Thursday, October 24, 2024
Jurnalism corect


Primii 18 kilometri ai Drumului Expres Craiova – Pitești, dați în folosință

By Diochetanu Andreea , in Stirile zilei , at 21 aprilie 2022

Primii 18 km ai Drumului Expres Craiova – Pitești au fost dați în folosință joi, 21 aprilie. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că s-a deschis circulația pe Lotul 1, Tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova-Pitești.

Potrivit ministrului, este primul sector de drum expres din România, lucrările fiind finalizate cu o lună mai devreme față de termenul contractual.

„Cu o lungime de 18,5 km (Robănești – Piatra-Olt), acest lot al DEx 12 va asigura și ocolirea orașului Balș. Evitarea tranzitării localității va scurta timpul de deplasare pe relația Craiova, va elimina aglomerația din oraș și va crește gradul de siguranță rutieră în zonă”, se arată într-o postare de pe Facebook a ministrului social-democrat.

Circulația pe Lotul 2 ar urma să fie deschisă în luna iunie, conform graficului de lucrări, între Piatra-Olt și Valea Mare (21, 35 km).

„Acest lot va asigura ocolirea municipiului #Slatina, unde la ora actuală traficul rutier provoacă ambuteiaje și disconfort.
Cele două loturi ale Tronsonului 2 al Drumului Expres Craiova-Pitești au o lungime totală de 39,85 km, iar construcția lor a început în luna septembrie 2019. Proiectul Drumului Expres Craiova-Pitești (DEx 12) a fost lansat în anul 2017 și este finanțat din bani europeni (POIM 2014-2021)”, conchide postarea.

La rândul său, primarul municipiului Craiova, Olguța Vasilescu, a anunțat și ea că a fost deschisă circulația pe această primă porțiune din Drumul Expres.

„Acum s-a terminat recepția și se deschide circulația! Din această seară se va putea circula pe prima porțiune din Drumul Expres Pitești Craiova, mai precis pe cea care ocolește orașul Balș. Sorin Grindeanu, premierul în mandatul căruia a început acest proiect, are și șansa să îl finalizeze în calitate de ministru al Transporturilor. Am fost una dintre persoanele care a militat pentru a avea și Oltenia o autostradă, pentru că acest Drum Expres este exact ca o autostradă doar că îi lipsește un metru pe banda de urgență și, față de studiul de fezabilitate din 2007, refăcut complet în 2017, la insistența mea, au apărut și stâlpii de iluminat, exact ca la autostrăzile europene. Felicitări, UMB și Sorin Grindeanu!”, a scris edilul pe Facebook.

Viteza limitată la 100 km/h, dar ar urma să crească

Viteza de circulație va fi, deocamdată, de maxim 100 km/h. Pe 13 aprilie, un proiect de lege inițiat de fostul ministru al transporturilor Cătălin Drulă pentru creșterea limitei la 120 km/h a fost adoptat de Parlament, Legea urmând să intre în vigoare doar după ce va fi promulgată de președintele Klaus Iohannis și va fi publicată în Monitorul Oficial.

Ce se întâmplă cu lotul 2

În stadiu de execuție foarte avansat se află și lotul 2, care ar degreva traficul în zona Slatina, singurul punct critic rămas de definitivat fiind subtraversarea de la Găneasa. Prezent la sfârșitul săptămânii trecute pe șantier, secretarul de stat Irinel Scrioștenu s-a ferit să avanseze însă un termen pentru deschiderea și a acestui drum, în lungime de 21,35 km, limitându-se doar la a preciza că se va întâmpla „în scurt timp”.

Drumul Expres – Craiova Pitești

Drumul Expres Craiova – Pitești va avea o lungime de 121,115 km, fiind împărțit în patru tronsoane.

În prezent, pe tronsonul 1 Craiova – Robănești, în lungime de 17,7 km, italienii de la Tirrena Scavi au crescut mobilizarea, după ce autoritățile au rezolvat marile probleme birocratice, avansul lucrărilor ajungând la 43,4%. Cu toate acestea, este greu de crezut că va fi inaugurat în acest an.

Pe tronsoanele 3 Valea Mare – Colonești, unde lucrează UMB, avansul lucrărilor a ajuns la 20%. Termenul de finalizare este în cursul anului 2023.

Rămas ultimul după mai multe răsturnări de situație în instanțele de judecată, tronsonul 4 Colonești – Oarja – Pitești se află în stadiu incipient. Firma patronată de Dorinel Umbrărescu promite să se mobilizeze puternic, însă termenul contractual este în cursul anului 2024.

Diferențe între autostradă și drum expres

Autostrada are un profil de minim 26 metri lățime, fiind despărțită în patru benzi, două pe fiecare sens, cu o lățime de 3,75 metri fiecare, și patru benzi de ghidare de 0,5 metri fiecare. Are două benzi de urgență, în lățime 2,5 metri fiecare și două acostamente de 0,5 metri. Spațiul median are 3 metri. Vitezele pentru autostrăzi sunt de 140 km/h pentru regiunea de șes, 120 km/h pentru deal și 100 km/h pentru munte.

Drumul expres este ceva mai îngust decât autostrada, având un profil transversal de 22 metri. Are patru benzi de circulație, două pe sens, în lungime de 3,5 metri fiecare, patru benzi de încadrare, în lungime de 0,5 metri fiecare și două acostamente de 1,5 metri din piatra sparta sau pământ vegetal. Spațiul median, la fel ca la autostradă, are 3 metri. Vitezele de proiectare minime pe drumurile expres sunt de 120 km/h pentru regiunea de șes, 100 km/h pentru deal și 80 km/h pentru munte.

Foto: Facebook/ Lia Olguta Vasilescu

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *