Sunday, July 7, 2024
Jurnalism corect


Întârzieri majore la Autostrada Ploiești – Buzău. Pro Infrastructură pune tunurile pe constructori și CNAIR

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 1 mai 2023 Etichete: , , ,

Lotul al doilea, Mizil – Pietroasele, al Autostrăzii Ploiești-Buzău nu va fi finalizat la timp. La aproape 9 luni de la startul lucrărilor, avansul proiectului este de doar 15%, din cauza mobilizării slabe a constructorilor, dar și a unor probleme birocratice, a avertizat Asociația Pro Infrastructură.

Situație alarmantă pe șantierul Autostrăzii Ploiești-Buzău. Lucrările avansează cu mare dificultate, atât pe primul lot, așa cum am scris deja, dar și pe lotul secund, unde lucrează asocierea româno-bulgară dintre Coni și Trace.

 

Asociația Pro Infrastructură a inspectat recent cei 28,35 km ai lotului dintre Mizil și Pietroasele, iar concluziile nu sunt deloc îmbucurătoare. Avansul înregistrat în ultimele luni este aproape insesizabil, cei doi constructori nereușind să facă mare lucru nici măcar pe porțiunile unde au liber frontul de lucru.

„’Șantierul’ este aproape încremenit între lanurile de rapiță și cereale. Într-adevăr, antreprenorii sunt blocați de probleme diverse, de la gropile de împrumut cu materiale care nu pot fi folosite, la siturile arheologice încă deschise și până la bâlbele și greșelile din proiectul tehnic livrat de Consitrans. Peste toate este presărată din belșug lentoarea proverbială a oficialilor CNAIR în a-și asuma orice fel de răspundere tehnică ori birocratică. Dar dincolo de scuze, lotul arată deplorabil și din cauza celor doi constructori care nu reușesc să pună în teren nici măcar frontul de lucru pe care îl au la dispoziție. Mai aveam puțin și luam niște lopeți să dăm o mână de ajutor! Cel mai mult ne îngrijorează bulgarii de la Trace. Ei au ~19 kilometri, între Spătaru (capătul dinspre Buzău) și până în apropiere de DJ102H, și cu greu am văzut câțiva muncitori meșterind la niște structuri. La terasamente: zero barat. Ceilalți ~9 km, de la organizarea lor de șantier și până la nodul Mizil, sunt făcuți de românii de la Coni. Cu chiu cu vai au reușit să aștearnă ceva umpluturi și mai mișcă un pic pe câteva structuri, dar progresul din ultimele două luni este aproape insesizabil, după ce în 2022 începuseră binișor”, a avertizat Pro Infrastructură.

În opinia reprezentanților API, mai mult ca singur proiectul nu va fi gata până în aprilie 2024, termenul stabilit inițial.

„Per total, stadiul fizic pe cei 28,35 kilometri abia dacă atinge 15%. Contractul a fost semnat în 07.06.2022 și are ordin de începere emis în 11.08.2022 cu termen de finalizare aprilie 2024 (direct execuție, 20 de luni). Este cert că iese din discuție deschiderea în primăvara anului viitor. Solicităm antreprenorilor și responsabililor CNAIR să rezolve în următoarele două luni TOATE problemele amintite mai sus ca să avem o șansă la inaugurare în decembrie 2024. Le reamintim tuturor celor implicați că traficul este infernal pe DN2 și DN1B, cele două drumuri ale crucilor care leagă Buzăul de București, respectiv de Ploiești”, arată API.

O firmă cu probleme penale, abonată la contracte cu CJ Prahova

Coni SRL este o firmă de construcții, cu sediul în comuna Mănești (Prahova), deținută de Nicolae Onea. Acesta a fost arestat în 2014, într-un dosar penal de evaziune fiscală cu un prejudiciu total de 35 milioane euro, ulterior trimis în judecată, în care firma Coni SRL are calitatea de inculpat.

Potrivit România Curată, în perioada 2007 – 2013, Coni SRL a câștigat 10 contracte cu Consiliul Județean Prahova, condus la acea vreme de baronul PSD Mircea Cosma. Unul dintre aceste contractate i-a adus alte probleme penale lui Nicolae Onea. Pentru a scăpa, acesta l-a denunțat pe Mircea Cosma, care a fost pus sub acuzare pentru luare de mită. Ulterior, Nicolae Onea a susținut că ar fi fost șantajat de celebrul procuror Micea Negulescu, zis Portocală, cel care instrumenta dosarul, pentru a face acel denunț.

În pofida schimbărilor de la nivelul Consiliului Județean Prahova, afacerile firmei Coni au continuat să funcționeze cu această instituție. În 2018, firma lui Nicolae Onea a câștigat contractele pentru întreținerea drumurilor din județ, în valoare de peste 7 milioane lei, în 2019 a prins un contract pentru proiectarea și execuția lucrărilor de reabilitare DJ 102l Valea Doftanei – 9,4 milioane lei și tot în 2019, alte două contracte pentru deszăpezire – 3,4 milioane lei. Coni s-a ocupat de deszăpezirea drumurilor județene din Prahova și în perioada 2020 – 2021, obținând contracte în acest sens în valoare de aproape 1,7 milioane lei.

În martie 2021, Coni, alături de bulgarii de la Hydrostroy, a obținut un contract de aproape 18 milioane lei fără TVA pentru modernizarea unor drumuri județene din județul Prahova.

Autostrada Moldova

Autostrada Moldova va avea până la Pașcani o lungime de aproximativ 320 km și este împărțită în patru tronsoane Ploiești-Buzău, Buzău-Focșani, Focșani-Bacău și Bacău-Pașcani. Toate aceste tronsoane au fost incluse spre finanțare prin Planul Național de Redresare și Reziliență și ar trebui finalizate până în august 2026. În caz contrar, România va pierde banii europeni.

În acest moment aproape toate loturile finanțate prin PNRR ale Autostrăzii Moldova au constructori, singura excepție fiind lotul 3 al tronsonului Ploiești-Buzău. Grupul UMB Tehnostrade, patronat de Dorinel Umbrărescu, și-a adjudecat toate cele 10 loturi între Buzău și Pașcani și a început deja lucrările pe unele porțiuni.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW