Stirile zilei

Magistrala de metrou spre Aeroport: Constructorii au lansat primul TBM. Când ar putea fi gata lucrările

Primul utilaj TBM operațional pe Secțiunea Sud a Magistralei 6 de metrou se află la start. Capul de foraj al utilajului gigantic face miercuri prima rotire marcând începerea activităților de foraj de la viitoarea stație de metrou Tokyo până la stația de metrou existentă 1 Mai.

Utilajele TBM poartă nume de sfinți. TBM-ul care se află miercuri la start în cadrul ceremoniei de lansare care marchează acest moment important se numește „Sfânta Maria” – simbolul protecției divine și al îngrijirii întregii umanități. Alături, va fi activ și cel de-al doilea scut, denumit „Sfânta Ana”, o altă figură emblematică a spiritualității ortodoxe, care reprezintă înțelepciunea, răbdarea și credința neclintită. Utilajul care poartă numele „Sfânta Maria” a fost adus în România în apropierea zilei de 8 septembrie, ziua în care este sărbătorită Nașterea Maicii Domnului. Cel de al doilea TBM se numește „Sfânta Ana”, așa cum și sărbătorile se succed în calendar. Cele două utilaje vor excava tunelurile subterane cu lungime de 6,6 km, pe care se vor construi cele șase stații și șase interstații ale aliniamentului Magistralei 6, Secțiunea SUD, 1 Mai – Tokyo.

„Această zi marchează o nouă etapă de referință în concretizarea Magistralei 6 de metrou, un proiect major de infrastructură urbană care va îmbunătăți semnificativ transportul public, gradul de mobilitate a populației, traficul rutier și viața oamenilor. Este o zi importantă pentru București și pentru extinderea rețelei de metrou. Prin finanțare de la bugetul de stat, din fonduri europene și fonduri externe rambursabile JICA, Metrorex S.A. se numără printre cei care construiesc pentru oameni, pentru România, pentru un viitor sustenabil”, a declarat Mariana Miclăuș, director general al Metrorex.

TBM-ul „Sfânta Maria” are o lungime de 97 de metri, cântărește aproximativ 600 tone, iar capul de foraj are 6,60 metri. Viteza medie de înaintare a TBM este de 1,5 m pe oră, parcurs în care excavează circa 60 metri cubi de pământ. Pe măsură ce excavează și îndepărtează solul excavat, TBM-ul montează inelele de tunel. Transportul inelelor de tunel se realizează prin MSV (Multi Service Vehicle), vehicul special de transport care poate transporta până la 50 de tone. Media de montaj este de 13 – 14 inele per tunel, în 24 ore, iar personalul care operează TBM-ul lucrează 24 de ore, în trei schimburi. Cu excepția pauzelor necesare pentru mentenanță, TBM-ul funcționează continuu.

În perioada următoare punerii în funcțiune a TBM-ului „Sfânta Maria”, va deveni operațional și TBM-ul „Sfânta Ana”. Acesta va porni tot de la viitoarea stație de metrou Tokyo către 1 Mai, excavând cel de al doilea tunel de pe Secțiunea Sud.

Noua magistrală de metrou nu va fi gata mai devreme de 2028

Magistrala 6 va asigura legătura directă de la Gara de Nord la Aeroportul Internațional Otopeni. Aceasta va avea un traseu de 14,2 km și va cuprinde 12 stații de metrou: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I. C. Brătianu, Aeroportul Henri Coandă.

Contractul pentru realizarea primei secțiuni, care cuprinde șase noi stații, a fost încheiat, în martie 2022, cu firma Alsim Alarko din Turcia. Cu toate că, potrivit înțelegerii, lucrările ar fi trebuit finalizate anul viitor, acestea nu vor fi gata la timp.

Metrorex are în derulare și contractul pentru secțiunea a doua, Tokyo – Aeroportul Henri Coandă. Înțelegerea a fost încheiată în mai 2023 cu Asocierea Gülermak – Somet SA. Potrivit contractului, termenul este de 4 ani. Lucrările pe această porțiune sunt în fază incipientă.

Luna trecută, Metrorex a încheiat luna cu o asociere condusă de firma Somet contractul pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de arhitectură, cale de rulare și automatizare pe Magistrala M6 Gara de Nord – 1 Mai – Aeroport Otopeni.

Potrivit datelor transmise de Metrorex, durata de execuţie a contractului este de 44 luni. Prin urmare, în cel mai optimist scenariu, noua magistrala va fi deschisă în anul 2028. Singura necunoscută rămâne materialul rulant. Metrorex exte pbligată să achiziționeze trenuri noi care să fie operate pe M6, însă este posibil că acestea să nu fie disponibile înainte ca magistrala să fie gata. Rămâne posibilitatea, cum s-a întâmplat la deschiderea metroului din Drumu Taberei, să fie aduse rame de pe alte magistrale.

Articole Recomandate

Back to top button