ANALIZĂ Administrația Trump impune noi taxe vamale. Dar va beneficia SUA de pe urma acestora?

Președintele american Donald Trump a anunțat miercuri taxe vamale de 25% pentru toate mașinile importate. Măsura reprezintă o nouă etapă dintr-un lung plan de impunere de astfel de taxe. În ciuda optimismului oficialilor, efectele asupra economiei americane s-ar putea să nu fie cele preconizate.
Administrația Trump impune noi tarife
Liderul de la Casa Albă a anunțat miercuri că toate mașinile și componentele auto importate vor fi taxate cu 25%. Măsura, care va intra în vigoare pe 3 aprilie, va reprezenta o creștere de la actuala cotă de 2,5%. Aceasta va avea impact atât asupra autovehiculelor, cât și a pieselor care urmează să fie asamblate în fabrici aflate pe teritoriul SUA.
În prezent exporturile de mașini americane către UE sunt taxate cu 10% de către blocul comunitar. În ceea ce privește valoarea schimburilor comerciale dintre cele două, SUA importă autovehicule din UE în valoare de 54 de miliarde de dolari, în timp ce exporturile însumează doar aproximativ 13 miliarde de dolari.
Vestea introducerii de taxe vamale în domeniul auto în SUA a produs un șoc pe bursă, acțiunile principalilor producători americani de autovehicule scăzând. General Motors a scăzut cu aproape 7%, iar Ford și Stellantis au scăzut cu peste 4% după ce piețele s-au închis. Acțiunile Tesla, compania deținută de către Elon Musk, apropiatul liderului american, au scăzut cu 1% în tranzacțiile extinse. Fenomenul a afectat și competitorii europeni, acțiunile BMW reducându-se cu aproape 4%, iar cele ale Mercedes Benz cu aproape 2%.
Măsura va avea un impact negativ pentru economia americană
Potrivit lui Donald Trump, decizia va încuraja atât producătorii auto, cât și furnizorii lor, să deschidă fabrici în SUA, sau să transfere o parte mai mare a producției la facilitățile din această țară. Acest lucru ar trebui să însemne o creștere a numărului de locuri de muncă pentru americani în acest domeniu, deci să aducă beneficii economiei țării. Totuși, realitatea este diferită.
Companiile auto, precum oricare alte companii dintr-o economie de piață, sunt interesate de micșorarea costurilor de producție și de maximizarea profitului. Pentru a scădea costurile, ele produc mașinile sau componentele pentru acestea în țări unde forța de lucru este mai ieftină. Cheltuielile mai mici cu salariile permit ca produsul rezultat să fie mai ieftin, ceea ce îl face mai accesibil pentru un public cât mai mare. Consecința acestui lucru este reprezentată de vânzări mai mari, care se reflectă într-o creștere a profitului companiei.
Impunerea de taxe vamale va afecta acest ciclu. Desigur, teoretic, firmele din domeniu au posibilitatea de a-și muta producția în SUA, prin construirea de noi fabrici. Dar o astfel de investiție presupune un cost foarte mare și, mai ales, nu se poate realiza într-o perioadă scurtă de timp. Ulterior, companiile vor trebui să facă față unor costuri mai mari cu forța de muncă, iar cheltuielile în plus se vor reflecta în prețul final al produselor, care va fi plătit de către cumpărătorul american. Un preț mai mare va face ca mașinile sau piesele să nu mai fie atât de competitive pe piață, ceea ce va duce la scăderea vânzărilor, respectiv a profitului companiilor. Pe termen lung, acestea s-ar putea să fie nevoite să renunțe la o parte a forței de muncă, pentru a diminua costurile, pe fondul unei cereri scăzute, consecința fiind o creștere a ratei șomajului în SUA.
Alternativa companiilor la relocarea producției în SUA este reprezentată de menținerea producției în țările în care se află acum, dar asta va însemna că produsele lor importate în SUA (fie că este vorba de mașini, sau doar de componente pentru acestea, care vor fi asamblate în SUA) vor fi taxate cu 25%. Consecința va fi aceeași, o creștere a prețului care va duce la o scădere a vânzărilor, dat fiind că segmentele din populație care au un venit mai redus nu își vor mai permite să achiziționeze un automobil. Astfel, chiar și companiile care au o parte din producție în SUA în prezent vor resimți impactul impunerii acestor taxe vamale, ele fiind nevoite să reducă producția și să renunțe la o parte dintre angajați.
Administrația Trump a introdus o politică comercială agresivă
De la revenirea la Casa Albă, președintele Donald Trump a impus o politică comercială agresivă, argumentând că SUA au un deficit comercial mare. Pentru a regla balanța, el a impus taxe vamale pentru importurile din țări precum Canada, Mexic, sau China, unii dintre cei mai importanți parteneri comerciali ai SUA. Totuși, la doar câteva zile de la anunțul măsurii protecționiste, el a revenit parțial asupra celor care vizează cei doi vecini ai SUA, introducând o serie de excepții. Administrația americană a mai introdus taxe vamale de 25% și pentru importurile de oțel și aluminiu. Se preconizează că vor mai urma astfel de anunțuri, pe măsură ce situația escaladează spre un război comercial.
Deși în teorie aceste măsuri ar trebui să protejeze producătorii americani de competiția din exterior, efectele vor fi resimțite tot de către cumpărătorii din această țară, care vor trebui să plătească mai mult pentru produsele finite. Într-o economie liberă, criteriul prețului cel mai mic va prima în alegerea produsului de la un furnizor sau altul. Dacă producătorul american oferă acel produs la un preț mai mare decât competitorul din altă țară, atunci cumpărătorul va alege, cel mai probabil, să cumpere de la cel din afara SUA. Taxele vamale au rolul de a scumpi produsele importate pentru a forța cumpărătorul să aleagă furnizorii din această țară. Astfel, chiar dacă produsul american va fi acum mai ieftin decât alternativa de import, cumpărătorul va plăti mai mult decât ar fi făcut-o anterior pentru cel de import. Diferența de preț se va reflecta într-o scumpire a produselor și serviciilor din SUA, iar asta va avea efecte negative asupra economiei.
Sursa foto: Reuters