Saturday, July 6, 2024
Jurnalism corect


România ratează jalonul din PNRR privind semnarea tuturor contractelor pentru autostrăzi. Contestația depusă de Strabag la licitația pentru 24 km din A8, admisă de CNSC

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 15 decembrie 2023

Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a admis vineri contestația depusă de compania Strabag la licitația pentru proiectarea și execuția secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km), parte a Autostrăzii Unirii. Prin urmare, în condițiile în care CNAIR nu mai poate semna contractul anul acesta, România va rata jalonul din PNRR care prevedea încheierea tuturor contractelor pentru autostrăzile incluse pentru finanțare europeană în acest program până la 31 decembrie 2023. 

Deși inițial se credea că, dacă va rata jalonul, va pierde și finanțarea de 3 miliarde lei pusă la dispoziție de Uniunea Europeană prin PNRR pentru realizarea secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului, acest lucru nu se va întâmpla deocamdată. În schimb, până când această obligație asumată nu va fi îndeplinită, Guvernul nu va putea depune cerea de plată.

Calendarul este însă extrem de strâns și nu se știe când CNAIR va putea încheia achiziția. Foarte probabil, constructorii care luptă acest contract se vor judeca la Curtea de Apel București, după care, în mod normal, CNAIR va fi chemată să realizeze o nouă evaluare. Apoi se pot depune alte contestații. Doar dacă acestea vor fi respinse se poate trece la semnare.

Potrivit caietului de sarcini, constructorul care va obține acest contract va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare, respectiv 2 ani pentru execuția lucrărilor, în contextul în care termenul limită pentru decontarea banilor din PNRR este august 2026. Prin urmare, foarte probabil CNAIR va ieși cu termenele din PNRR, ceea ce înseamnă că va trebui să găsească alte surse de finanțarea pentru continuarea lucrărilor.

Pro Infrastructură: Iresponsabilii CNAIR aruncă încă o licitație critică într-o luptă de durată

Într-un comunicat transmis la puțin timp după pronunțarea deciziei, Asociația Pro Infrastructură susține că de vină pentru aceste întârzieri este comisia de evaluarea din cadrul CNAIR.

„Cine e de vină? ‘Contestatarii de profesie?’ Evident, nu. Pentru că CNSC a admis (parțial) una din cele trei contestații depuse. Ca de obicei, problema e la comisia responsabilă cu derularea licitației din CNAIR care nu este în stare să facă o evaluare a ofertelor corectă din capul locului. Așadar, iresponsabilii CNAIR aruncă încă o licitație critică într-o luptă de durată între Nurol (câștigător inițial), Strabag (contestație admisă parțial) și poate chiar Tekfen (acțiune respinsă de CNSC). Nu doar că semnarea contractului probabil se va amâna luni întregi, dar deja devine aproape imposibil (și aici) ca lucrările să fie gata în termenul PNRR, 2026, având în vedere că pe acest tronson consistent, 24,4 kilometri, sunt stipulate 6 luni de proiectare și alte 24 de execuție”, a transmis Pro Infrastructură.

Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.

Sursa foto: Inquam Photos / Bogdan Dănescu

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW