partea a patra a interviului acordat de Adrian Criț:   

MN: Ce achiziții noi de vehicule vă propuneți în perioada următoare?

AC: Așteptăm troleibuzele de la Solaris, așteptăm ce se întâmplă cu licitația pentru autobuze electrice, avem acea prospectare de piață pentru achiziția a 250 de tramvaie, de 27 metri, de 36 metri și tramvaie de o capacitate mult mai mare. De asemenea, există acea hotărâre de Consiliu General care prevede ca o parte dintre tramvaiele STB să fie modernizate. Ne dorim autobuze noi. Suntem în pregătire să luăm în leasing operațional microbuze pentru transportul de noapte pentru că am observat că autobuzele de 12 metri sunt supradimensionate, cu consum foarte mare, iar pe anumite zone nu există cerere. Licitația va fi ținută pentru microbuze electrice din gama de 8 metri.

MN: V-aș ruga să ne oprim puțin la achiziția celor 250 de tramvaie. Există finanțare pentru ele? Va fi organizată o licitație sub forma unui acord cadru?

AC: Este prevăzut un acord cadru. Avem de anul trecut o Hotărâre de Consiliu General pentru finanțare prin PNRR a 46 de tramvaie. Este bine să prevedem ca, pe lângă cele 46 de tramvaie, pe măsură ce identificăm fonduri externe, să poată fi achiziționate și altele iar flota să fie reînnoită. Bucureștiul are nevoie de circa 400 de tramvaie doar luând în considerare rețeaua existentă. În acest moment avem în jur de 300 de tramvaie. Acestea sunt energofage. La tramvaiele noi 30% din energia electrică se recuperează. Acesta ar fi un avantaj major pe componenta de consum a energiei electrice.

MN: Ce puteți să ne spuneți despre programul de modernizare? Când vom avea primul tramvai Tatra adus la standarde moderne?

AC: Suntem în prospectare de piață. Există companii care de-a lungul timpului au modernizat astfel de tramvaie. Sunt circa trei companii la nivel european. Am luat legătura cu aceste companii. Trebuie să finalizăm cât mai repede specificațiile tehnice, astfel încât să declanșăm achiziția de modernizare.

MN: Deci nu vor fi modernizate la URAC.

AC: Suntem în imposibilitatea în a crea un produs noi. Trebuie să fim realiști. Pe de o parte trebuie să folosim anumite componente din tramvaiele vechi. Pot să fie doar boghiele pentru că altceva nu se poate, fiind tramvaie vechi de 50 ani. Noi am gândit ca, cine câștigă licitația, să facă asamblarea în cadrul Uzinei de Reparații.

MN: Licitația va cuprinde și tramvaiele V3A?

AC: Sunt loturi diferite pentru că la V3A nu există o altă companie care să dețină proiectul, fiind produse de Societatea de Transport București. În schimb, la V3A este o prospectare de piață pentru producția anumitor componente ca ajuta ca modernizarea să fie făcută mai rapid. Din păcate, tehnologiile utilizate în Uzina de Reparații nu sunt tot timpul upgradate la cele mai noi cerințe din domeniu. Sunt alte companii care pot să producă mult mai ieftin și mult mai bine. Am luat decizia să facem noi ceea ce știm să facem, partea electrică, asamblare, anumite componente, iar unde nu avem eficiență foarte mare, externalizăm.

MN: Apropo de tramvaiele V3A. Două tramvaie au luat foc anul trecut din cauza instalației de aer condiționat. Firma care a montat aceste echipamente a remediat problemele?

AC: Noi am dat în judecată acea companie. Avem un contract și trebuie să recuperăm valoarea tramvaielor care au ars.

MN: Nu mai pot fi utilizate deloc? 

AC: Din păcate, da. Pe de altă parte, societatea respectivă a intervenit și a pus la dispoziția STB materialele pentru aducerea instalațiilor într-o stare conformă. Chiar ieri am semnat desemnarea comisiei de recepție ca urmare a modificărilor făcute la instalațiile de aer condiționat. Dacă totul este în regulă, ele vor fi repuse pe traseu. Proiectul tehnic a fost bun. La montaj cineva nu și-a făcut treaba. Din păcate, s-a constatat când au avut loc evenimentele.

MN: Aveți un contract cu o firmă din Harghita pentru șase autobuze supraetajate. G4Media a scris că achiziția s-a făcut la suprapreț, în condițiile în care autobuzele respective fuseseră cumpărate din Suedia de două ori și ceva mai ieftin. Ați făcut recepția acestor vehicule?

AC: Aceste autobuze sunt recepționate. Am transmis materialele și s-a făcut o revenire de către colegii dumneavoastră din presă de la G4Media. Nu există nicio obligativitate când faci o procedură de achiziție să întrebi de unde cumpără furnizorul. Acea linie turistică a funcționat până în anul 2019, iar doar închirierea unui autobuz a costat 60.000 euro. De acolo s-a plecat. Acele vehicule sunt second hand. După ce a apărut articolul, am adresat o solicitarea companiei care a câștigat licitația. Au fost luate de la Stockholm cu circa 26.000 euro și au fost vândute la sub 60.000 euro fără TVA. Noi am făcut o analiză. Au trebuit să plătească transportul până în țară, au trebuit să fie remediate, noi am cerut și niște dotări noi, anvelope noi, acumulatori noi. Analizând toate acestea am constat că profitul lor este undeva până în 10%. Cei care au licitat nu au luat în considerare că vehiculele nu aveau aer condiționat. Dotarea cu aer condiționat i-a costat, nu știm exact cât, cert este că au fost recepționate. Sunt în Autobaza Nordului și urmează să fie puse în traseu pe măsură ce obțin licența de transport. Comparând o chirie pe 6 luni cu un bun care poate fi utilizat câțiva ani de acum înainte, eu consider că este o chestiune corectă.

MN: Mai multe primării de sector au înierbat liniile de tramvai. Au existat în ultimii ani mai multe deraieri ale tramvaielor din această cauză. Sunteți mulțumit de ce s-a făcut? O să cereți primăriilor respective să scoată aceste amenajări?   

AC: Cu toții ne dorim un București mai verde, mai curat. Trebuie însă să vedem unde se poate face acest lucru. Trebuie să verificăm dacă infrastructura are de suferit. Asta s-a și constat pe înierbările din Sectorul 5 și punctul pe anumite linii din Sectorul 4. Am luat legătura cu primăriile de sector și acolo unde existau riscuri am intervenit. Securitatea călătorilor este prioritară față de un spațiu înierbat. Am încercat să aduce la starea inițială și zona verde. Avem anumite chestiuni de reglat în Consiliul General. Sunt însă niște probleme cu trecerea în administrare din zona municipalității în zona primăriilor de sector a unor bulevarde. Eu cred că această problemă trebuie să fie mult mai bine reglementată. Acele lucrări dacă se făceau corect puteau să nu prejudicieze infrastructura de tramvai.

MN: Transportul de la Aeroportul Henri Coandă se face în acest moment cu autobuze Otokar, care nu au cală de bagaje. Confortul călătorilor nu este extraordinar. În alte capitale vedem autocare care desfășoară activități, nu autobuze de oraș. 

AC: Aș face o comparație cu ce oferă marile capitale cu situația noastră. Pe de o parte, în marile capitale aeroportul nu este atât de apropiat de oraș. Transportul este unul regional. Noi, odată cu semnarea noului contract de delegare, nu am mai considerat expres linia de la Aeroport. Prețurile sunt mult mai reduse, iar vehiculele sunt similare cu ce se utilizează în zona metropolitană. Nu au fost cerințe de acest gen. Asta ar reprezenta o nouă investiție care nu știu în ce măsură se justifică. Transportul de la Aeroport până în oraș poate fi efectuat cu autobuzul, poate fi efectuat cu trenul metropolitan și în viitor va putea fi efectuat și cu metroul. Nu știu dacă necesitatea pentru transportul bagajelor este atât de evident. Vehiculele puse de noi la dispoziție pe linia respectivă sunt de mare capacitate, sunt vehicule articulate. În general nu le-am văzut foarte aglomerate, deci există spațiu și pentru bagaj.

MN: O ultimă chestiune. De ce nu vedem și în București sistemul de oprire la cerere în stații?

AC: Sistemul de atenționare există. Se pune problema ce faci atunci când nu ai linie dedicată transportului public local pentru că ce poți economisi într-o parte se poate pierde în altă parte.

MN: Vă întreb pentru că sunt situații în care un autobuz este aproape gol, în general seara, are 15 stații și oprește în fiecare, deși în ele nu este nimeni, pentru că așa este regulamentul.

AC: În transportul de noapte acea soluție este implementată. Există însă riscul ca șoferul să nu vadă un anumit călător în stație. În condițiile în care nu există vizibilitate, teoretic trebuie să oprească. Probabil însă că se va ajunge și acolo, aveți dreptate, ca și pe perioada zilei să oprim la cerere în anumite stații.

Vezi celelalte părți ale interviului acordat de Adrian Criț: 

EXCLUSIV Curățenia în mijloacele de transport STB, 4 ani pe mână Romprest / Adrian Criț: Și-au asumat și mentenanța stațiilor de spălare – INTERVIU

EXCLUSIV STB introduce automate de plată în locul casierilor / Adrian Criț: Angajații vor fi distribuiți pe partea de control – INTERVIU

EXCLUSIV Grave probleme la rețeaua electrică a infrastructurii de tramvai din București. Șase tramvaie Astra, defectate într-o singură zi din această cauză

Comentarii