Victorie în instanță pentru Gruia Stoica. STB, obligată să cumpere tramvaie din Federația Rusă

Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a hotărât din nou să oblige Societatea de Transport București să cumpere 40 de tramvaie de 18 metri din Federația Rusă prin intermediul unei firme deținute de controversatul afacerist Gruia Stoica, relatează Club Feroviar.
Povestea datează din anul 2019, în timpul mandatului de primar al Gabrielei Firea. La vremea respectivă, deși nu avea fondurile necesare, STB a lansat o licitație pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri, cu posibilitate de achiziție a încă 60 de tramvaie, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.
Contractul a fost câștigat de Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova (grupul Grampet), după ce la licitație a mai participat doar o asociere condusă de Astra Vagoane, companie cu care Grampet are relații comerciale. Victoria Grampet a stârnit numeroase semne de întrebare, în condițiile în care grupul are zero experiență în producția de tramvaie. Singura tangență cu domeniul a avut-o VFU Pașcani, care a modernizat în total 17 tramvaie: 16 tramvaie GT4 Armonia pentru Timișoara și un tramvai GT4 M pentru municipiul Iași.
Portița lăsată de STB
Cu toate că la licitațiile lansate în ultimii ani pentru mijloacele de transport din Capitală existau cerințe relativ stricte legate de experiența firmelor participante ori de existența unei serii de fabricație pentru vehiculul ofertat, de această dată STB a impus condiții mult mai laxe. Instituția le-a solicitat participaților dovada livrării/furnizării în ultimii cinci ani a minim 20 de „vagoane”, dar și licența unui tramvai omologat.
Observând că există riscul de a-i fi exclusă de la licitație grupul Grampet a cerut dovedirea experienței și cu ducerea la îndeplinire a unor contracte de „modernizare/reconstrucție”. În urma solicitării, STB a emis o erată prin care a modificat fișa de date, permițând dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite”.
Cu toate acestea, firmele lui Gruia Stoica, având doar 17 tramvaie „modernizate/reconstruite” tot nu îndeplineau condiția de participare. În schimb, STB a înțeles prin termenul „vagon”, inclusiv vagon de tren.
A rămas valabilă întrebarea – ce licență de tramvai a prezentat VFU la licitație? Conform informațiilor Mainnews.ro, licența aparține firmei rusești PK Transportnye Sistemy. Situată în orașul Tver, uzina a fost vizită chiar Vladimir Putin înainte de declanșarea războiului din Ucraina.
Potrivit informațiilor publicate pe forum.metrouusor.ro, PK TS a fost înființată în anul 2013 de fostul departament de proiectare al gigantului UKVZ. Compania deține în portofoliu opt tipuri de tramvaie, un troleibuz și un autobuz electric.
PK TS a livrat 350 de tramvaie Vityaz-M la Moscova și 40 de tramvaie Bogatyr la Sankt Petersburg.
Compania are două locații de producție, în Sankt Petersburg și Tver. De altfel, chiar președintele rus Vladimir Putin a vizitat în ianuarie 2018 uzina din Tver, unde s-a întâlnit cu Feliks Vinokour, proprietarul PK TS.
Feliks Vinokour chiar s-a lăudat la o conferință de presă că tramvaiele produse de compania sa vor fi livrate în București.
„Când am lansat tramvaie, ni s-a spus că nimeni nu le va cumpăra de la tine, poate doar Moscova și Sankt Petersburg. Dar acum există deja 350 de mașini Vityaz în funcțiune la Moscova, tramvaiele noastre sunt exportate în Daugavpils și București. Regiunile rusești nu rămân în urmă – de exemplu, Ulan-Ude a achiziționat 15 tramvaie mai mici Leu,” a afirmat Vinokour, citat de business-vector.info.
Nicușor Dan a încercat să scape de achiziție
La scurt timp după preluarea mandatului, Nicușor Dan a luat decizia de a renunța la această achiziție. Principalul motiv a fost legat de costul pe care primarul general îl consideră mult prea ridicat, dar și pentru faptul că Primăria Capitalei nu are prevăzute fonduri pentru această achiziție.
Pentru aceste 40 de tramvaie din gama de 18 metri, STB ar trebui să achite aproximativ 300 milioane lei fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 7,6 milioane fără TVA/bucată. Spre comparație, PMB a semnat cu Astra Vagoane un contract pentru 100 de tramvaie din gama de 36 metri 840,8 milioane fără TVA, ceea ce înseamnă un cost de 8,4 milioane lei fără TVA/bucată.
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a anulat însă decizia, iar Curtea de Apel București a respins, în aprilie 2021, contestația formulată de STB. Compania Primăriei Capitalei nu a renunțat, a depus cerere de revizuire, care i-a fost însă respinsă tot de CAB, în noiembrie 2021. În urma acestor decizii succesive ale instanțelor, grupul lui Gruia Stoica a cerut și obținut, pe 17 februarie 2022, executarea silită a STB în vederea finalizării procedurii de achiziție.
La finalul anului trecut, Judecătoria Sectorului 1 a condamnat Societatea de Transport București la plata unor penalități de aproximativ 1,5 milioane de lei/zi către VFU Pașcani.
STB a anulat procedura
Forțată de deciziile succesive ale instanțelor, STB a schimbat strategia. Compania a acceptat de jure rezultatul licitației și i-a comunicat câștigătorului să prezinte documentele necesare în vederea semnării contractului, inclusiv prelungirea valabilității ofertei făcute în anul 2019. Firmele lui Gruia Stoica nu au transmis documentele necesare, nu a depus garanția de bună execuție și nici nu și-a prelungit oferta. Prin urmare, STB a anunțat miercuri, prin intermediul unui comunicat, anularea licitației.
„Decizia survine ca urmare a imposibilității obiective de finalizare a contractului, întrucât ofertantul desemnat câștigător nu a transmis garanțiile și documentele necesare pentru prelungirea valabilității ofertei, în ciuda demersurilor și solicitărilor repetate adresate de STB, în scopul finalizării procedurii de achiziție sectorială. Neîndeplinirea acestor obligații a condus la încetarea valabilității ofertei și a garanției de participare, creând un impediment definitiv pentru semnarea contractului”, se arată în comunicat.



