Monday, May 20, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV Grave probleme la rețeaua electrică a infrastructurii de tramvai din București. Șase tramvaie Astra, defectate într-o singură zi din această cauză

By Vîrban Robert , in Interviuri Stirile zilei , at 13 aprilie 2023 Etichete: , , , ,

Nu mai puțin de șase tramvaie noi Astra Imperio au înregistrat defecțiuni săptămâna trecută, în decurs de câteva ore. Ancheta internă a Societății de Transport București a scos la iveală că problemele nu au apărut din cauza vehiculelor, ci a substațiilor de tracțiune ale rețelei electrice de pe linia 41. Informația a fost dezvăluită în exclusivitate, într-un interviu acordat pentru Mainnews.ro, de directorul general al STB, Adrian Criț, care a precizat că în perioada următoare va fi lansată o procedură pentru achiziția unor noi astfel de componente.

Pe de altă parte, oficialul a dat asigurări că nu vor fi introduse tramvaie Astra pe liniile 40 și 55, așa cum prevede cererea de finanțare europeană, până când nu vor fi finalizate lucrările de modernizare. Noile vehiculele vor fi repartizate pe alte linii.

Întrebat despre aglomerația întâlnită la ore de vârf pe linia 41, Adrian Criț a declarat că, în opinia sa, soluția o reprezintă achiziția de tramvaie cu capacitate mai mare, în acest sens fiind lansată deja o procedură de consultare a pieței.

Redăm partea a treia a interviului acordat de Adrian Criț:

MN: Câte tramvaie Astra Imperio au fost livrate până în acest moment?

AC: În momentul de față sunt în circulație 29 de tramvaie (n.r. – din comanda de 100 de tramvaie). În seara aceasta sau în seara următoare vom face testele de anduranță pentru următoarele două tramvaie. Până la sfârșitul lunii vom finaliza dotarea cu tramvaie a liniei 25 și urmează ca de luna viitoare să punem în circulație pe linia 10. Acest lucru va fi benefic pentru călători. Utilizatorii liniei 25 sunt foarte mulțumiți. Aveau tramvaie de mică capacitate.

MN: Săptămâna trecută au existat mai multe defecțiuni ale tramvaielor Astra. Ați stabilit cauza?

AC: STB administrează rețeaua de tramvai, care cuprinde șinele și rețeaua electrică, inclusiv substațiile electrice de tracțiune. În acea zi s-au produs șase defecțiuni la tramvaiele noi. Acum o să intru într-o zonă mai tehnică. Tramvaiele Astra sunt cu recuperare de energie. Odată recuperată energia, este pompată înapoi în rețea. Din păcate, substațiile noastre electrice, cele vechi, nu știu ce să facă cu acea energie. Așa ne-am trezit în situația, probabil și din cauza umidității, cu tot felul de surprize. De fapt au sărit niște siguranțe de la niște invertoare. Tramvaiul care venea în spatele celui care frâna prelua o tensiune mult mai mare cât cea pentru care a fost proiectat. Concluzia este din păcate una dureroasă pentru noi. Rețeaua noastră, chiar dacă a fost proiectată la 750 volți, furnizează o tensiune în jur de 900 volți. Trebuie să vedem cum putem reduce această tensiune pentru că, din păcate, starea infrastructurii influențează în mod nefavorabil în mod nefavorabil exploatarea de vehicule. Vom lua măsuri în perioada următoare de modificare a substațiilor electrice. Cert este că toate vehiculele beneficiază de protecție și nu se poate întâmpla nimic pentru călători. Dar în acea situație ne-am trezit că în rețea a ajuns să fie, pentru perioade 0,3 secunde, tensiuni și 1.100 de volți.

MN: Problemele acestea sunt toate liniile sau doar pe linia 41? 

AC: Linia 41 este o linie modernizată în anul 2002. Sunt și alte linii modernizate. Tehnologia de atunci nu permitea recuperarea energiei electrice de către substații și o fluctuație a tensiunii de ieșire care să țină seama de variația tensiunii de intrare. Aceste substații nu știu întotdeaua ce să facă cu acest surplus de energie. Soluții există și în viitorul apropiat o să vedeți o procedură de achiziție pentru modernizarea acestor substații. Nu vrem să mergem acolo unde costurile să fie foarte mari. Cert este că trebuie să avem niște substații care să fie monitorizate, să putem lua decizii online și să ofere posibilitatea reglării.

MN: În acest moment liniile 40 și 55, pe care ar trebui să fie introduse tramvaie noi, se află într-o stare foarte proastă. Mai este timp ca ele să fie reabilitate până la sosirea noilor tramvaie? În caz contrar, pe ce linii vor fi acestea introduse?

AC: Nu este timp. Încercăm să discutăm cu finanțatorul. Am luat legătura și cu ADTPBI. Probabil se va ajunge la concluzia ca tramvaiele să fie redirecționate pe alte linii până când vor fi modernizate și acele tronsoane. Din păcate nu au fost ofertanți acolo. Municipalitatea va declanșa o nouă procedură de achiziție.

MN: Deși noile tramvaie au 36 metri, călătorii liniei 41 reclamă aglomerația. Cum le răspundeți?

AC: În consultarea de piață declanșată o să vedeți că sunt trecute și tramvaie cu o lungime mai mare (n.r. – 45 metri). Tentația când sunt vehicule noi este să stai să aștepți vehiculele noi și să nu fie utilizate cele vechi. Pe de altă parte, cererea de transport a crescut foarte mult. Ori rețeaua de transport nu este dimensionată să suporte foarte multe tramvaie de acest tip. Vorbeam de probleme de rețea. Unul dintre factorii care au determinat acea sincopă este legat de faptul că linia 41 nu este foarte lungă și nu dă posibilitatea să fie disipată energie pe o lungime foarte mare. (…) Este nevoie de un număr limitat de vehicule, care să efectueze transportul unui număr mare de călători. Nu putem avea interval de succedare de 1 minut. În condițiile în care se va identifica finanțare, următoarele tramvaie vor fi de capacitate mai mare.

MN: Nu este o problemă și de distribuție a scaunelor? 

AC: Sunt niște cerințe de confort, care au fost specificate în caietul de sarcini. Este clar că nu ai unde să le pui pentru că au o lățime, au o lungime. Dacă ne referim la confort, cu toții vrem să avem loc pe scaun. Există situații la ore de vârf în care nu avem loc pe scaun și stăm în picioare.

Vezi aici primele două părți ale interviului acordat de Adrian Criț: 

EXCLUSIV Curățenia în mijloacele de transport STB, 4 ani pe mână Romprest / Adrian Criț: Și-au asumat și mentenanța stațiilor de spălare – INTERVIU

EXCLUSIV STB introduce automate de plată în locul casierilor / Adrian Criț: Angajații vor fi distribuiți pe partea de control – INTERVIU

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW