Friday, May 17, 2024
Jurnalism corect


Întârzieri majore pentru grupul lui Dorinel Umbrărescu, principalul constructor de autostrăzi din România. Fondurile europene, inclusiv cele prin PNRR, în mare pericol 

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 27 octombrie 2023 Etichete: , , , , , ,

Vremurile în care grupul UMB inaugura drumuri de mare viteză înainte de termen par să fi apus. Întinse pe șantiere de autostrăzi, drumuri expres și variante ocolitoare care puse cap la cap însumează nu mai puțin de 463 km, în valoare de peste 5 miliarde euro, firmele lui Dorinel Umbrărescu și-au pierdut suflul.  

În ciuda declarațiilor hiper-optimiste ale ministrului transporturilor, Sorin Grindeanu, și ale șefului său, premierul Marcel Ciolacu, realitatea este că UMB înregistrează întârzieri pe mai multe contracte, inclusiv cele pentru Autostrada Moldova, proiect finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, din care România poate deconta fonduri până cel târziu la finele lunii august 2026.

Pe cele patru loturi dintre Buzău și Focșani, UMB abia a depășit borna de 20%, în condițiile în care a primit undă verde pentru începerea lucrărilor de aproape un an. Mult mai rău stau lucrurile în ceea ce privește celelalte șase loturi, cuprinse între Focșani și Pașcani, unde avansul este cuprins între 1% și 6%. Reamintim că, luna trecută, pe unul dintre aceste șantiere a avut loc și un eveniment nefericit. Patru muncitori și-au pierdut viața, iar ați cinci au fost răniți, în explozia unei conducte de gaze. Cazul a fost preluat de procurori.

Ionuț Ciurea: Au prea multe proiecte și nu mai au forță

În opinia lui Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură, probleme sunt generate de faptul că UMB s-a întins pe prea multe șantiere, iar în acest moment nu dispune de suficienți muncitori și nici de suficiente utilaje pentru a face față unui asemenea volum de lucrări.

„Au prea multe proiecte. Am spus că se va ajunge în această situație. Au prea multe proiecte și nu mai au forță. Nu au suficienți oameni, nu au suficiente utilaje. În momentul asta au 440 km de autostradă și drum expres din totalul de 760 km, cât sunt semnați în România. Au în jur de 5.000 de angajați. Au nevoie de 7.500-8.000 de oameni. (…) Unii angajați au început să dea bir cu fugiții. Sigur, nu o să plece toți Unii nu pot să tragă sau nu vor să tragă în acest ritm, chiar pe banii pe care îi dau. Salariile sunt bune, însă oamenii lucrează de le sar capacele”, a declarat Ionuț Ciurea, directorul Asociației Pro Infrastructură.

Sursa: Listăfirme.ro

Ionuț Ciurea s-a declarat convins că responsabilii din CNAIR vor găsi anumite motive pentru acordarea unor extensii de timp, astfel încât să fie prelungite termenele contractuale. Este însă absolut necesar ca toate lucrările pe A3 și A7 să fie terminate până în august 2026, termenul limită din PNRR. Directorul API este sceptic că acest lucru se va întâmpla, având în vedere actualul ritm de lucru.

„O să aibă mari probleme cu termenele contractuale. Pe de altă parte, sunt convins că vor primi extensii. Se vor găsi motive pentru a termina pe hârtie înainte de termene contractuale. Asta nu înseamnă că vor termina în termenele inițiale. (…) Există pericol să depășim termenul din PNRR. Pe Bacău-Pașcani, la cinci luni de la emiterea Ordinului de începere, ei nu au lucrat nimic. Este clar că termenele inițiale nu vor fi respectate”, a avertizat Ionuț Ciurea.

Inquam Photos / George Călin

Sursa: Inquam Photos / George Călin

În plus, directorul API a adus în atenție cazul autostrăzii Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului, în lungime de 42 km. Pe primul lot Nădășelu-Zimbor, UMB a întâmpinat mari probleme cu alunecările de teren, astfel încât compania de drumuri a decis reconfigurarea traseului și scoaterea noilor lucrări din contractul inițial. A fost lansată o nouă licitație, însă Ionuț Ciurea susține că CNAIR nu a pus la dispoziție niciun studiu de teren, fapt sesizat și de către firma Iktas, care a contestat acest lucru la Consiliul Național de Soluționarea Contestațiilor. Dacă CNAIR dă dreptate societății din Turcia, responsabilii din CNAIR vor fi nevoiți să anuleze procedura și să caute un proiectant care să realizeze documentația tehnică. Acest lucru ar însemna alt timp pierdut și totodată ruinarea oricărei posibilități de finalizare a autostrăzii până în august 2026.

„Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului este proiect PNRR. S-au scos la licitație două variante noi de traseu. Iktas a contestat. Nu există niciun fel de documentație, este o linie pe hartă. Poate că UMB are ceva proiectat acolo. Să vedem ce o să zică CNSC. Dacă Consiliul le dă dreptate, o să avem nevoie de studiu de fezabilitate. Nu e doar un pod, este cu totul alt traseu mai lung cu vreo 2 km. (…) Este clar că pentru UMB a fost făcută asta pentru că ei sunt acolo. Dacă o mai lălăie, va fi la revedere cu 2026. Eu nu știu când o să fie gata Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului pentru că sunt prea multe variabile”, a declarat Ionuț Ciurea.

Umbrărescu neagă că ar exista întârzieri

Într-un punct de vedere transmis la solicitarea Mainnews.ro, patronul UMB, Dorinel Umbrărescu, a negat că ar exista întârzieri pe șantierele unde activează firmele sale.

„Nu există nicio întârziere pe niciun contract. Doar recepții înainte de termen”, a transmis Dorinel Umbrărescu.

CNAIR se face că plouă

Oficial, problema nu există în niciunul dintre birourile Palatului CFR. Contactat de Mainnews.ro pentru a oferi lămuriri, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a transmis un mesaj neverosimil.

„Până acum sunt bine mobilizați și nu au întârzieri”, a transmis Șerbănescu, într-un mesaj pe WhatsApp.

Contractele derulate cu CNAIR de către firmele din grupul UMB

ContractLungimeData începeriiStadiu de execuțieTermen de finalizareValoare (fără TVA)
A3 Nădășelu – Zimbor30 km25 ianuarie 202169,4%20 mai 20251,49 miliarde lei
A3 Zimbor – Poarta Sălajului12,24 km25 iulie 202237,85%18 iulie 2025836 milioane lei
A0 Nord lot 219 km16 august 202190%16 iunie 2024831 milioane lei
A0 Nord lot 44,47 km4 aprilie 202213,93%10 aprilie 2024312 milioane lei
A7 Buzău-Focșani lot 14,6 km5 decembrie 202222%4 decembrie 2024689 milioane lei
A7 Buzău-Focșani lot 230,8 km6 februarie 202322%5 aprilie 20251,31 miliarde lei
A7 Buzău-Focșani lot 336,1 km10 februarie 202322%iunie 20251,46 miliarde lei
A7 Buzău-Focșani lot 410,94 km5 decembrie 202224%septembrie 2024763 milioane lei
A7 Focșani-Bacău lot 135,6 km29 martie 20236%29 septembrie 20252,35 miliarde lei
A7 Focșani-Bacău lot 238,78 km3 mai 20233%3 noiembrie 20252,48 miliarde lei
A7 Focșani-Bacău lot 321,5 km3 mai 20232%3 noiembrie 20251,67 miliarde lei
A7 Bacău-Pașcani lot 130,3 km2 mai 20232,84%noiembrie 20251,63 miliarde lei
A7 Bacău-Pașcani lot 219 km2 mai 20231%noiembrie 20251,27 miliarde lei
A7 Bacău-Pașcani lot 328 km2 mai 20231,2%noiembrie 20251,76 miliarde lei
A1 Margina-Holdea9,1 km5 decembrie 20220%decembrie 20261,83 miliarde lei
A8 Leghin – Târgu Neamț29,91 km20 septembrie 2023*0%aprilie 20261,56 miliarde lei
DX Brăila-Galați10,77 km1 iulie 202174%mai 2024449 milioane lei
DX Craiova-Pitești lot 331,75 km18 ianuarie 202184%ianuarie 2024855 milioane lei
DX Craiova-Pitești lot 431,82 km15 noiembrie 202130%2024754 milioane lei
VO Galați33,6 km4 aprilie 20220%2026705 milioane lei
VO Timișoara Sud25,69 km10 iulie 20230,1%10 iulie 2024383 milioane lei

*Data semnării contractului

Sursa foto: Inquam Photos / George Călin

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW