Thursday, October 6, 2022
Jurnalism corect


INTERVIU Patronul Astra Vagoane anunță noi livrări de tramvaie în București / Valer Blidar, despre lungimea noilor tramvaie: Sunt exact așa cum a cerut Primăria Capitalei

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 27 iulie 2022

Cu un parc de tramvaie extrem de uzat, format în mare măsură din vehicule mai vechi de 20 ani, Capitala României are nevoie ca de aer de investiții în acest sector. Un contract pentru achiziția a 100 de tramvaie a fost semnat în 2021 cu firma arădeană Astra Vagoane, care a demarat deja primele livrări. 

Într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro, patronul Astra Vagoane, Valer Blidar, a anunțat livrarea în următoarele săptămâni a altor două tramvaie, mai devreme decât termenele prevăzute în contract.

„Tramvaiul cap de serie este în teste, l-am adus și pe al doilea iar în zilele următoare o să vină și al treilea. Cel târziu marțea viitoare va fi în București și al treilea, iar până în 15 august va fi și al patrulea, cu toate că obligația contractuală era numai de unul. Începând din septembrie trebuie să livrăm patru tramvaie pe lună. Mai mult, în fabrică avem circa 30 de tramvaie în diferite faze de execuție”, a explicat Valer Blidar, în interviul acordat Mainnews.ro.

În lungime de 36 metri, tramvaiele au podea 100% coborâtă, cinci uși duble și sunt dotate cu instalație de aer condiționat. Garanția tramvaielor este full warranty de minim 5 ani sau 300.000 km. Capacitatea de transport este de 220 de călători, dintre care 56 pe scaune.

Patronul Astra acuză o campanie de defăimare a tramvaielor românești

Deși teoretic primul tramvai Astra ar fi putut fi pus deja în circulația, acest lucru nu este deocamdată posibil din cauza peroanelor prea scurte de pe linia 41. Primăria Capitalei a încredințat către compania municipală Trustul de Clădiri Metropolitane un contract pentru extinderea acestor peroane, lucrările urmând să fie terminate în luna septembrie. Legat de această chestiune, dar și de atacurile la adresa firmei sale, Valer Blidar spune că tramvaiele livrate sunt conform cerințelor din caietul de sarcini, elaborat pe baza unui studiu de oportunitate.

„Am observat în ultima vreme tot felul de atacuri îndreptate împotriva noastră. Suntem criticați, în special de Antena 3, că tramvaiul ar fi prea lung sau prea lat. Tramvaiul acesta, ‘mare și lung’, a fost comandat de doamna Firea (n.r. – Gabriela Firea). Noi am făcut un tramvai milimetric, așa cum a fost solicitat în caietul de sarcini. Am făcut un tramvai modern, performant, după licență Siemens. Faptul că nu și-au pregătit infrastructura este problema lor (n.r. – Primăria Capitalei). Tramvaiele nu sunt nici lungi nici late, sunt exact cum ar trebui să fie”, a subliniat patronul Astra.

Valer Blidar: Prețurile la materiile prime au crescut cu 30-40% față de anul trecut

Întrebat despre problemele legate de creșterea prețurilor la principalele materii prime, Valer Blidar a recunoscut că valoarea contractului cu Primăria Capitalei – 840,8 milioane lei fără TVA – este insuficientă pentru acoperirea tuturor costurilor. Singura soluție pentru ducerea la bun sfârșit a înțelegerii, explică patronul Astra, o reprezintă aplicarea Ordonanței de urgență privind indexarea contractelor în raport cu creșterea prețurilor.

„Avem o problemă, însă sperăm că, în baza Ordonanței privind actualizarea prețurilor, să beneficiem și noi. Altfel nu ne încadrăm. Prețurile au sărit în aer peste tot. De exemplu, tabla o cumpăram cu 0,8 euro/kg, iar acum 2,7 euro/kg – 3 euro/kg. La fel e cazul la cupru, la inox… Nu avem nici măcar un material care să nu se fi scumpit. Problema este că INS a publicat prețurile pe baza cărora se indexează contractele și au ajuns la concluzia că au crescut cu 1%, când ele de fapt au crescut în medie cu 30-40%”, a arătat Valer Blidar.

Astra vrea un nou contact cu Primăria Capitalei

În aceste zile Primăria Capitalei lucrează la demararea unei noi licitații pentru acoperirea întregului necesar de tramvaie. În condițiile în care sursele de finanțare externe nu vor putea acoperi în integralitate o asemenea investiție, cel mai probabil achiziția va fi sub forma unui acord cadru, cu un număr fix de tramvaie achiziționat inițial, restul urmând să vină pe bază de comenzi. Astra nu ar spune nu participării la o asemenea licitație, unde conform informațiilor noastre sunt așteptați unii dintre cei mai mari producători europeni. Valer Blidar dă asigurări că fabrica sa poate duce la bun sfârșit un nou contract cu municipiul București, care în opinia sa ar fi foarte benefic și STB.

„Până pregătesc licitația, până trece termenul de livrare a primului cap de serie, noi am termina livrările din acest contract. Numai bine am pune cap la cap producția. Ar beneficia și ei de același tramvai, care ar însemna mari economi la mentenanță”, a mai declarat Valer Blidar, în interviul acordat Mainnews.ro.

Sursa articol: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    Lasă un răspuns


    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

    WP Twitter Auto Publish Powered By : XYZScripts.com