Sunday, July 7, 2024
Jurnalism corect


România, țara din UE unde mor cei mai mulți oameni în accidente/Expert: În loc ca infrastructura să te salveze, te bagă în mormânt

By Diochetanu Andreea , in Analize & Investigatii Stirile zilei , at 11 mai 2022

În 2020, numărul persoanelor decedate în accidente rutiere în UE a scăzut cu 17% față de 2019, arată datele privind siguranța rutieră publicate de Eurostat miercuri, 11 mai. Deși acest număr a scăzut treptat în ultimul deceniu, scăderea fără precedent din 2020 s-a datorat în mare parte impactului măsurilor restrictive impuse în contextul COVID-19 asupra transportului de călători. Cea mai ridicată rată a deceselor în urma accidentelor rutiere este în România. În acest context, am discutat cu Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, și cu Constantin „Titi” Aur, fondatorul școlii de conducere defensivă Academia Titi Aur și fost mare pilot de raliuri.

Să le luăm pe rând.

Datele Eurostat

Numărul total de persoane care au murit în accidente rutiere în UE a fost de 18.786 în 2020, dintre care 44% au fost șoferi/pasageri în autoturisme, 19% pietoni, 16% decese au fost înregistrate la categoria motociclete, 10% la biciclete și 11% la alte categorii (inclusiv vehicule ușoare și grele de marfă, autobuze și autocare și alte vehicule).

România este țara din UE unde mor cei mai mulți oameni în accidente rutiere

Comparativ cu populația fiecărui stat membru, cele mai mici rate ale numărului de decese rutiere în 2020 au fost înregistrate în Suedia (20 de victime la un milion de locuitori), Malta (23), Danemarca (27) și Spania (29), înaintea Irlandei și a Țărilor de Jos (ambele cu 30).

În schimb, cele mai mari rate au fost înregistrate în România (85 de victime la un milion de locuitori), urmată de Letonia (73), Bulgaria (67) și Polonia (66). Media UE este de 42 de decese la un milion de locuitori.

Foto: Eurostat

Ionuț Ciurea: În loc ca infrastructura să te salveze, te bagă și mai bine în mormânt

Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, a declarat pentru Main News că există mai multe cauze care pun România pe primul loc la numărul de decese cauzate de accidente rutiere.

Între altele, principala problemă este infrastructura, dar și educația șoferilor. „Sunt mână în mână”, subliniază Ciurea.

„Cauzele sunt multiple pentru care noi suntem fruntași. În primul rând, vorbim de problemele care țin de infrastructură, cea națională și locală, mă refer la Drumuri Județene și la orașe, se moare foarte mult în orașe. În afară, știm cu toții cum mergem pe județene (drumuri – n.red.) și naționale (drumuri – n.red.), se moare inclusiv pe autostrăzi, dar autostrăzile sunt mult mai sigure față de orice altă categorie de drum.

Rivalizează cu gradul de siguranță pe autostrăzi drumurile expres, drumurile expres veritabile, nu cele care sunt expres doar din gură, din gura păcătoasă a politicianului corupt și hoț și imbecil, care populează atât de mult peisajul românesc de la Revoluție încoace.

În toți anii ăștia nu s-a făcut nimic (…) și, în continuare, suntem pe primul loc la decese. Este dublu numărul de decese față de media europeană și nu ne comparăm cu Suedia, care e la 20 (de decese la un milion de locuitori), când noi suntem la 85 (de decese la un milion de locuitori). Deci, de 4 ori mai mult.

Infrastructura, în primul rând, pentru că atunci când greșești (la volan – n.red.), în loc să te ierte, te omoară. Și tot ce ține de disciplina și educația șoferilor. Sunt mână în mână”, a declarat acesta pentru Main News.

Întrebat dacă unul dintre factori este și viteza excesivă, directorul Pro Infrastructura a răspuns că orice șofer greșește la volan, din varii motive, dar „treaba infrastructurii” este să îl ierte, „nu să-l bage în mormânt”.

„Nu este viteza excesivă, nu ea te omoară, ci opritul. Sunt foarte serios când zic asta. Când mergi cu viteză mare pe autostradă nu te omoară, dar te omoară când mergi cu 130-140 pe un drum fără separator median și intri în ăla din față sau ieși din curbă și intri în copac, pentru că adormi sau te uiți pe telefon. Da, e vina șoferului, iar când șoferul greșeșste din varii motive, este treaba infrastructurii să te ierte și să te salveze, și în loc ca infrastructura să te salveze, te bagă și mai bine în mormânt.

Toți șoferii greșesc în trafic, din neatenție, oboseală, grabă, frustrare. Suntem oameni, iar când omul greșește, infrastructura trebuie să-l ierte, nu să-l bage în mormânt. Ce înseamnă asta? Că dacă eu greșesc și intru pe contrasens să nu pot să iau pe altul cu mine în mormânt, să am separator median, parapet central; dacă adorm, să nu ies afară de pe pod, să am un parapet decent la un pod, să nu intru direct în șanț, în prăpastie sau copac, să mă ierte infrastructura. Dacă eu sunt idiot și nu am grijă de mine și nu pun centura, să mă ierte infrastructura”, a explicat acesta.

Printre măsurile care ar trebui luate pentru a reduce numărul deceselor cauzate de accidentele rutiere, Ciurea a evocat o infrastructură sigură, „nu doar autostrăzi și drumuri expres”; camere fixe prin orașe (sistem automat pentru amenzi), înăsprirea amenzilor sau anularea permisului de conducere pe viață, în cazul șoferilor care, de exemplu, intră pe contrasens.

Titi Aur: Educația omului și școala de șoferi au regresat

La rândul său, Constantin Aur, fondatorul școlii de conducere defensivă Academia Titi Aur, a precizat pentru Main News, că accidentul rutier poate fi provocat de trei factori – omul, drumul sau mașina. Potrivit fostului pilot de raliuri, s-au înregistrat progrese la capitolele „drum” și „mașină”, dar nu și la „capitolul om”.

Totodată, acesta a opinat că și școala de șoferi a regresat, iar permisele de conducere sunt acordate „foarte ușor”.

„Discuția poate fi lungă sau simplă. Acccidentul de circulație se produce din cauza, potrivit unei zicale, omului, drumului sau mașinii. Poate fi vinovat omul, drumul sau mașina. În ultimii 30 și ceva de ani, de la Revoluție până acum, s-au făcut progrese la capitolul drumuri, în sensul că s-au făcut drumuri mai bune. Nu sunt suficiente, nu avem autostrăzi suficiente, nu avem cât ne-am dori, dar s-au făcut pași. Drumurile arată din ce în ce mai bine, cel puțin o parte din ele.

S-au făcut pași și din punct de vedere al parcului auto, adică mașinile sunt din ce în ce mai bune. (…) față de mașinile de pe timpuri fără sisteme de securitate, deși și acum avem probleme la parcul auto, pentru că nu e la nivelul la care ne-am dori, este oarecum învechit, dar mașinile sunt din în ce mai bune.

În schimb, la capitolul om, la educația omului, compartamentul omului, din punctul meu de vedere, s-a făcut un regres, nu un progres, în sensul că înainte de Revoluție se făcea educație rutieră în școala primară. Acum nu se mai face. Existau patrule școlare de circulație, informații transmise oficial elevilor despre cum să circule în siguranță. Acum nu se mai face decât punctual, în anumite condiții, dar nu în sistemul de învățământ.

Doi, școala de șoferi, din punctul meu de vedere, a regresat. Acum 30 și ceva de ani se făcea poligon, conducere de noapte, conducere în condiții speciale de ploaie, etc. se dădea un examen psihologic foarte dur, iar examinarea era mult mai severă, mai dură decât în ziua de azi. Acum, nu se mai face poligon, nici conducere de noapte, acordarea permisului se face foarte ușor (…)

Mai mult decât atât, a evoluat foarte mult tehnica. Ce înseamnă asta? Mașinile s-au îmbunătățit și au tot felul de sisteme, iar șoferii nu sunt pregătiți la nivelul tehnicii actuale. Sunt pregătiți chiar sub nivelul anilor ‘90, la nivelul anilor ‘70-‘80. Asta înseamnă că, având o pregătire mai proastă, nu ne putem aștepta să conducă în siguranță”, a declarat pentru Main News Constantin „Titi” Aur.

Acesta a menționat că România are și cei mai mulți răniți în accidente rutiere: „Avem accidente multe și suntem pe locul 1 la victime pe șosea, la sânge pe șosea, pentru că avem și cei mai mulți morți și cei mai mulți răniți grav și cei mai mulți răniți ușor, ceea ce înseamnă mii de oameni, pentru că nu suntem educați, pentru că factorul uman este rămas în urmă la capitolul educație-conștientizare”.

În opinia lui Titi Aur, prima oară este nevoie ca societatea românească să accepte că are o problemă cu victimele de pe șosea.

„Primul lucru pe care ar trebui să-l facă societatea românească ar trebui să conștientizeze și să accepte că are o problemă cu victimele de pe șosea (…) Când societatea va conștientiza, va veni și presa, iar când presa va striga va reacționa factorul politic, care reacționează doar la strigătul presei, care se activează când multă lume vrea ceva.

Când poporul va cere să nu mai murim pe șosea, presa va striga, iar politicul va reacționa. Ar trebui, în primul rând, să declare ca o prioritate națională reducerea numărului de accidente, printre altele, (…) adică să implementeze o serie de măsuri, așa repede, la foc automat, reintroducerea educației rutiere în școala primară, reformarea școlii de șoferi și susținerea cursurilor de conducere defensivă”, a adăugat aceesta.

Precizăm, în context, că Ministerul Transporturilor a publicat la jumătatea lunii aprilie „Strategia Naţională de Siguranţă Rutieră 2022-2030”, un plan de investiţii şi măsuri pentru reducerea numărului persoanelor decedate/rănite grav în accidentele rutiere cu 50% până în 2030.

Mai multe detalii, aici.

Foto: Pixabay

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    MainNews

    FREE
    VIEW