Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


O firmă din Tucia, câștigătoare la licitația pentru alți 24 km din Autostrada Unirii. Finanțarea prin PNRR, în mare pericol

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 6 noiembrie 2023

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a desemnat luni firma Nurol din Turcia câștigătoarea licitației pentru proiectarea și execuția lotului Târgu Mureș – Miercurea Nirajului (24,4 km) al Autostrăzii Unirii.

România riscă să piardă finanțarea de aproape 3 miliarde lei acordată de Uniunea Europeană pentru construirea secțiunii Târgu Mureș – Miercurea Nirajului a Autostrăzii Unirii. Avertismentul a fost transmis de asociația Moldova vrea autostradă.

Într-un comunicat transmis presei, MVA avertizează asupra faptului că, dacă CNAIR nu reușește să încheie până la finele acestui an contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, România va pierde finanțarea.

Deși CNAIR a desemnat luni firma Nurol câștigătoarea licitației, nu este sigur că înțelegerea va putea fi semnată în timp util. Urmează o perioadă de 10 zile în care oricare dintre cei șapte constructori înscriși pot depune contestație la CNSC. Apoi, Consiliul are teoretic la dispoziție 20 zile pentru a se pronunța, însă nu puține au fost cazurile în care acest termen a fost amânat.

Câștigătorul contractului va avea la dispoziție 6 luni pentru proiectare și 2 ani pentru execuția lucrărilor. Valoarea aproximativă a contractului este de 2,9 miliarde lei, fără TVA.

Stadiul la zi al Autostrăzii Unirii

De departe cel mai important proiect de infrastructură din istoria României, Autostrada Unirii ar trebui să unească Moldova și Transilvania printr-o conexiune rutieră de mare viteză, la nivelul secolului 21.

Autostrada Unirii este divizată în două tronsoane: Autostrada Târgu Mureş – Târgu Neamţ şi Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni (inclusiv pod peste Prut). Prima porțiune, cea care traversează munții, este ceva mai avansată. Incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență, secțiunile Leghin – Târgu Neamț și Târgu Mureș – Miercurea Nirajului vor fi, foarte probabil, terminate primele.

Pentru prima dintre acestea, CNAIR a încheiat cu grupul UMB Tehnostrade, pe 20 septembrie, contractul pentru proiectarea și execuția lucrărilor, în timp ce pentru cealaltă licitația nu a fost încă finalizată.

Aparent mai ușor de realizat Autostrada Târgu Neamţ – Iaşi – Ungheni se afla abia în faza de studiu de fezabilitate și proiect tehnic. Un contract în acest sens a fost încheiat cu firma Consitrans la începutul anului 2021. Deși toată documentația, inclusiv studiile de teren, ar fi trebuit să fie gata anul acesta, suntem încă departe de așa ceva. Conform unor estimări făcute de societatea civilă din Iași, întârzierea în acest contract este de peste 12 luni.

Sursa foto: Inquam Photos / Ovidiu Micsik

Comentarii