Friday, January 27, 2023
Jurnalism corect


OCDE: Performanța educațională din România a stagnat la un nivel scăzut și riscă să se deterioreze / Recomandările organizației

By Diochetanu Andreea , in Stirile zilei , at 28 ianuarie 2022

Performanța educațională din România a stagnat la un nivel scăzut în ultimii ani și riscă să se deterioreze și mai mult în contextul crizei COVID-19, arată Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) într-o amplă analiză pe tema situației economice din România. Raportul a fost dat publicității vineri, 28 ianuarie, în contextul începerii negocierilor de aderare a României la această organizație.

„În 2018, 41% dintre elevii de 15 ani nu au reușit să atingă un nivel minim de competență la citire. Analfabetismul ar putea crește semnificativ după 2020, deoarece închiderea școlilor a adâncit decalajele de învățare între elevi. Îmbunătățirea nivelului de educație este o prioritate-cheie pentru a stabili egalitatea de șanse. Sărăcia îi afectează în mod disproporționat pe cei cu un nivel de educație scăzut. Jumătate dintre persoanele cu un nivel de educație scăzut erau expuse riscului de sărăcie în 2018, în timp ce doar 1,3 % dintre persoanele cu studii superioare trăiau cu mai puțin de 60 % din venitul median, cel mai mare decalaj din UE”, se arată în raport.

Totodată, OCDE subliniază că accesul la educație este inegal în întreaga țară, evocând în special diferențele mari între mediul urban și cel rural în ceea ce privește nivelul de educație și rezultatele învățării.

„În regiunea Nord-Est, 35% dintre persoanele cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani au un nivel de educație sub nivelul secundar superior (10 clase – n.red.), un procent de trei ori mai mare decât în București. Decalajul de performanță PISA între regiunile rurale și urbane se explică în principal prin diferențele de statut socio-economic.

Impactul statutului socio-economic asupra rezultatelor educaționale este ridicat după standardele internaționale, echivalentul a aproximativ 3 ani de școlarizare, perpetuând inegalitățile de venit de la o generație la alta. Aceste provocări au fost identificate în noul cadru strategic pentru educație și formare profesională pentru perioada 2021-2027, iar proiectul „România Educată”, lansat în 2021, ar putea fi un prim pas către o reformă a sistemului de educație pentru a aborda – printre altele – problemele legate de inegalitate”, potrivit sursei citate.

„România Educată” este proiectul național inițiat de președintele Klaus Iohannis, menit să susțină reașezarea societății pe valori, dezvoltarea unei culturi a succesului bazate pe performanță, muncă, talent, onestitate și integritate.

Închiderea școlilor

Raportul vorbește și despre închiderea școlilor, în contextul pandemiei de COVID-19, care a afectat, cu precădere, elevii din mediile defavorizate, unde accesul la internet a reprezentat un obstacol major.

„Închiderea școlilor a afectat în mod disproporționat copiii vulnerabili din zonele rurale din cauza accesului limitat la echipamente digitale și a pregătirii insuficiente pentru predarea online. Începând cu martie 2020, s-au depus eforturi semnificative pentru a furniza echipamente digitale suplimentare și formare profesională pentru profesori, pentru a se adapta la școala online, în contextul restricțiilor.

Programul „Școală după școală”, destinat să compenseze pierderile de învățare cauzate de lipsa prezenței fizice a elevilor în clase, a fost în vigoare timp de aproximativ 6 luni în 2021 în școlile primare și secundare și a fost completat de activități remediale în învățământul secundar superior (clasele 10 – 12 -n.red.). Necesitatea unui sprijin suplimentar ar trebui să fie evaluată în mod regulat, ar trebui oferite cursuri remediale concomitent cu alte inițiative în curs de desfășurare pentru combaterea abandonului școlar”.

În acest sens, OCDE arată că este binevenit programul „Din grijă pentru copii”, lansat întocmai pentru a aborda în mod integrat efectul pandemiei asupra bunăstării copiilor.

Mai multe resurse pentru școlile din zonele dezavantajate

O altă concluzie a raportului în domeniul Educației este alocarea resurselor, care ar trebui direcționate către zonele dezavantajate. În plus, sunt necesare mai multe fonduri alocate acestui domeniu crucial.

„Ar trebui alocate mai multe resurse pentru școlile situate în zonele defavorizate la nivelul învățământului preșcolar și primar. Cheltuielile publice pentru educație sunt relativ scăzute, reprezentând doar 3,6 % din PIB în 2019, față de 4,7 %, media în UE.

În plus, cheltuielile per elev în învățământul primar și secundar inferior s-au ridicat la mai puțin de o treime din media UE. Experiența internațională sugerează că îmbunătățirea performanțelor educaționale fără creșterea cheltuielilor ar fi dificil de realizat.

Școlile defavorizate nu primesc neapărat un sprijin financiar suplimentar. Finanțarea de bază, care reprezintă aproximativ 92% din finanțarea școlilor, este alocată de către Guvern pe baza unei formule care nu ține cont de vulnerabilitățile socio-economice ale școlilor”.

Este nevoie de profesori bine pregătiți

Un alt aspect important evidențiat în raport este nevoia de cadre didactice bine pregătite, în special în zonele defavorizate.

„Este necesar să se atragă profesori experimentați și bine pregătiți în zonele defavorizate. Stimulentele pentru a lucra într-un mediu dificil sunt scăzute, deoarece salariul profesorilor crește în funcție de vechime și de ponderea elevilor care au note de trecere.

Programele finanțate de UE „Profesori motivați în școlile defavorizate” au fost inițiate recent pentru a aborda această problemă, inițiativă ce este binevenită. Profesorii ar trebui să fie mai bine pregătiți pentru a lucra cu elevii dezavantajați (…) o proporție relativ mare de cadre didactice consideră că nu au pregătirea necesară pentru a preda elevilor cu nevoi speciale”, conform sursei citate.

Foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com