Wednesday, December 2, 2020
Jurnalism corect


EXCLUSIV Firmă cu zero experiență în producția de tramvaie, deținută de Gruia Stoica, aproape de a primi contractul pentru 100 de astfel de vehicule în București

By Vîrban Robert , in Analize & Investigatii Stirile zilei , at 16 august 2020 Etichete: , ,

O nouă achiziție dubioasă de mijloace de transport în comun este pe cale să fie realizată în București. După ce la începutul acestui an Primăria Capitalei a semnat un contract pentru 100 de troleibuze cu o firmă turcească care s-a prezentat la licitație cu un autobuz, de această dată Societatea de Transport București (STB), instituție aflată în subordinea municipalității, vrea să cumpere până la 100 de tramvaie de la VFU Pașcani, firmă care nu a produs până în prezent un astfel de vehicul. VFU este deținută de controversatul om de afaceri Gruia Stoica, condamnat definitiv în anul 2016 pentru trucarea unei licitații organizate de Complexul Energetic Oltenia. 

STB a lansat pe 25 septembrie 2019 o procedură pentru achiziția a 40 de tramvaie din gama de 18 metri cu posibilitate de achiziție a încă 60, scopul declarat fiind de a înlocui tramvaiele Tatra T4R, produse în anii ’70.

În condițiile în care STB era dispusă să plătească doar 307 milioane de lei fără TVA pentru 40 de tramvaie, la licitație au fost primite două oferte: Asocierea Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova și Asocierea Astra Vagoane – CRRC Qingdao.

Potrivit Clubferoviar, câștigătoare este oferta Electroputere VFU Pașcani – Reloc Craiova, după ce Autoritatea de Achiziții Publice și-a dat acceptul pe procedura de evaluare și desemnare.

Fără tramvaie în portofoliu, dar cu contractul câștigat

În schimb, nici VFU Pașcani și nici Reloc Craiova, ambele făcând parte din Grupul Grampet, patronat de Gruia Stoica, nu au produs vreodată un tramvai. Singura tangență cu domeniul a avut-o VFU Pașcani, care a modernizat în total 17 tramvaie: 16 tramvaie GT4 Armonia pentru Timișoara și un tramvai GT4 M pentru Iași.

Portița lăsată de STB

Cu toate că la licitațiile lansate în ultimii ani pentru mijloacele de transport din Capitală existau cerințe relativ stricte legate de experiența firmelor participante ori de existența unei serii de fabricație pentru vehiculul ofertat, de această dată STB a impus condiții mult mai laxe.

Instituția le-a solicitat participaților dovada livrării/furnizării în ultimii cinci ani a minim 20 de „vagoane”.

„Pentru contractele de achiziție de bunuri: executarea de livrări de tipul specificat Ofertantul va prezenta lista principalelor livrări de produse efectuate în ultimii 5 ani, raportați la termenul limita pentru depunerea ofertelor, din care sa rezulte ca a livrat/furnizat produse similare cu cele care fac obiectul achiziției, la nivelul unuia sau mai multor contracte în cantitate cumulata de minim 20 de vagoane, cu indicarea datelor și a beneficiarilor publici sau privați,” se arată în fișa de date.

Observând că există riscul de a-i fi exclusă de la licitație oferta, unul dintre ofertanți, cel mai probabil firmele din grupul Grampet, au cerut dovedirea experienței și cu ducerea la îndeplinire a unor contracte de „modernizare/reconstrucție”.

În urma solicitării, STB a emis o erată prin care modifică fișa de date, prin care permite dovedirea experienței și prin vagoane „modernizate/reconstruite”.

Cu toate acestea, firmele lui Gruia Stoica, având doar 17 tramvaie „modernizate/reconstruite” tot nu îndeplineau condiția de participare. În schimb, cel mai probabil STB a înțeles prin termenul „vagon”, inclusiv vagon de tren.

Mari probleme pentru tramvaiele modernizate din Timișoara

Tramvaiele Armonia de la Timișoara, modernizate de VFU Pașcani și Astra Vagoane au mari probleme de fiabilitate, având numeroasele accidente și deraieri la activ. În decembrie 2016, pressalert.ro a relatat că un astfel de tramvai s-a ridicat de pe șine în zona de mijloc. Un accident similar s-a produs și în anul 2017. De asemenea, au existat mai multe incidente în care tramvaiele au rămas blocate pe șine.

Foto: pressalert.ro

Probleme cu legea pentru patronul Grampet

Gruia Stoica a fost condamnat definitiv în anul 2016 la doi ani de închisoare cu suspendare pentru trucarea unei licitații organizate de Complexul Energetic Oltenia. De asemenea, omul de afaceri a fost condamnat în acest an de Tribunalul Iași, în primă instanță, la patru ani de închisoare cu executare pentru constituire de grup infracțional organizat, spălare de bani și evaziune fiscală, într-un dosar legat de privatizarea Transbordare Vagoane Marfă.

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, nu a răspuns pentru a oferi lămuriri în acest caz. De asemenea, am cerut un punct de vedere scris conducerii STB care va fi publicat îndată ce îl vom primi. Omul de afaceri Gruia Stoica nu a putut fi contactat.

CITEȘTE ȘI: EXCLUSIV Primăria Capitalei cumpără troleibuze de la o firmă din Turcia care a prezentat la licitație certificatul de omologare al unui autobuz. Suspiciuni de încălcare a caietului de sarcini

CITEȘTE ȘI: ANALIZĂ Achizițiile de tramvaie, troleibuze și autobuze din București sunt „sabotate” chiar de Primăria Capitalei

Sursa foto: newmoney.ro

Comentarii


Lasă un răspuns


Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

MainNews

FREE
VIEW