Friday, June 28, 2024
Jurnalism corect


EXCLUSIV CNSC aruncă în aer licitația pentru 100 de troleibuze în București / Primăria lui Nicușor Dan, obligată să aloce mai mulți bani

By Vîrban Robert , in Stirile zilei , at 22 septembrie 2022 Etichete: ,

Primăria Capitalei este obligată să crească valoarea estimată la licitația pentru achiziția a 100 de troleibuze, să extindă de la 14 luni la 24 luni termenul de livrare, dar și să efectueze mai multe modificări în cerințele tehnice ale vehiculelor, potrivit motivării deciziei Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) prin care a admis solicitările formulate de firmele Solaris și Skoda. 

Cu un parc de troleibuze aflat într-o stare deplorabilă, municipiul București are mare nevoie de investiții la acest capitol, mai ales în contextul angajamentelor de reducere a poluării. Pe baza unei finanțări obținute de la Ministerul Mediului administrația Firea a lansat o licitație pentru achiziția a 100 de troleibuze din gama de 12 metri.

Câștigătoare a fost desemnată firma Bozankaya (Turcia), care însă prezentase documentele pentru un autobuz, așa cum Mainnews.ro a dezvăluit în exclusivitate la vremea respectivă. După ce și inspectorii Curții de Conturi au descoperit ilegalitatea, administrația Firea a reziliat contractul cu doar câteva zile înainte ca Nicușor Dan să își preia fotoliul de primar general.

Licitația lui Nicușor Dan, aruncată în aer de CNSC

După mai multe tergiversări, în august 2022, Primăria Capitalei a relansat procedura, majorând cu aproape 60 milioane lei, la 273 milioane lei fără TVA, valoarea estimată. Chiar și așa, banii nu s-au dovedit a fi suficienți. Pe 16 septembrie, Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor a admis contestațiile depuse de Solaris și Skoda, firme care au reclamat, printre altele, suma mult prea mică pusă la bătaie de PMB pentru o asemenea achiziție, obligând astfel municipalitatea să aloce mai mulți bani.

Potrivit motivării deciziei instanței, consultate de Mainnews.ro, primăria lui Nicușor Dan nu a prezentat modalitatea de calcul a valorii estimate a achiziției, în sensul că „la dimensionarea bugetului actual ar fi ținut cont de toate costurile determinabile, care ar afecta derularea viitorului contract”.

Reprezentanții municipalității au susținut în fața instanței că valoarea de referință din studiul de piață, pentru care doar firma Solaris a transmis un preț, ar conține TVA. Nu de aceeași părere a fost și CNSC.

„Din documentele consultării de piață nu rezultă că, spre deosebire de alte consultări de piață organizate, ar fi primit estimări ale valorilor fără includerea TVA. Pe de altă parte, regulile de stabilire a valorii estimate a achiziției impun calcule fără TVA”, arată instanța în motivare.

În același timp, Primăria Capitalei este obligată să extindă termenul de livrare a troleibuzelor de la 14 luni, cât prevede în acum caietul de sarcini, până la 24 luni, așa cum au solicitat reprezentanții Solaris și Skoda.

„Prin urmare, în acord cu susținerile ambelor contestatoare, Consiliul consideră că stabilirea duratei de execuție a obligației de livrare, la nivelul a 14 luni, reprezintă o decizie nefundamentată a achizitorului. (…) Consiliul consideră întemeiate criticile comune ale contestatoarelor, în privința valorii estimate și termenelor de livrare, stabilite de autoritatea contractată într-un mod care dezavantajează nejustificat operatorii economici care nu dețin pe stoc troleibuze, dar ar putea participa cu ofertă”, a motivat instanța.

Reprezentanții Solaris au reclamat și că documentația de atribuire nu respectă principiul proporționalității. Concret, aceștia au susținut în fața instanței că numărul de 90 de pasageri, solicitat de PMB, nu poate fi realizabil într-un troleibuz echipat cu baterii mari, care să asigure o autonomie de 20 km, deoarece ar fi depășită masa maximă autorizată. Și în acest caz CNSC a dat dreptate firmei din Polonia, obligând PMB să remedieze situația.

„Consiliul consideră că, în fapt, dimensionarea specificațiilor minime atacate nu a ținut cont și de nevoia de corelare a lor, în sensul obținerii de achizitor a unui produs cu performanțele vizate, respectiv a unui troleibuz cu fiabilitate deosebită”, arată CNSC.

Mainnews.ro a solicitat un punct de vedere primarul general, Nicușor Dan, dar și viceprimarului responsabil de mobilitate, Stelian Bujduveanu, însă până la ora publicării acestui material nu am primit niciun răspuns.

Comentarii


    MainNews

    FREE
    VIEW