Friday, October 25, 2024
Jurnalism corect


Licitația pentru „lotul Meseș” din Autostrada Transilvania, tergiversată de 1 an. Ministrul transporturilor, luat la țintă de Pro Infrastructură

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 28 august 2024

Licitația pentru proiectarea și execuția celor 41 km ai secțiunii Poarta Sălajului – Nușfalău, inclusiv Tunelul Meseș, parte din Autostrada Transilvania, încă nu a fost finalizată de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, în ciuda faptului că de la primirea ofertelor a trecut fix 1 an. 

Compania de drumuri a lansat anul trecut o nouă licitație pentru realizarea secțiunii Poarta Sălajului – Nușfalău din Autostrada Transilvania, după ce a fost nevoită să anuleze precedenta procedură din lipsă de oferte conforme.

Printre firmele care vor să pună până pe contractul estimat la 7,5 miliarde lei, fără TVA, se numără UMB Tehnostrade, patronată de Dorinel Umbrărescu, dar și WeBuild, firma care a preluat Astaldi. În cursă se mai află cinci asocieri de firme din Turcia.

Lista ofertanților: 

– Asocierea SA & PE CONSTRUCT SRL – SPEDITION UMB SRL – TEHNOSTRADE S.R.L. – EURO-ASFALT d.o.o (România – Bosnia Herțegovina)
– WEBUILD SPA – MILANO (Italia)
– IC IÇTAŞ INŞAAT SANAYI VE TICARET A.Ş. (Turcia)
– Asocierea MAKYOL INSAAT SANAYI TURIZM VE TICARET A.S. – OZALTIN INSAAT TICARET VE SANAYI A.S. (Turcia)
– MAPA INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia)
– Asocierea NUROL INSAAT VE TICARET A.S. – DUYGU TAAHHÜT VE İNŞAAT A.Ş. (Turcia)
– Asocierea TEKFEN INSAAT VE TESISAT A.S. – DOGUS INSAAT VE TICARET A.S. (Turcia).

Proiectul include numeroase lucrări de artă printre care 65 de viaducte, poduri și pasaje pe și peste autostradă, în lungime totală de aproximativ 13 km. Tunelul Meseș are două galerii cu două benzi de circulație pe sens, în lungime de 2,89 km.

Durata de proiectare și execuție a contractului este de 78 luni, din care 18 luni pentru etapa de proiectare și 60 luni pentru etapa de execuție a lucrărilor.

Un an de la primirea ofertelor, niciun câștigător

La patru luni de la primirea ofertelor, în ianuarie 2024, CNAIR a finalizat evaluarea tehnică și a trecut la evaluarea financiară a acestora. De atunci nu s-a mai întâmplat mare lucru. În ciuda promisiunii făcute de ministrul Sorin Grindeanu pe data de 5 iuni, potrivit căruia licitația urma să fie finalizată în „câteva săptămâni”, CNAIR nu a desemnat încă un câștigător.

„Ca și întreg al acestei autostrăzi, a Transilvaniei, în acest moment mai avem un singur contract de atribuit. În rest, toate sunt atribuite, pe unele se lucrează, pe altele se va intra în perioada următoare la execuție. Acel contract va fi cel mai mare contract semnat vreodată la Ministerul Transporturilor. E vorba de acei 40 de kilometri care includ și Tunelul Meseș. E undeva în jur de 1,5 miliarde de euro și se află în perioada de evaluare la CNAIR. Eu spun că în următoarele săptămâni vom închide acea evaluare și în acel moment vom avea un executant și pe acest tronson, astfel încât să se lucreze pe întreaga zonă a Autostrăzii Transilvania”, a declarat ministrul transporturilor, Sorin Grindeanu, pe 5 iunie, potrivit Economica.net.

Potrivit Asociației Pro Infrastructură, CNAIR a amânat de nu mai puțin de șapte ori desemnarea câștigătorului. Următorul termen este vineri, 30 august, însă nu ar fi exclus ca și de data aceasta să asistăm la o nouă amânare, avertizează reprezentanții celui mai important ONG de monitorizare a marilor proiecte de infrastructură.

„Este perla coroanei, cel mai scump lot de autostradă de la noi estimat la 6,8 miliarde lei fără TVA, mai prețios chiar și decât secțiunile 2 și 3 ale A1 Sibiu-Pitești. Bineînțeles, vorbim de cei 41 kilometri dintre Poarta Sălajului și Nușfalău de pe Autostrada Transilvania care conțin tunelul Meseș de aproape 3 km. Sigur, ministrul nu și-a încălcat promisiunea. Tehnic vorbind, încă suntem în termenul de „următoarele săptămâni”. Le numărăm pe… următoarele 12! Prima licitație pornită în 18.11.2020 a fost anulată după mult chin în ianuarie 2023. Cea curentă a fost lansată în 09.02.2023. Pe 28 august 2023, adică acum fix un an de zile, au fost depuse 7 oferte: UMB (cu Euro-Asfalt pentru tunel), WeBuild, Makyol-Ozaltin, Ictaș, Mapa, Nurol-Duygu și Tekfen-Dogus. Și de un an se stă în evaluarea ofertelor. E drept, au fost și contestații, dar s-au rezolvat. Avem nu mai puțin de 7 (șapte) amânări ale desemnării câștigătorului, cel mai recent termen pentru acest pas crucial fiind 30 august, vineri. Să fie oare a opta amânare? N-ar fi exclus, încă ne încadrăm în promisiunea domnului Grindeanu făcută pe 5 iunie: „în următoarele săptămâni”. După aceea vor fi contestații, cel mai probabil, deci deznodământul se va lăsa așteptat… niște săptămâni”, au avertizat reprezentanții Pro Infrastructură.

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW